Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
    • Temasider

      • Barn og unge fra Ukraina
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk og tilrettelegging
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
      • Korona
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Fag- og svenneprøver
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet og kompetanse

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Hva er kvalitet?
      • Faser i kvalitetsutvikling
      • Å velge kompetansetiltak
      • Utvikle praksis sammen
      • Ansvar og roller
    • Verktøy og tiltak

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Ståstedsanalyser
      • Mal for tilstandsrapport
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Temasider

      • Læremidler
      • Digitalisering
      • Sikkerhet og beredskap
      • Samarbeid med andre
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Utdanningsspeilet
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Vetuva
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Voksenopplæringsundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
      • Lærebedriftsundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Regelverkstolkingar frå Udir
      • Spesielt for private skoler
      • Maler for enkeltvedtak
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Egenvurdering (RefLex)
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Arbeid med kvalitet og kompetanse

Arbeid med kvalitet og kompetanse

Systematisk arbeid med å videreutvikle kvalitet og kompetanse er viktig for at tilbudet til barn og unge skal bli best mulig.

Her finner du råd, verktøy, tilskudd og ressurser til hjelp i utviklingsarbeid i barnehage, skole, SFO, PP-tjenesten og fag- og yrkesopplæring. 

Utvikle kvalitet

  • Hva er kvalitet?

    Barnehage- og skoleeiere skal jobbe med kvalitetsutvikling. Men hva betyr egentlig kvalitet?

  • Faser i kvalitetsutvikling

    Fra kunnskap, tall og data til egnede tiltak.

  • Å velge kompetansetiltak

    Kvalitet krever helhetlige tiltak.

  • Utvikle praksis sammen

    Om profesjonsfelleskap og lærende organisasjoner – råd og metoder.

Kompetansetilbud

VidereutdanningKompetansepakkerTilskudd til kompetanseutviklingVeiledning av nyutdannedeOppfølgingsordningen for kommunerLæringsmiljøprosjektetErasmus+Kompetansetilbud for barnehageassistenter og ansatte
NY
Kompetanseutvikling for ledere i SFO – fra høsten 2023

Verktøy

Ståstedsanalysen for skoleStåstedsanalysen for PP-tjenestenMal for tilstandsrapport for skoleBrukerundersøkelserRefLex - verktøy for egenvurderingPåstander fra ståstedsanalysen for barnehage

Roller og ansvar

I arbeid med kvalitet og kompetanse bør det være et nært samarbeid og et avklart ansvarsforhold mellom alle berørte aktører på nasjonalt og lokalt nivå.

  • Ansvar i barnehagen
  • Ansvar i skolen
  • Ansvar i SFO
  • Ansvar i fag- og yrkesopplæringen
  • Ansvar i PP-tjenesten

Aktuelle tema

Høring om kompetanse- og karriereutvikling i barnehage og skoleNettmøte for barnehage- og skoleeiere om videreutdanningstilbud 2023-2024NOU 2023: 1 Kvalitetsvurdering og kvalitetsutvikling i skolen — Et kunnskapsgrunnlagKompetansestrategi – barnehage
Til toppen

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding. Kom gjerne med et utdypende svar nedenfor.
0 / 250 tegn
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring