PISA

PISA (Programme for International Student Assessment) måler 15-åringers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag.

PISA ble første gang gjennomført i 2000, og undersøkelsen blir gjentatt hvert tredje år. Alle de tre fagområdene, lesing, matematikk og naturfag, er med hver gang, men de bytter på å være hovedområde.

De tre fagområdene har fordypning i følgende år:

  • Lesing var hovedområde i 2000 og 2009    
  • Matematikk var hovedområde i 2003 og 2012
  • Naturfag var hovedområde i 2006 og 2015

Det overordnede målet til PISA er å evaluere hvor godt skolesystemet i de ulike landene forbereder elevene til videre studier, yrkesliv og en aktiv deltakelse i samfunnet. Dette gjør forskerne ved å måle elevenes evne til aktivt å bruke kunnskaper, ferdigheter og erfaringer i konkrete situasjoner hentet fra elevenes hverdagsliv.

PISA 2015

Omlag 5 500 norske elever deltok i PISA 2015. Hovedområdet for denne studien var naturfag. PISA 2015 inneholdt også en del som undersøker samarbeidende problemløsning.

Resultatene fra PISA 2015 blir publisert i desember 2016.

Organisering

Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo har oppdraget med den praktiske gjennomføringen av PISA-studien for Norge. OECD har det internasjonale ansvaret for PISA.

OECD ønsker å gi enkel tilgang til kunnskap fra PISA og publiserer hver måned et temanotat som heter PISA in focus.

OECD publiserer også temarapporter som bruker PISA-data.

Rapporter om norske elevers prestasjoner i PISA

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!