Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
    • Temasider

      • Barn og unge fra Ukraina
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk og tilrettelegging
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
      • Korona
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Fag- og svenneprøver
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet og kompetanse

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Hva er kvalitet?
      • Faser i kvalitetsutvikling
      • Å velge kompetansetiltak
      • Utvikle praksis sammen
      • Ansvar og roller
    • Verktøy og tiltak

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Ståstedsanalyser
      • Mal for tilstandsrapport
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Temasider

      • Læremidler
      • Digitalisering
      • Sikkerhet og beredskap
      • Samarbeid med andre
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Utdanningsspeilet
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Vetuva
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Voksenopplæringsundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
      • Lærebedriftsundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Regelverkstolkingar frå Udir
      • Spesielt for private skoler
      • Maler for enkeltvedtak
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Egenvurdering (RefLex)
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Utdanningsløpet
  • SFO

SFO

SFO skal legge til rette for lek, kultur- og fritidsaktiviteter med utgangspunkt i alder, funksjonsnivå og interesser hos barna, og gi omsorg og tilsyn. Rammeplan for SFO skal bidra til et mer likeverdig tilbud over hele landet.

  • Rammeplan for SFO

    Rammeplan for SFO er en forskrift til opplæringsloven.

  • Støttemateriell

    Oversikt over alt støttemateriell til rammeplanen.

  • Kompetanseutvikling for ledere i SFO – fra januar 2024

    Nå kan ledere i SFO søke på ny pulje av etterutdanningtilbud som skal støtte ledere i å lede utviklingsarbeid og implementere rammeplanen, og i å kunne vurdere og utvikle kvaliteten i sin SFO. 

Bestille trykt rammeplan for SFO

Rammeplanen for SFO finner du i en digital visning på udir.no. Det er også mulig for SFO-er og skoler å bestille en trykt utgave av rammeplanen. 

Arbeid med rammeplan for SFO – forventninger og ansvar

Alle kommuner skal ha et tilbud om skolefritidsordning. Kommunene har et viktig ansvar for innføringen av den nasjonale rammeplanen.

Kompetansepakke om trygt og godt miljø i SFO

Denne kompetansepakken skal støtte ansatte og ledere i SFO i arbeidet med å utvikle kompetanse om trygt og godt miljø. Kompetansepakken skal bidra til refleksjon over verdier, holdninger og kultur, utvikling av egen praksis og økt handlingskompetanse. 

Arbeid med kvalitet og kompetanse

Systematisk arbeid med å videreutvikle kvalitet og kompetanse er viktig for at tilbudet til barn og unge skal bli best mulig.

Her finner du råd, verktøy, tilskudd og ressurser til hjelp i utviklingsarbeid i barnehage, skole, SFO, PP-tjenesten og fag- og yrkesopplæring. 

Samarbeid mellom SFO og helse- og omsorgssektoren

Enkelte barn i SFO kan ha behov for helse- og omsorgstenester i SFO-tida. Det er derfor viktig å inkludere SFO i det tverrfaglege samarbeidet rundt desse barna.

Regelverk for SFOModerasjonsordningerGratis SFO for familier med lav inntektTilskudd til gratis SFO og redusert foreldrebetaling i SFO ved private grunnskoler
  • Skolenes erfaringer med ny rammeplan for SFO
  • Stor variasjon mellom SFO-er i innføringen av ny rammeplan
  • Kompetansebehov blant ansatte i SFO
  • Evaluering av skolefritidsordningen (SFO)
  • Stortingsmelding 6 (2019–2020) "Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO"
Til toppen

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding. Kom gjerne med et utdypende svar nedenfor.
0 / 250 tegn
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring