Resultatene fra spørreundersøkelsen brukes som kunnskapsgrunnlag i Kunnskapsdepartementets og Utdanningsdirektoratets arbeid med ulike satsninger og prioriteringer. Temaene for den enkelte undersøkelsen varierer fra år til år, avhengig av hva vi har behov for kunnskap om.
Undersøkelsen er representativ. Resultatene gir derfor et godt innblikk i hva de som jobber i feltet mener om de ulike temaene.
NIFU har oppdraget med å gjennomføre spørreundersøkelsen frem til 2024.
Alle undersøkelsene
Høst 2021
Vår 2021
Høst 2020 (til lærere)
Høst 2020 (til skoleledere og -eiere)
Vår 2020 (ekstra spørring om korona)
Vår 2020
Høst 2019
Vår 2019
Høst 2018
Vår 2018
Høst 2017
Vår 2017
Høst 2016
Vår 2016
Høst 2015
Vår 2015
Høst 2014
Vår 2014
Høst 2013
Vår 2013
Høst 2012
Vår 2012
Høst 2011
Høst 2010
Vår 2010
Høst 2009
Vår 2009
Hva er temaene i undersøkelsene?
Temaene varierer fra år til år, og noen tema har vært med flere ganger. Under har vi oppsummert hvilke temaer det er spurt om i de ulike undersøkelsene:
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- Det er større omfang av utagerende og truende oppførsel mellom elever i barneskolen og på de laveste trinnene, enn ved ungdomsskoler og videregående opplæring. Vår 2021
- 61 prosent av grunnskolene gjennomfører trivselsundersøkelser minst en gang mellom 1. og 4. trinn. Vår 2020
- 94 prosent av skolelederne i grunnskolen har rutiner eller systemer for å følge opp fravær. Høst 2019
Tema | Når |
---|---|
Utagerende eller truende oppførsel mellom elever | Vår 2021 |
Trivselsundersøkelser på 1.–4. trinn. | Vår 2020 |
Konsekvenser av korona | Vår 2020 (korona) |
Kontakt med foreldre og foresatte | Vår 2020 (korona), høst 2011 |
Skolemiljø | Høst 2019, vår 2019, høst 2017 |
Mobbing | Vår 2015, høst 2013 |
Rådgivning – sosialpedagogiske spørsmål | Høst 2017 |
PPT og læringsmiljø | Vår 2016 |
Læringsmiljø | Vår 2014, høst 2012, høst 2011, vår 2010 |
Forebyggende programmer om problematferd | Høst 2010 |
Elevenes psykososiale miljø | Vår 2010, høst 2009, vår 2009 |
Forebygging av alvorlige skolehendelser |
Vår 2021, høst 2019, høst 2018, høst 2017, høst 2016, høst 2015, høst 2014, vår 2012, vår 2010 |
Fravær | Høst 2019, høst 2011, høst 2010 |
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- Over halvparten av skolelederne oppgir at svømmeopplæringen enten gikk som normalt eller at det meste av svømmeopplæringen ble gjennomført under pandemien. Høst 2021
- Et klart flertall skoleledere opplever både at den digitale infrastrukturen er av god nok kvalitet til at lærerne kan gjennomføre et vidt spekter av digital undervisning, og at elevenes datamaskiner og digitale enheter er av god nok kvalitet til at elevene kan delta i ulike former for digital undervisning. Høst 2021
Tema | Når |
---|---|
Digitalisering | Høst 2021, Høst 2020 (skoleledere/-eiere),vår 2020,Vår 2020 (korona), vår 2019, vår 2017, vår 2015 |
Nye læreplaner | Vår 2021, høst 2020 (lærere), høst 2020 (skoleledere/-eiere), vår 2020, høst 2018, vår 2018 |
Læreplan som styringsdokument | Høst 2016, vår 2014, høst 2012, høst 2011 |
Veiledning til lokalt læreplanarbeid | Høst 2009 |
Fysisk aktivitet og svømming |
Høst 2021, Vår 2020, vår 2018, vår 2016, vår 2012, høst 2010, vår 2010 |
Læremidler | Høst 2021, Høst 2020 (lærere), vår 2015, høst 2014, vår 2013 |
Språk og lesing | Vår 2017, høst 2014, vår 2012, vår 2010 |
Kultur i opplæring | Vår 2020, vår 2018, vår 2015, vår 2009 |
Realfag |
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- De fleste skolene hadde mellom 1 og 15 prosent elever med behov for koordinerte tverretatlige/-faglige tjenester. Vår 2019
- PPT og helsesykepleier skiller seg ut som fagmiljøer skolene samarbeider ofte med. Omtrent halvparten av skolene samarbeider med disse en eller flere ganger i uka. Vår 2019
Tema | Når |
---|---|
Skoleeierskap | Vår 2016, høst 2015, vår 2015, høst 2011 |
Skoleledelse | Vår 2019, høst 2015, vår 2010, høst 2009 |
Skoleeieres vurdering av fylkesmannens arbeid | Vår 2017, vår 2016, vår 2015 |
Tverretatlig og tverrfaglig samarbeid | Vår 2019, høst 2016 |
Organisering av opplæringen – videregående
|
Vår 2018 |
Lærerfravær og vikarbruk
|
Høst 2011, høst 2010 |
Overgang barnehage–skole
|
Høst 2019, vår 2016 |
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- Alle fylkeskommunene som besvarte undersøkelsen, bruker realkompetansevurdering ved inntak til videregående opplæring for voksne. Vår 2021
- 9 av 10 skoler har eget skolebibliotek. De fleste videregående skolene har høyt utdannede skolebibliotekarer, mens grunnskolene ofte bruker lærere uten bibliotekfaglig tilleggsutdanning. Vår 2020
- Litt over halvparten av ungdomskolene tilbyr skolemelk. Halvparten av barneskolene tilbyr frukt. Vår 2017
Tema | Når |
---|---|
Mat- og helsetjeneste | Vår 2017, høst 2016, høst 2014 |
Skolebibliotek | Vår 2020, vår 2018, vår 2013, vår 2009 |
Rådgivning | Høst 2017, høst 2015, høst 2013 |
Voksenopplæring | Vår 2021, Høst 2010, vår 2010, vår 2009 |
Nasjonale sentre
|
Høst 2016, vår 2016, vår 2014, vår 2012 |
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- Barne- og ungdomsarbeidere er den oppvekstrelaterte profesjonen klart flest skoleledere oppgir å ha blant sine ansatte. Dernest følger spesialpedagoger, vernepleiere, barnevernspedagog og sosionomer i synkende rekkefølge. Høst 2021
- Majoriteten av skolelederne opplever nettbasert støtte innenfor spesialpedagogikk og inkluderende praksis som både relevante og nyttige. Høst 2021
- Over halvparten av skoleledere i videregående skole opplever studietilbudet for yrkesfaglærere som relevant i stor eller svært stor grad. Vår 2021
Tema | Når |
---|---|
Andre oppvekstrelaterte profesjoner i skole og SFO | Høst 2021 |
Spesialpedagogisk kompetanse i skolen | Høst 2021, Vår 2017 |
Tilskuddsordning for kompetanseutvikling | Høst 2021, Vår 2020, vår 2019, vår 2018 |
Kompetansepakker | Høst 2021 |
Kompetansekrav og kompetanseplaner | Høst 2021 |
Kompetanseutvikling for lærere | Høst 2020 (lærere), vår 2020, vår 2015, vår 2010 |
Etter- og videreutdanning for lærere | Vår 2021, høst 2019, vår 2018, vår 2015, høst 2012 |
Skoleleders kompetanse | Høst 2020 (skoleledere/-eiere), høst 2015, høst 2013, høst 2010 |
Kompetanse i andrespråk, kulturer og opplæring for minoritetsspråklige | Vår 2021, vår 2019, høst 2017, høst 2011 |
Veiledning av nyutdannede lærere | Høst 2017 |
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- Under halvparten av skolelederne oppgir å ha gode rutiner for å identifisere elever med stort læringspotensial. Vår 2021
- Spesialundervisning blir i stor grad gjennomført av spesialpedagog ansatt på skolen og assistent med relevant formell kompetanse. Høst 2020
- Assistenters oppgaver går i større grad ut på å gjennomføre praktiske gjøremål eller sosial tilrettelegging enn undervisning og pedagogisk tilrettelegging. Høst 2020
Tema | Når |
---|---|
Intensivopplæring 1.–4. trinn | Høst 2020 |
Assistentbruk | Høst 2020 |
Utsatt og fremskutt skolestart | Høst 2019 |
Tilbud etter skoletid for elever med særskilte behov | Vår 2019 |
Lekser og leksehjelp | Vår 2019, høst 2012 |
Spesialundervisning | Høst 2017, vår 2012 |
Tilpasset opplæring | Høst 2017, høst 2015 |
Nivådifferensiering | Høst 2010 |
Elever med stort læringspotensial | Vår 2021, høst 2018 |
Høyt presterende elever, akademiske talenter | Vår 2015 |
Oppfølging av tidlig innsats i kommunene | Vår 2010 |
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- Omtrent 30 prosent av skolelederne i grunnskolen og 20 prosent av skolelederne i videregående oppgir å ha hatt tilsyn fra statsforvalteren i løpet av de tre siste årene. Det samme gjelder rundt 70 prosent av skoleeierne. Høst 2021
- Rundt 20 prosent av skolelederne og 30 prosent av skoleeierne mener at tilsynet i stor grad traff områder i regelverket som ikke var oppfylt. Høst 2021
Tema | Når |
---|---|
Treffsikkerhet ved tilsyn | Høst 2021, Høst 2018 |
Felles nasjonalt tilsyn | Høst 2017, vår 2015 |
Tilsyn – risikovurderinger | Vår 2016 |
Informasjon om regelverket | Høst 2015 |
Oppfølging av rettigheter, lov og regelverk | Høst 2012 |
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- Alle skoleeiere og de fleste skoleledere svarte at skolen har rutiner for når opplæringen skal starte for de som ikke får læreplass, men som ønsker vg3 i skole. Høst 2020
- To av fem fylker er bekymret for situasjonen til elever som søker læreplass, og to av fem mener lærebedrifter ser det som aktuelt å si opp eller ta inn færre lærlinger. Dette er en større andel enn i tidligere spørringer. Vår 2020
Tema | Når |
---|---|
Bruk av opplæringsmodeller i fag- og yrkesopplæring | Høst 2017 |
Implementering av yrkesfaglig fordypning | Vår 2017 |
Dimensjonering av det yrkesfaglige opplæringstilbudet | Vår 2017 |
Tilbudsstruktur yrkesfaglige utdanningsprogram | Vår 2016 |
Praksisbrev | Vår 2016, vår 2015, vår 2014, vår 2013 |
Fylkeskommunens bruk av yrkesopplæringsnemnda | Høst 2014 |
Læreplasser | Høst 2020, vår 2020, vår 2019, vår 2018, vår 2017, vår 2016, vår 2015, vår 2014, vår 2013, vår 2012, vår 2010, vår 2009 |
Fylkeskommunene system for oppfølging av lærebedrifter og lærlinger | Vår 2015 |
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- Andel lærere med formell kompetanse i norsk som andrespråk/andrespråksdidaktikk og flerkulturell pedagogikk er på de fleste skolene på 0–5 prosent. Vår 2019
- Halvparten av grunnskoler og videregående opplæring har kompetanse i skolen til å vurdere når elever med vedtak om særskilt språkopplæring kan tilstrekkelig norsk til å følge den vanlige opplæringen. Vår 2019
Tema | Når |
---|---|
Kompetanse i andrespråk og opplæring for minoritetsspråklige | |
Minoritetsspråklige elevers deltakelse på overnattingsturer i regi av skolen | Høst 2018 |
Kartleggingsverktøy for minoritetsspråklige | Høst 2016 |
Midlertidig læreplan i norsk for elever i vgo med kort botid i Norge | Vår 2016 |
Bruk av tolk i skolen | Vår 2014 |
Innføringstilbud, særskilt språkopplæring for minoritetsspråklige | Høst 2012 |
Opplæring for minoritetsspråklige | Vår 2010 |
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- Mer enn halvparten av skolelederne har hatt elever som har evner til å oppnå karakter, men som får null grunnskolepoeng på grunn av fravær. Vår 2021
- Det er delte meninger i de videregående skolene og fylkene om hvor godt eksamensordningen fungerer. Flere peker på et høyt antall eksamener i skolene, og foreslår endringer i eksamensordningen. Vår 2020
Tema | Når |
---|---|
Elever med null grunnskolepoeng | Vår 2021 |
Eksamen | Vår 2020, høst 2017, vår 2017 |
Forsøk med én eller to karakterer i norsk | Vår 2017 |
Standpunktvurdering | Vår 2017, høst 2014 |
Vurdering for læring | Vår 2017, vår 2014, vår 2012 |
Vurdering | Høst 2010, høst 2009 |
Nasjonale prøver | Vår 2015, høst 2013, høst 2012, vår 2009 |
Prøvenemndene | Vår 2009 |
Spørsmål til Barnehage-Norge
Vi har også en tilsvarende undersøkelse som heter
Spørsmål til Barnehage-Norge.