Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
    • Temasider

      • Barn og unge fra Ukraina
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk og tilrettelegging
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
      • Korona
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Fag- og svenneprøver
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet og kompetanse

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Hva er kvalitet?
      • Faser i kvalitetsutvikling
      • Å velge kompetansetiltak
      • Utvikle praksis sammen
      • Ansvar og roller
    • Verktøy og tiltak

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Ståstedsanalyser
      • Mal for tilstandsrapport
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Temasider

      • Læremidler
      • Digitalisering
      • Sikkerhet og beredskap
      • Samarbeid med andre
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Utdanningsspeilet
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Vetuva
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Voksenopplæringsundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
      • Lærebedriftsundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Regelverkstolkingar frå Udir
      • Spesielt for private skoler
      • Maler for enkeltvedtak
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Egenvurdering (RefLex)
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Læring og trivsel
  • Skolemiljø

Skolemiljø

Skolen skal utvikle inkluderende fellesskap som fremmer helse, trivsel og læring for alle. Et raust og støttende læringsmiljø er grunnlaget for en positiv kultur der elevene oppmuntres og stimuleres til faglig og sosial utvikling. Et systematisk arbeid er avgjørende for å skape et trygt og godt skolemiljø.

  • Aktivitetsplikten

    Når elever opplever mobbing og mistrivsel plikter skolen å følge med, gripe inn, varsle, undersøke, sette inn tiltak og dokumentere.

  • Tiltak i skolemiljøsaker

    Nettressurs med egnede tiltak for å forebygge, avdekke og håndtere mobbing, mistrivsel og andre skolemiljøsaker.

  • Informasjon til elever og foreldre

    Skolene har plikt til å informere elever og foreldre om rettigheter om skolemiljø. Her er en oversikt.

  • Mobbing

    Informasjon til barn, unge og foreldre om mobbing og rettigheter.

Sosial læring gjennom arbeid med fagKlasseledelseSamarbeid mellom hjem og skole

Kompetanse

  • Kompetansepakke om trygt og godt skolemiljø
  • Videreutdanning - skolemiljø og ledelse
  • Anbefalinger for kompetansetiltak innen barnehage- og skolemiljø
  • Læringsmiljøprosjektet

Egenvurdering

I RefLex kan dere gjøre en egenvurdering av om dere følger regelverket når det gjelder systematisk arbeid med skolemiljø.

  • Sjekk deres praksis i RefLex

Relaterte tema

  • Forebygge og følge opp bekymringsfullt fravær fra skolen
  • Krigen i Ukraina: Ivareta et godt barnehage- og skolemiljø
  • Behandling av personopplysninger i skolemiljøsaker
  • Demokrati, mangfold og pride
  • Tilpasset opplæring
  • Spesialpedagogikk og tilrettelegging
  • Dronning Sonjas skolepris
  • Benjaminprisen
  • Rådgiving
  • Universell utforming av barnehage- og skolebygg
  • Psykisk helse
  • Ansatte i videregående opplæring har et moderat behov for kompetanseheving om læringsmiljø
Til toppen

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding. Kom gjerne med et utdypende svar nedenfor.
0 / 250 tegn
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring