Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
    • Temasider

      • Barn og unge fra Ukraina
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk og tilrettelegging
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
      • Korona
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Fag- og svenneprøver
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet og kompetanse

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Hva er kvalitet?
      • Faser i kvalitetsutvikling
      • Å velge kompetansetiltak
      • Utvikle praksis sammen
      • Ansvar og roller
    • Verktøy og tiltak

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Ståstedsanalyser
      • Mal for tilstandsrapport
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Temasider

      • Læremidler
      • Digitalisering
      • Sikkerhet og beredskap
      • Samarbeid med andre
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Utdanningsspeilet
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Vetuva
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Voksenopplæringsundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
      • Lærebedriftsundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Regelverkstolkingar frå Udir
      • Spesielt for private skoler
      • Maler for enkeltvedtak
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Egenvurdering (RefLex)
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Læring og trivsel
  • Rammeplan for barnehagen

Rammeplan for barnehagen

Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver

Regelverk
Sist endret: 01.08.2017

Etterbestilling av trykt rammeplan

Innhold

  • 1. Barnehagens verdigrunnlag
    • Barn og barndom
    • Demokrati
    • Mangfold og gjensidig respekt
    • Likestilling og likeverd
    • Bærekraftig utvikling
    • Livsmestring og helse
    • Barnehager med særlige formål
  • 2. Ansvar og roller
    • Barnehageeier
    • Styrer
    • Pedagogisk leder
  • 3. Barnehagens formål og innhold
    • Barnehagen skal ivareta barnas behov for omsorg
    • Barnehagen skal ivareta barnas behov for lek
    • Barnehagen skal fremme danning
    • Barnehagen skal fremme læring
    • Barnehagen skal fremme vennskap og fellesskap
    • Barnehagen skal fremme kommunikasjon og språk
    • Samiske barnehager
    • Andre barnehager med samiske barn
  • 4. Barns medvirkning
  • 5. Samarbeid mellom hjem og barnehage
  • 6. Overganger
    • Når barnet begynner i barnehagen
    • Overganger innad i barnehagen
    • Overgangen mellom barnehage og skole
  • 7. Barnehagen som pedagogisk virksomhet
    • Planlegging
    • Årsplan
    • Vurdering
    • Dokumentasjon
    • Tilrettelegging av det allmennpedagogiske tilbudet for barn som trenger ekstra støtte
  • 8. Barnehagens arbeidsmåter
    • Progresjon
    • Barnehagens digitale praksis
  • 9. Barnehagens fagområder
    • Kommunikasjon, språk og tekst
    • Kropp, bevegelse, mat og helse
    • Kunst, kultur og kreativitet
    • Natur, miljø og teknologi
    • Antall, rom og form
    • Etikk, religion og filosofi
    • Nærmiljø og samfunn
  • Hjemmel

Støttemateriell

Støttemateriellet er frivillig å bruke.

Oversikt

Oversikt over støttemateriellet til alle kapitlene i rammeplanen

Film

Hva er rammeplan for barnehagen?

Oversettelser

Den offisielle rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver er skrevet på bokmål. Våre oversettelser er ment som støtte i arbeidet med forståelse og bruk av rammeplanen. 

  • Rammeplan for barnehagen - bokmål (pdf)
  • Rammeplan for barnehagen - nynorsk (pdf)
  • Mánáidgárddi rámmaplána – rammeplan nordsamisk (pdf)
  • Maanagïerten mieriesoejkesje – rammeplan sørsamisk (pdf)
  • Rámmapládna mánájgárddáj – rammeplan lulesamisk (pdf)
  • Framework Plan for Kindergartens – rammeplan engelsk (pdf)

Refleksjonsspørsmål

  • Hva betyr rammeplanen for oss og vårt arbeid?
  • Hvordan kan vi legge til rette for gode prosesser rundt refleksjon, diskusjon og forankring av rammeplanen i personalgruppen?
  • Hvilke utviklings- og endringsarbeid gjør vi for å jobbe i tråd med rammeplanen?
  • Hvordan jobber vi for at hele personalet kjenner til innhold og oppgaver i rammeplanen?
  • Hvordan sikrer vi at vi har kompetansen vi trenger for å utvikle praksis?
Neste
Til toppen

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding. Kom gjerne med et utdypende svar nedenfor.
0 / 250 tegn
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring