Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Barn og unge fra Ukraina
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Skole og opplæring
  • Opplæringsloven

Opplæringslova

Lov om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa. Du finn tolkingar, rundskriv, rettleiingar og forarbeid kopla til dei paragrafane innhaldet gjeld.

Regelverk
01.08.2024

Innhald

Første del – innleiande reglar

  • Kapittel 1 Formålet med og krava til opplæringa
    • § 1-1 Formålet med lova
    • § 1-2 Verkeområde
    • § 1-3 Formålet med opplæringa
    • § 1-4 Mål og prinsipp for opplæringa
    • § 1-5 Samisk innhald i opplæringa og samiske læreplanar
    • § 1-6 Fag- og timefordeling og tilbodsstruktur
    • § 1-7 Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk

Andre del – grunnskoleopplæring

  • Kapittel 2 Rett og plikt til grunnskoleopplæring
    • § 2-1 Rett til grunnskoleopplæring
    • § 2-2 Plikt til grunnskoleopplæring
    • § 2-3 Innhald, vurdering og dokumentasjon i grunnskoleopplæringa
    • § 2-4 Utsett og tidleg skolestart
    • § 2-5 Gratis grunnskoleopplæring
    • § 2-6 Kva grunnskole eleven skal gå på
    • § 2-7 Straffansvar for brot på opplæringsplikta
  • Kapittel 3 Val av skriftspråk og særskilde språkrettar i grunnskoleopplæringa
    • § 3-1 Bokmål og nynorsk for elevane i grunnskolen
    • § 3-2 Opplæring i og på samisk i grunnskolen
    • § 3-3 Opplæring i kvensk eller finsk i grunnskolen
    • § 3-4 Opplæring i og på norsk teiknspråk i grunnskolen
    • § 3-5 Opplæring i punktskrift i grunnskolen
    • § 3-6 Særskild språkopplæring i grunnskolen
    • § 3-7 Innføringsopplæring for elevar i grunnskolen som har budd kort tid i Noreg
  • Kapittel 4 Skyss, leksehjelp, skolefritidsordninga, skoletur og overgang frå barnehage til skole
    • § 4-1 Rett til skyss til og frå skolen for elevar i grunnskolen
    • § 4-2 Reisefølgje for og tilsyn med elevar i grunnskolen
    • § 4-3 Krav om forsvarleg skyss og rett til losji der skyss ikkje er forsvarleg
    • § 4-4 Leksehjelp
    • § 4-5 Skolefritidsordning
    • § 4-6 Skoletur med overnatting
    • § 4-7 Overgangen frå barnehagen til skolen

Tredje del – vidaregåande opplæring

  • Kapittel 5 Rett til vidaregåande opplæring
    • § 5-1 Rett til vidaregåande opplæring
    • § 5-2 Studieførebuande og yrkesfaglege utdanningsprogram
    • § 5-3 Planlegginga og utbygginga av det vidaregåande opplæringstilbodet
    • § 5-4 Innhald, vurdering og dokumentasjon i den vidaregåande opplæringa
    • § 5-5 Rett til omval
    • § 5-6 Rett til læreplass eller anna tilbod på vidaregåande trinn 3
    • § 5-7 Påbygging til generell studiekompetanse
    • § 5-8 Gratis vidaregåande opplæring
    • § 5-9 Rett til vidaregåande opplæring for dei som ikkje har opphaldsløyve
  • Kapittel 6 Val av skriftspråk og særskilde språkrettar i den vidaregåande opplæringa
    • § 6-1 Bokmål og nynorsk for elevane i den vidaregåande opplæringa
    • § 6-2 Opplæring i samisk i den vidaregåande opplæringa
    • § 6-3 Opplæring i og på norsk teiknspråk i den vidaregåande opplæringa
    • § 6-4 Opplæring i punktskrift i den vidaregåande opplæringa
    • § 6-5 Særskild språkopplæring i den vidaregåande opplæringa
    • § 6-6 Innføringsopplæring for elevar i den vidaregåande opplæringa som har budd kort tid i Noreg
  • Kapittel 7 Opplæring i bedrift
    • § 7-1 Verkeområdet for kapittelet, og kven som er lærling, praksisbrevkandidat, lærekandidat og kandidat for fagbrev på jobb
    • § 7-2 Inngåing og endring av kontrakt om opplæring
    • § 7-3 Heving og oppseiing av kontrakt om opplæring
    • § 7-4 Kva rettar og plikter dei med læretid i bedrift har som arbeidstakarar. Tilhøvet til arbeidsmiljøloven
    • § 7-5 Godkjenning av lærebedrifter
    • § 7-6 Krav til lærebedrifter
    • § 7-7 Rekruttering av lærebedrifter og formidling til læreplass
    • § 7-8 Tilskot til lærebedrifter
    • § 7-9 Oppfølging av lærebedrifter og tap av godkjenning
    • § 7-10 Lærebedriftene sitt ansvar for opplæringa
    • § 7-11 Krav til internkontroll i lærebedrifter
    • § 7-12 Samarbeidsorgan for lærebedrifter (opplæringskontor)
  • Kapittel 8 Organ knytte til fag- og yrkesopplæringa
    • § 8-1 Rådgivande organ for fag- og yrkesopplæringa
    • § 8-2 Yrkesopplæringnemnder
    • § 8-3 Klagenemnd for fag- og sveineprøver
  • Kapittel 9 Skyss, bustad, oppfølgingsteneste og overgang frå grunnskole til vidaregåande opplæring
    • § 9-1 Rett til skyss til og frå skolen for elevar i den vidaregåande opplæringa
    • § 9-2 Reisefølgje for og tilsyn med elevar i den vidaregåande opplæringa
    • § 9-3 Hjelp med å skaffe bustad til elevar i den vidaregåande opplæringa
    • § 9-4 Oppfølgingsteneste for dei som ikkje er i vidaregåande opplæring eller arbeid
    • § 9-5 Overgangen frå grunnskolen til den vidaregåande opplæringa
    • § 9-6 Opplæringstilbod i overgangen frå grunnskolen til den vidaregåande opplæringa
    • § 9-7 Tilbod om meir grunnskoleopplæring

Fjerde del – fellesreglar for grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa for barn og unge

  • Kapittel 10 Det beste for eleven, medverknad, skoledemokrati, foreldresamarbeid, skolereglar og plikt til å delta
    • § 10-1 Det beste for eleven
    • § 10-2 Elevane sin rett til medverknad
    • § 10-3 Samarbeid med foreldra
    • § 10-4 Skoledemokratiet
    • § 10-5 Organiseringa av skoledemokratiet
    • § 10-6 Elevane si plikt til å delta og kommunen og fylkeskommunen si oppfølgingsplikt
    • § 10-7 Skolereglar
    • § 10-8 Informasjon til elevane og foreldra
    • § 10-9 Foreldreutvalet for grunnopplæringa (FUG)
  • Kapittel 11 Tilpassa opplæring og individuell tilrettelegging
    • § 11-1 Tilpassa opplæring
    • § 11-2 Tilfredsstillande utbytte av opplæringa
    • § 11-3 Intensiv opplæring på 1. til 4. trinn
    • § 11-4 Personleg assistanse
    • § 11-5 Fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemiddel
    • § 11-6 Individuelt tilrettelagd opplæring
    • § 11-7 Vedtak om individuelt tilrettelagd opplæring og krav om sakkunnig vurdering
    • § 11-8 Kva den sakkunnige vurderinga skal innehalde
    • § 11-9 Kompetansekrav for den som skal gi individuelt tilrettelagd opplæring
    • § 11-10 Individuell opplæringsplan
    • § 11-11 Årleg evaluering av utbyttet av den individuelt tilrettelagde opplæringa
    • § 11-12 Alternativ og supplerande kommunikasjon (ASK)
    • § 11-13 Pedagogisk-psykologisk teneste
    • § 11-14 Læremiddel for individuelt tilrettelagd opplæring
  • Kapittel 12 Skolemiljøet til elevane
    • § 12-1 Verkeområde for kapittelet
    • § 12-2 Retten til eit trygt og godt skolemiljø
    • § 12-3 Nulltoleranse og førebyggjande arbeid
    • § 12-4 Plikt til å sikre eit trygt og godt psykososialt skolemiljø (aktivitetsplikt og dokumentasjonsplikt)
    • § 12-5 Skjerpa plikt til å melde frå dersom ein som arbeider på skolen, krenkjer ein elev
    • § 12-6 Statsforvaltaren si handheving av plikta til å sikre eit trygt og godt psykososialt skolemiljø i enkeltsaker
    • § 12-7 Det fysiske miljøet
    • § 12-8 Tvangsmulkt
    • § 12-9 Straffansvar for brot på reglane om skolemiljø
    • § 12-10 Bevisbyrde i erstatningssaker om psykososialt skolemiljø
  • Kapittel 13 Ordenstiltak og skadeførebygging m.m.
    • § 13-1 Bortvising
    • § 13-2 Pålagt skolebyte
    • § 13-3 Førebygging
    • § 13-4 Fysiske inngrep for å avverje skade m.m.
    • § 13-5 Meldeplikt og dokumentasjon
  • Kapittel 14 Organiseringa av opplæringa og reglar for livssynsopplæringa
    • § 14-1 Skolerute og lengda på skoleåret
    • § 14-2 Inndeling av elevar i klassar og grupper
    • § 14-3 Forholdet mellom talet på lærarar og talet på elevar
    • § 14-4 Fjernundervisning
    • § 14-5 Forbod mot forkynning
    • § 14-6 Fritak frå aktivitetar i opplæringa på grunn av livssyn
    • § 14-7 Opplæring om kristendom, religion, livssyn og etikk
  • Kapittel 15 Opplæringsspråk, læremiddel og skolebibliotek
    • § 15-1 Opplæringsspråk og talemål
    • § 15-2 Hovudmål på kvar skole
    • § 15-3 Krav til rettskriving og krav til skriftspråk i læremiddel
    • § 15-4 Ordlister, ordbøker og skriveprogram
    • § 15-5 Skolebibliotek
    • § 15-6 Utstyr
  • Kapittel 16 Rådgiving
    • § 16-1 Rådgiving om utdannings- og yrkesval
    • § 16-2 Rådgiving om sosiale og personlege forhold
  • Kapittel 17 Personalet i skolen, skolefagleg kompetanse og kvalitetsutvikling
    • § 17-1 Krav om kompetanse i skolen
    • § 17-2 Leiing
    • § 17-3 Krav for å bli tilsett i lærarstilling
    • § 17-4 Krav om relevant kompetanse i undervisningsfag
    • § 17-5 Kvalifikasjonsprinsippet
    • § 17-6 Fagleg ansvar for opplæringa og bruk av anna personale i opplæringa enn dei som er tilsett i lærarstilling
    • § 17-7 Krav om at skolane har tilgang på vikarar
    • § 17-8 Fagleg og pedagogisk utvikling
    • § 17-9 Praksisplassar i skolen
    • § 17-10 Personalet ved leirskolar
    • § 17-11 Politiattest og forbod mot tilsetjing
    • § 17-12 Skolefagleg kompetanse og kvalitetsutvikling

Femte del – førebuande opplæring og vidaregåande opplæring for vaksne

  • Kapittel 18 Rett til førebuande opplæring og vidaregåande opplæring for vaksne
    • § 18-1 Formålet med opplæringa for vaksne
    • § 18-2 Rett til førebuande opplæring for vaksne
    • § 18-3 Rett til vidaregåande opplæring for vaksne
    • § 18-4 Rett til yrkesfagleg rekvalifisering
    • § 18-5 Vidaregåande opplæring for vaksne utan rett
    • § 18-6 Rett til læreplass eller anna tilbod i den vidaregåande opplæringa for vaksne
    • § 18-7 Påbygging og opplæring fram til generell studiekompetanse
    • § 18-8 Realkompetansevurdering
    • § 18-9 Gratis opplæring for vaksne
    • § 18-10 Rett til opplæring for vaksne som ikkje har opphaldsløyve
    • § 18-11 Plikt til oppmøte og aktiv deltaking i opplæringa for vaksne
  • Kapittel 19 Innhaldet i og organiseringa av den førebuande og den vidaregåande opplæringa for vaksne
    • § 19-1 Innhald, vurdering og dokumentasjon i opplæringa for vaksne
    • § 19-2 Organisering av opplæringa for vaksne
    • § 19-3 Bokmål og nynorsk i opplæringa for vaksne
    • § 19-4 Rett til opplæring i og på samisk for vaksne deltakarar
    • § 19-5 Tilpassa opplæring og individuell tilrettelegging for vaksne deltakarar
    • § 19-6 Opplæring for å utvikle eller halde ved like grunnleggjande ferdigheiter i den førebuande opplæringa for vaksne
    • § 19-7 Alternativ supplerande kommunikasjon (ASK) i opplæringa for vaksne
    • § 19-8 Særskild språkopplæring for vaksne deltakarar
    • § 19-9 Opplæring i og på norsk teiknspråk for vaksne deltakarar
    • § 19-10 Opplæring i punktskrift for vaksne deltakarar
    • § 19-11 Planlegginga og utbygginga av det vidaregåande opplæringstilbodet for vaksne
    • § 19-12 Rådgiving om utdannings- og yrkesval i opplæringa for vaksne
    • § 19-13 Kompetansekrav i opplæringa for vaksne
    • § 19-14 Politiattest og forbod mot tilsetjing i den førebuande opplæringa for vaksne
  • Kapittel 20 Medverknad, læringsmiljø, lokale ordensreglar og bortvising i opplæringa for vaksne
    • § 20-1 Rett til medverknad for vaksne deltakarar
    • § 20-2 Krav til læringsmiljøet i opplæringa for vaksne
    • § 20-3 Ordensreglar for opplæringa for vaksne
    • § 20-4 Bortvising av vaksne deltakarar
  • Kapittel 21 Skyss, reisefølgje og losji for deltakarar i opplæringa for vaksne
    • § 21-1 Skyss til og frå opplæringsstaden for deltakarar i opplæringa for vaksne
    • § 21-2 Reisefølgje for og tilsyn med deltakarar i den førebuande opplæringa for vaksne
    • § 21-3 Avgrensing av rett til skyss og rett til losji i den førebuande opplæringa for vaksne

Sjette del – privat opplæring, godkjenningsordningar og privatistordningar

  • Kapittel 22 Privat opplæring
    • § 22-1 Kven som kan drive private skolar etter lova
    • § 22-2 Ansvaret til private grunnskolar
    • § 22-3 Unntak frå visse krav for utanlandske og internasjonale grunnskolar
    • § 22-4 Teieplikt i private skolar
    • § 22-5 Privat grunnskoleopplæring i heimen
    • § 22-6 Statleg tilsyn med private skolar
  • Kapittel 23 Privatistordningar og godkjenning av utanlandsk opplæring
    • § 23-1 Privatistar
    • § 23-2 Praksiskandidatar
    • § 23-3 Godkjenning av utanlandsk fag- og yrkesopplæring
    • § 23-4 Behandling av søknad om godkjenning av utanlandsk fag- og yrkesopplæring

Sjuande del – forskjellige reglar

  • Kapittel 24 Samarbeid, samordning, opplysningsplikt, sjølvråderett og avgjerder på vegner av eleven
    • § 24-1 Samarbeid og samordning
    • § 24-2 Opplysningar til den kommunale helse- og omsorgstenesta og sosialtenesta
    • § 24-3 Plikt til å melde frå til barnevernet
    • § 24-4 Rett til å ta avgjerder for eleven når barnevernstenesta har overtatt omsorga
    • § 24-5 Sjølvråderett for dei som har fylt 15 år
  • Kapittel 25 Behandling av personopplysningar og plikt til å delta i evalueringar
    • § 25-1 Behandling av personopplysningar og unntak frå teieplikt
    • § 25-2 Den nasjonale databasen for vitnemål og annan dokumentasjon av oppnådd kompetanse frå vidaregåande opplæring
    • § 25-3 Innhenting av opplysningar frå folkeregisteret
    • § 25-4 Plikt til å delta i evalueringar og gi opplysningar
  • Kapittel 26 Kulturskole
    • § 26-1 Kulturskole
    • § 26-2 Formålet med kulturskolen
  • Kapittel 27 Reklameforbud og forbod mot ansiktsdekkjande plagg
    • § 27-1 Forbod mot reklame i skolen
    • § 27-2 Forbod mot bruk av plagg som dekkjer ansiktet
  • Kapittel 28 Ansvaret til kommunen og fylkeskommunen
    • § 28-1 Kommunen sitt juridiske og økonomiske ansvar
    • § 28-2 Fylkeskommunen sitt juridiske og økonomiske ansvar
    • § 28-3 Ansvar for opplæringa til dei som bur i barnevernsinstitusjonar
    • § 28-4 Ansvar for opplæringa til innlagde og for barn og søsken til innlagde i helseinstitusjonar
    • § 28-5 Ansvar for opplæringa til innsette i fengsel
    • § 28-6 Unntak frå hovudreglane om kva opplæring kommunen og fylkeskommunen har ansvar for
    • § 28-7 Ansvar for skyss, reisefølgje, tilsyn og losji
    • § 28-8 Ulykkesforsikring
    • § 28-9 Karriererettleiing
  • Kapittel 29 Klageinstans, tilsyn og forsøk
    • § 29-1 Klageinstans for enkeltvedtak
    • § 29-2 Statleg tilsyn
    • § 29-3 Forsøksverksemd
    • § 29-4 Oppfylling av enkeltvedtak som er kjent ugyldig

Åttande del – sluttreglar

  • Kapittel 30 Iverksetjing og overgangsreglar
    • § 30-1 Iverksetjing og oppheving
    • § 30-2 Overgangsreglar
    • § 30-3 Endringar i andre lover

Samisk omsetjing

  • Samisk omsetjing
Neste side

Tilhøyrande forskrift

Opplæringsforskrifta

Læreplanverket

Rammeplan for SFO

Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring