Spørreundersøkelsen «Spørsmål til Barnehage-Norge» blir sendt ut til barnehagemyndigheter, barnehageeiere og barnehagestyrere hvert år. Her finner du rapporter fra alle undersøkelsene og hvilke temaer som er blitt svart på når.
Resultatene fra spørreundersøkelsen brukes som kunnskapsgrunnlag i Kunnskapsdepartementets og Utdanningsdirektoratets arbeid med ulike satsninger og prioriteringer. Temaene for den enkelte undersøkelsen varierer fra år til år, avhengig av hva vi har behov for kunnskap om.
Undersøkelsen er representativ. Resultatene gir derfor et godt innblikk i hva de som jobber på feltet mener om de ulike temaene.
SINTEF har oppdraget med å gjennomføre spørringene frem til 2024.
Temaene varierer fra år til år, og noen tema har vært med flere ganger. Under har vi oppsummert hvilke temaer det er spurt om i de ulike undersøkelsene:
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
Over 80 prosent av barnehagene har medarbeidere med profesjonen barne- og ungdomsarbeider. 2021
1 av 4 barnehager har ansatte med masterkompetanse, og andelen øker med barnehagens størrelse. 2021
Om lag ni av ti barnehager samarbeider med et universitet eller en høgskole (UH) for lokal kompetanseutvikling. Halvparten av barnehagestyrerne mener at UH tilfører barnehagen viktig kompetanse. 2021
Hva er spurt om når?
Tema
Når
Barnehageansatte fra andre oppvekstrelaterte profesjoner
I 9 av 10 barnehager har styrer og/eller pedagogisk leder har vært involvert i barnehagens arbeid med implementering av krav til nulltoleranse mot krenkelser (§ 41, i kapittel 8 i barnehageloven). 2021
To av tre styrere mente at deres ansatte hadde kompetansen i å forebygge, stoppe og følge opp mobbing og andre krenkelser. Det er en økning på 50 prosent siden 2017. 2019
Hva er spurt om når?
Tema
Når
Innføring av regler for et trygt og godt barnehagemiljø
6 av 10 barnehager har anskaffet administrative digitale verktøy og nærmere 5 av 10 har anskaffet digitale verktøy til bruk i pedagogisk arbeid i løpet av det siste året. 2021
Mer enn ni av ti barnehager opplyser at de har utarbeidet eller forbedret sine beredskapsplaner for alvorlige hendelser de siste tre årene. Dette er stabilt sammenliknet med tidligere år. 2021
Styrere vurderer de ansattes kompetanse i å ivareta barnas rett til personvern som svært høy. 2020
Samtlige styrere bekrefter at de samarbeider regelmessig eller ved behov med PP-tjenesten. Flertallet samarbeider også med barnevern og helsestasjon. 2021
Mer enn 90 prosent av barnehagene har, eller har hatt, barn med vedtak om spesialpedagogisk hjelp. 2020
Over halvparten av barnehagene opplyser at den spesialpedagogiske hjelpen planlegges av spesialpedagog utenfra. En av fem oppgir at dette gjøres av spesialpedagog ansatt i barnehagen. 2020
Halvparten av barnehager uttrykker behov for støtte og veiledning på rammeplanens kapittel 9 «Barnehagens fagområder» og en av fem ønsket mer støtte og veiledning på fagområdet «Kunst, kultur og kreativitet». 2020
Styrere opplever at barnehagepersonalets innstilling til å ta i bruk den nye rammeplanen er gjennomgående positiv, og majoriteten opplevde at de ansattes refleksjon var blitt endret som følge av den nye rammeplanen. 2018
16 prosent av barnehagene har full bemanning (jf. bemanningsnormen) i minst 6 timer per dag. 53 prosent av barnehagene har full bemanning rundt 4-5 timer per dag og 31 prosent har full bemanning i 3 timer eller mindre per dag. 2019
Omkring 20 prosent av barnehagestyrerne har en stilling ved siden av styrerstillingen. Dette gjelder nesten utelukkende styrere med styreransvar i kun én barnehage. I de fleste tilfellene er styrerstillingen kombinert med en stilling som pedagogisk leder. 2019
Informasjon på e-post fra Utdanningsdirektoratet ser ut til å nå ut til barnehagene, og det store flertallet mener at denne informasjonskanalen funger godt. 2021
Kun to av fem barnehagestyrere oppgir at de kjenner til at Utdanningsdirektoratet er på sosiale medier. Facebook er den kanalen flest styrere er på og litt over én av fire følger Utdanningsdirektoratet her. 2019