PISA 2015 Volum 5

Å kunne løse problemer i samarbeid ses på som en viktig kompetanse for framtiden. Rapporten undersøker 15-åringers evne til å løse problemer i samarbeid (Collaborative Problem Solving). Rapporten er av eksperimentell karakter og holder ikke samme metodiske og analytiske kvalitet som PISA hovedrapportene.  

Temaet er et såkalt innovativt domene i PISA, og det er første gang problemløsning i samarbeid er et tema i undersøkelsen. At problemløsning i samarbeid er et innovativt domene innebærer at dette er et tema man ønsker mer kunnskap om. Det innebærer også at analysen er av eksperimentell karakter og rapporten holder ikke samme metodiske og analytiske kvalitet som hovedrapportene.  

I PISA 2015 deltok nesten 550 000 elever fra 72 land, inkludert 35 OECD-land. 52 av de 72 deltakerlandene deltok på tilleggsprøven om Collaborative Problem Solving, og 32 av disse var OECD-land.   

 

Hva er PISA?