Du er her:
Norge deltar i flere internasjonale undersøkelser i regi av Organisation for Economic Cooperation and Developments (OECD) og International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA), samt det europeiske EU-nettverket Eurydice.
PISA (Programme for International Student Assessment) måler 15-åringers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag.
TIMSS er en internasjonal undersøkelse, som måler elevers kompetanse i matematikk og naturfag på 5. og 9. trinn. Gjennom spørreskjemaer samles det i tillegg inn relevant informasjon om elevene, lærerne og skolene som brukes i analysene av datamaterialet.
Education at a Glance (EaG) er en årlig publikasjon med indikatorer på utdanningsområdet for barnehage, grunnskole og videregående for landene i OECD-området og en del andre land.
TIMSS Advanced måler elevenes kompetanse i matematikk og fysikk siste år i videregående skole.
PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) undersøker leseinnsats og leseferdigheter blant elever på femte trinn.
TALIS (Teaching and Learning International Survey) er en internasjonal undersøkelse av læreres og skolelederes yrkeshverdag og arbeidsbetingelser.
TALIS 3S er den første internasjonale komparative undersøkelsen av ansatte og styrere i barnehager, i regi av OECD.
ICCS (International Civic and Citizenship Education Study) har som hovedmål å gi et bilde av unge menneskers demokratiske beredskap og vilje til å delta i samfunnet som engasjerte medborgere.
International Computer and Information Literacy Study (ICILS) er en internasjonal komparativ studie som kartlegger elevers digitale kompetanse.
Eurydice er et europeisk nettverk som bidrar med sammenliknende informasjon og analyser basert på data fra alle de europeiske utdanningssystemene.
Norge deltar i flere internasjonale undersøkelser. Det er obligatorisk for skoler og elever som blir trukket ut å være med i de internasjonale undersøkelsene.