Oversikt 2014–2022
Funn fra «Spørsmål til Barnehage-Norge»
Spørreundersøkelsen «Spørsmål til Barnehage-Norge» blir sendt ut til barnehagemyndigheter, barnehageeiere og barnehagestyrere hvert år. Her finner du rapporter fra alle undersøkelsene og hvilke temaer som er blitt svart på når.
Resultatene fra spørreundersøkelsen brukes som kunnskapsgrunnlag i Kunnskapsdepartementets og Utdanningsdirektoratets arbeid med ulike satsninger og prioriteringer. Temaene for den enkelte undersøkelsen varierer fra år til år, avhengig av hva vi har behov for kunnskap om.
Undersøkelsen er representativ. Resultatene gir derfor et godt innblikk i hva de som jobber på feltet mener om de ulike temaene.
SINTEF har oppdraget med å gjennomføre spørringene frem til 2024.
Hva er temaene i undersøkelsene?
Temaene varierer fra år til år, og noen tema har vært med flere ganger. Under har vi oppsummert hvilke temaer det er spurt om i de ulike undersøkelsene:
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- 63 prosent av barnehagestyrerne svarer at deres barnehage deltar i kompetanseutviklingstiltak i regional ordning, og deltakelsen er høyest blant kommunale barnehager. 2022
- Over 80 prosent av barnehagene har medarbeidere med profesjonen barne- og ungdomsarbeider. 2021
- 1 av 4 barnehager har ansatte med masterkompetanse, og andelen øker med barnehagens størrelse. 2021
Tema | Når |
---|---|
Kompetansepakker | 2022 |
Barnehageansatte fra andre oppvekstrelaterte profesjoner | 2021 |
Barnehageansatte med masterkompetanse | 2021 |
Tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling | 2022, 2021 |
Barnehageleders kompetanse | 2020 |
Barnehagepersonalets kompetanse innenfor praktiske og estetiske fag | 2020, 2016, 2014 |
Kartlegging av kompetansebehov | 2018 |
Videreutdanning og tilrettelegging for dette | 2018 |
Kompetanse i arbeidet med barnehagemiljø | 2022, 2017 |
Veiledning av nyutdannede barnehagelærere | 2022, 2017 |
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- 84 prosent av barnehagene serverer lunsj laget i stand i barnehagen, mens medbrakt matpakke utgjør frokostmåltidet i 58 prosent av barnehagene. 2022
- I 9 av 10 barnehager har styrer og/eller pedagogisk leder har vært involvert i barnehagens arbeid med implementering av krav til nulltoleranse mot krenkelser (§ 41, i kapittel 8 i barnehageloven). 2021
- To av tre styrere mente at deres ansatte hadde kompetansen i å forebygge, stoppe og følge opp mobbing og andre krenkelser. Det er en økning på 50 prosent siden 2017. 2019
Tema | Når |
---|---|
Innføring av regler for et trygt og godt barnehagemiljø | 2021 |
Fysisk miljø | 2017, 2014 |
Barnehagemiljø/mobbing | 2019, 2017 |
Mat og måltider | 2022, 2017 |
Rutiner for å sikre god hygiene | 2016 |
Trivsel i barnehagen | 2015, 2014 |
Inkluderende barnehage- og skolemiljø | 2019 |
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- Andelen som oppgir at de benytter digitale verktøy som avlastning ved mangel på personale, har økt fra 42 til 55 prosent mellom 2021 og 2022. 2022
- Ni av ti barnehager har utarbeidet eller forbedret sine beredskapsplaner for alvorlige hendelser de siste tre årene. Dette er stabilt sammenliknet med tidligere år. 2022
- Styrere vurderer de ansattes kompetanse i å ivareta barnas rett til personvern som svært høy. 2020
Tema | Når |
---|---|
Digital praksis i barnehagen | 2022, 2021, 2020 |
Rutiner for å forebygge og oppdage vold og seksuelle overgrep | 2016 |
Barnehagens arbeidsmåter | 2015 |
Tid til samarbeid | 2015 |
Barnevern | 2015 |
Samfunnsberedskap og forebygging av alvorlige hendelser | 2022, 2021, 2019, 2018, 2017, 2016, 2015 |
Språk | 2019 |
Språkløyper | 2017, 2015 |
Rett til barnehageplass | 2020 |
Kartlegging av opptakspraksis i private barnehager | 2014 |
Overgang fra barnehage til skole | 2019, 2014 |
Kvalitetsverktøy i barnehagesektoren | 2017, 2014 |
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- Halvparten av barnehagestyrere svarer at deres barnehage har behov for etter- og videreutdanning knyttet til ivaretakelse av barn som er nyankomne til Norge. 2022
- Samtlige styrere bekrefter at de samarbeider regelmessig eller ved behov med PP-tjenesten. Flertallet samarbeider også med barnevern og helsestasjon. 2021
- Mer enn 90 prosent av barnehagene har, eller har hatt, barn med vedtak om spesialpedagogisk hjelp. 2020
Tema | Når |
---|---|
Assistentbruk | 2020 |
Spesialpedagogikk | 2021, 2020 |
Inkludering | 2022, 2021, 2017 |
Tilretteleggingsplikt | 2018 |
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- Halvparten av barnehager uttrykker behov for støtte og veiledning på rammeplanens kapittel 9 «Barnehagens fagområder» og en av fem ønsket mer støtte og veiledning på fagområdet «Kunst, kultur og kreativitet». 2020
- Styrere opplever at barnehagepersonalets innstilling til å ta i bruk den nye rammeplanen er gjennomgående positiv, og majoriteten opplevde at de ansattes refleksjon var blitt endret som følge av den nye rammeplanen. 2018
Tema | Når |
---|---|
Bruk av rammeplanen og støtte til rammeplan | 2020, 2014 |
Implementering av ny rammeplan | 2018, 2017 |
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- Faste tilkallingsvikarer er den hyppigst benyttede ordningen for å skaffe vikarer, og den benyttes i ni av ti barnehager. I flertallet av barnehager benyttes faste tilkallingsvikarer ukentlig eller oftere. 2022
- 64 prosent av barnehagene er godkjent som lærebedrifter for lærlinger. Andelen godkjente lærebedrifter, er nesten dobbelt så høy blant kommunale som blant private barnehager. 2022
- 16 prosent av barnehagene har full bemanning (jf. bemanningsnormen) i minst 6 timer per dag. 53 prosent av barnehagene har full bemanning rundt 4-5 timer per dag og 31 prosent har full bemanning i 3 timer eller mindre per dag. 2019
Tema | Når |
---|---|
Lærlinger i barnehagen | 2022 |
Vikarbruk i barnehagen | 2022 |
Barnehagestyrer | 2019 |
Bemanningsnormen og pedagognormen | 2019 |
Dispensasjon fra pedagognormen | 2018, 2017 |
Bemanning (tidsbruk og prioritering) i barnehagen | 2014 |
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- En av fire kommuner inngår i samarbeid med andre kommuner/bydeler om myndighetsoppgaver, og andelen er høyest blant bydeler i Oslo og de små og mellomstore kommunene. 2022
- Sju av ti barnehagestyrere med ansvar økonomistyring, har ikke behov for veiledning i Barnehagelovens § 23. 2021
- 40 prosent av kommunene oppgir at eierrollen og myndighetsrollen utøves av samme ansatt. 2018
Tema | Når |
---|---|
Bruk av offentlige tilskudd og foreldrebetaling i private barnehager | 2021 |
Barnehagemyndighetens organisering | 2022, 2018 |
Vurdering av Fylkesmannens arbeid | 2017, 2016 |
Beregning av kommunalt tilskudd til private barnehager | 2018 |
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- Informasjon på e-post fra Utdanningsdirektoratet ser ut til å nå ut til barnehagene, og det store flertallet mener at denne informasjonskanalen funger godt. 2021
- Kun to av fem barnehagestyrere oppgir at de kjenner til at Utdanningsdirektoratet er på sosiale medier. Facebook er den kanalen flest styrere er på og litt over én av fire følger Utdanningsdirektoratet her. 2019
Tema | Når |
---|---|
Informasjon fra Utdanningsdirektoratet | 2021 |
Vetuva | 2017, 2014 |
BASIL | 2016 |
Barnehagefakta.no | 2016 |
Bruk av nasjonale sentra | 2016 |
«Barnehagespegelen» (særtrykk av barnehagekapitlet i US14) | 2014 |
Utdanningsdirektoratet i sosiale medier | 2019 |