Teknologi endrer skolen – sammen må vi bestemme hvordan
Råd om kunstig intelligens i skolen
Dette er en oppsummering fra Udirs samarbeid med skoler, kommuner, universiteter og høgskoler. Her har vi samlet kunnskap og utviklet støtte til skoler og skoleeiere i arbeidet med kunstig intelligens (KI). Denne siden vil bli revidert jevnlig.
I likhet med samfunn og arbeidsliv må skolen endre seg som følge av KI. Samtidig må vi anerkjenne at teknologien utvikler seg svært raskt, og at både praksis, kunnskapsutvikling og lovverk vil henge etter. Tjenester basert på KI, gir mange utfordringer og muligheter. Noen må vi håndtere fortløpende, mens andre må jobbes med over tid. På lang sikt medfører teknologiutviklingen at det oppstår fundamentale spørsmål om skole og utdanning;
- Hvilket samfunn og arbeidsliv bør skolen forberede elevene på, når KI fører til store og raske endringer? Hvordan vil det påvirke skolens innhold og elevenes læring?
- Hvilke verdier blir særlig viktige å holde høyt i skolen når den teknologiske utviklingen bidrar til stadig mer usikre kilder til troverdig informasjon?
Hvorfor må skolene jobbe med KI nå?
Formålet med skolen beskrives i opplæringsloven, der det blant annet står at skolen skal bidra til "opne dører mot verda og framtida" og fremme verdier som demokrati, ytringsfrihet og menneskerettigheter. KI er en viktig del av den verden og fremtiden elevene møter. Samtidig kan verdier som demokrati og ytringsfrihet være under press i en verden der "fake-news" og påvirkningskampanjer får enda sterkere verktøy gjennom bruk av KI. Mange av de mest brukte sosiale mediene bruker allerede KI i sine tjenester. Hvilken kunnskap trenger barn og unge for å manøvrere trygt i dette landskapet og hvordan kan skolen bidra?
Råd om KI i skolen
- Løft frem relevante områder i læreplanverket. For eksempel områder som digital dømmekraft, kildekritikk, etikk, personvern og demokrati.
- Skolen og læreren vurderer når KI er relevant å bruke, ut fra mål og innhold i læreplanene. Læreren er den pedagogiske lederen i klasserommet, som legger til rette for gode læringsprosesser.
- Legg vekt på variasjon i opplæring og vurdering. Utforsk tilnærminger som gir læreren trygghet på at det er elevens egen kompetanse som blir vurdert. F.eks. vurdering i ulike faser av en skriveprosess.
- Snakk med elevene om hva KI er, hvilke muligheter teknologien gir, men også hvilke farer den bringer med seg. Utforsk gode arbeidsprosesser og læringsformer sammen.
- Snakk med foresatte om digital praksis og bruk av KI-verktøy på skolen og hjemme.
- Bruk profesjonelle læringsfellesskap, for å takle komplekse utfordringer som det er vanskelig å møte alene. Skoleeier og skoleleder må prioritere utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse.
- Skap en kultur for utprøving og evaluering av pedagogisk praksis.
- Bruk sikre løsninger som er godkjent og personvernvurdert av skoleeier
- Ta hensyn til elevenes alder og modenhet, og vis særlig forsiktighet overfor yngre barn. Benytt de tekniske mulighetene som finnes til å tilpasse verktøyene for best mulig pedagogisk bruk.
Rådene har ulik relevans for skoleeier, skoleleder, lærer og foresatte.
Bruk av KI i skolen, må basere seg på lokale juridiske, etiske og pedagogiske vurderinger.
Mer om de enkelte rådene
Aktuelle rapporter
- Skjermbrukutvalgets temarapport "Konsekvenser av skjerm i skolen – et kunnskapsgrunnlag fra skjermbrukutvalget"
- NOU 2023:19 Læring, hvor ble det av deg i alt mylderet? — Bruk av elev- og studentdata for å fremme læring
- OECD - Digital Education Outlook 2023
- UNESCO (2023) Global Education Monitoring Report, 2023: Technology in Education: A Tool og Whose Terms? United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
- Bruk av generativ kunstig intelligens i offentlig sektor (Digdir)