Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
    • Temasider

      • Barn og unge fra Ukraina
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk og tilrettelegging
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
      • Korona
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Fag- og svenneprøver
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet og kompetanse

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Hva er kvalitet?
      • Faser i kvalitetsutvikling
      • Å velge kompetansetiltak
      • Utvikle praksis sammen
      • Ansvar og roller
    • Verktøy og tiltak

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Ståstedsanalyser
      • Mal for tilstandsrapport
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Temasider

      • Læremidler
      • Digitalisering
      • Sikkerhet og beredskap
      • Samarbeid med andre
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Utdanningsspeilet
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Vetuva
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Voksenopplæringsundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
      • Lærebedriftsundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Regelverkstolkingar frå Udir
      • Spesielt for private skoler
      • Maler for enkeltvedtak
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Egenvurdering (RefLex)
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Læring og trivsel
  • Rammeplan for barnehagen
  • 3. Barnehagens formål og innhold
  • Andre barnehager med samiske barn

Rammeplan for barnehagen

  • Til første side

Andre barnehager med samiske barn

Samiske barn i barnehage skal få støtte til å bevare og utvikle sitt språk, sin kunnskap og sin kultur uavhengig av hvor i landet de bor. Innholdet i barnehagetilbudet til samiske barn utenfor samiske distrikt skal tilpasses barnas samiske bakgrunn. Dette innebærer at samiske barn og foreldre har rett til å forvente at personalet har kjennskap til, og legger vekt på, at også den samiske kulturen skal være en del av barnehagens innhold. Det skal legges til rette for at barna også kan få møte samisk språk.

Støttemateriell

Støttemateriellet er frivillig å bruke.

Oversikt

Oversikt over støttemateriellet til alle kapitlene i rammeplanen

Temasider og artikler

Samisk i barnehagen

Refleksjonsspørsmål

  • Hvordan er den samiske kulturen en del av innholdet i vår barnehage?
  • Hvordan legger vi til rette for at barna møter samisk språk i vår barnehage?

Andre nyttige ressurser

Samisk barnehagetilbud

Sametinget

Nordsamiske plakatmaler

  • Fuolahus
  • Stoahkan
  • Čuvgehus
  • Oahppan
  • Ustitvuohta ja searvevuohta
  • Gulahallan ja giella
  • Mánáid mielváikkuheapmi
  • Sirdin mánáidgárddis skuvlii
  • Gulahallan, giella ja teaksta
  • Rumaš, lihkadeapmi, biebmu ja dearvvašvuohta
  • Dáidda, kultuvra ja hutkáivuohta
  • Luondu, biras ja teknologiija
  • Lohku, sadji ja hápmi
  • Etihkka, osku ja filosofiija
  • Lagabiras ja servodat

Sørsamiske plakatmaler

  • Såjhtoe
  • Stååkedimmie
  • Skearkagimmie
  • Lïerehtimmie
  • Vïenesvoete jïh ektievoete
  • Govlesadteme jïh gïele
  • Maanah meatan årroeh
  • Skuvlese sertiestidh
  • Govlesadteme, gïele jïh teekste
  • Kråahpe, svihtjeme, beapmoeh jïh healsoe
  • Kåanste, kultuvre jïh kreativiteete
  • Eatneme, byjrese jïh teknologije
  • Låhkoe, romme jïh hammoe
  • Etihke, religijovne jïh filosofije
  • Voenges byjrese jïh siebriedahke

Lulesamiske plakatmaler

  • Hukso
  • Ståhkam
  • Ávddam
  • Oahppam
  • Ráddnavuohta ja aktisasjvuohta
  • Guládallam ja giella
  • Mánáj oassálasstem
  • Gárvvánit skåvllåj
  • Guládallam, giella ja tæksta
  • Rumáj, labudibme ja varresvuohta
  • Dájdda, kultuvrra ja sjuggelisvuohta
  • Luonndo, birás ja teknologijja
  • Låhko, ladnja ja hábme
  • Etihkka, religijåvnnå ja filosofijja
  • Lahkabirás ja sebrudahka

Faglig påfyll

Studietilbud: Samisk språk, kultur og tradisjon i alle barnehager

Neste
Forrige
Til toppen

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding. Kom gjerne med et utdypende svar nedenfor.
0 / 250 tegn
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring