Hopp til hovedinnhold
logo
  • Høyringar
  • Presse
  • Kalender
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
    • Temasider

      • Barn og unge fra Ukraina
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk og tilrettelegging
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
      • Korona
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Fag- og svenneprøver
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Profesjons- og organisasjonsutvikling

      • Videreutdanning
      • Kompetansepakker
      • Lokal kompetanseutvikling
      • Arbeid med kvalitetsutvikling
      • Veiledning av nyutdannede
    • Verktøy

      • Ekstern vurdering
      • Tilstandsrapport
      • Ståstedsanalyser
      • Brukerundersøkelser
      • Utvikle praksis sammen
      • Vurder kvalitet i læremidler
    • Temasider

      • Digital kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Samarbeid med andre
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og rapporter
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Utdanningsspeilet
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Vetuva
    • Brukerundersøkelser

      • Administrere brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Voksenopplæringsundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
      • Lærebedriftsundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Regelverkstolkingar frå Udir
      • Spesielt for private skoler
      • Maler for enkeltvedtak
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Egenvurdering (RefLex)
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Læring og trivsel
  • Rammeplan for barnehagen

Rammeplan for barnehagen

Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver

Regelverk
Sist endret: 01.08.2017

Oversettelse til andre språk finner du ved å gå inn på et kapittel og deretter velge "Last ned".

Etterbestilling av trykt rammeplan

Innhold

  • 1. Barnehagens verdigrunnlag
    • Barn og barndom
      • Demokrati
        • Mangfold og gjensidig respekt
          • Likestilling og likeverd
            • Bærekraftig utvikling
              • Livsmestring og helse
                • Barnehager med særlige formål
                • 2. Ansvar og roller
                  • Barnehageeier
                    • Styrer
                      • Pedagogisk leder
                      • 3. Barnehagens formål og innhold
                        • Barnehagen skal ivareta barnas behov for omsorg
                          • Barnehagen skal ivareta barnas behov for lek
                            • Barnehagen skal fremme danning
                              • Barnehagen skal fremme læring
                                • Barnehagen skal fremme vennskap og fellesskap
                                  • Barnehagen skal fremme kommunikasjon og språk
                                    • Samiske barnehager
                                      • Andre barnehager med samiske barn
                                      • 4. Barns medvirkning
                                        • 5. Samarbeid mellom hjem og barnehage
                                          • 6. Overganger
                                            • Når barnet begynner i barnehagen
                                              • Overganger innad i barnehagen
                                                • Overgangen mellom barnehage og skole
                                                • 7. Barnehagen som pedagogisk virksomhet
                                                  • Planlegging
                                                    • Årsplan
                                                      • Vurdering
                                                        • Dokumentasjon
                                                          • Tilrettelegging av det allmennpedagogiske tilbudet for barn som trenger ekstra støtte
                                                          • 8. Barnehagens arbeidsmåter
                                                            • Progresjon
                                                              • Barnehagens digitale praksis
                                                              • 9. Barnehagens fagområder
                                                                • Kommunikasjon, språk og tekst
                                                                  • Kropp, bevegelse, mat og helse
                                                                    • Kunst, kultur og kreativitet
                                                                      • Natur, miljø og teknologi
                                                                        • Antall, rom og form
                                                                          • Etikk, religion og filosofi
                                                                            • Nærmiljø og samfunn
                                                                            • Hjemmel

                                                                              Støttemateriell

                                                                              Støttemateriellet er frivillig å bruke.

                                                                              Oversikt støttemateriell

                                                                              Film

                                                                              Hva er rammeplan for barnehagen?

                                                                              Refleksjonsspørsmål

                                                                              • Hva betyr rammeplanen for oss og vårt arbeid?
                                                                              • Hvordan kan vi legge til rette for gode prosesser rundt refleksjon, diskusjon og forankring av rammeplanen i personalgruppen?
                                                                              • Hvilke utviklings- og endringsarbeid gjør vi for å jobbe i tråd med rammeplanen?
                                                                              • Hvordan jobber vi for at hele personalet kjenner til innhold og oppgaver i rammeplanen?
                                                                              • Hvordan sikrer vi at vi har kompetansen vi trenger for å utvikle praksis?
                                                                              Neste
                                                                              Til toppen

                                                                              Fant du det du lette etter?

                                                                              Fant du det du lette etter?
                                                                              • Kontakt
                                                                              • Tlf: 23 30 12 00
                                                                              • Udirbloggen
                                                                              • Personvern og informasjonskapsler