Tilpasset opplæring

Skolen skal tilpasse opplæringen for alle elever, lærlinger, lærekandidater og voksne. Tilpasset opplæring innebærer at elevene skal få et tilfredsstillende utbytte av opplæringen uavhengig av forutsetninger, og at alle skal få utnyttet og utviklet evnene sine.

Tilpasset opplæring gjelder alle elever, og skal i størst mulig grad skje gjennom variasjon og tilpasninger til mangfoldet i elevgruppen innenfor fellesskapet. Overordnet del 3.2

Skolen må gi alle elever mulighet til læring og utvikling uavhengig av forutsetningene deres. Dere skal legge til rette for en opplæring som ivaretar både fellesskapet og hver enkelt elev, slik at elevene får best mulig utbytte av opplæringen. Det skal skje gjennom variasjon og tilpasninger til mangfoldet i elevgruppen, ved å ta i bruk varierte læringsaktiviteter, læringsressurser, læringsarenaer og vurderingsformer.

Dere som jobber på skolen må følge med på utviklingen til elevene, og melde fra til rektor hvis det er tvil om at en elev har tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Hvis det må til, skal dere sette i gang egnede tiltak som kan bidra til at eleven får tilfredsstillende utbytte.

For elever på 1. til 4. trinn som står i fare for ikke å ha forventet progresjon i lesing, skriving eller regning skal dere også sette i gang med intensiv opplæring.

Hvis dere mener at eleven ikke får tilfredsstillende utbytte av opplæringen til tross for tiltak, kan det være at eleven har behov for individuell tilrettelegging. I noen tilfeller kan det være åpenbare grunner til at en elev har behov for mer langvarig og omfattende tilrettelegging. Da må dere sette i gang individuell tilrettelegging med en gang.

Læreplanverket gir et stort handlingsrom til å tilpasse opplæringen

Dere lærere har et stort handlingsrom til å prøve ut ulike tiltak for å tilpasse opplæringen for elevene deres. Deres kjennskap til elevene og profesjonsfaglige skjønn er avgjørende for å fange opp elevenes behov, og for å lykkes med tilpasningene. Når dere er usikre, bør dere søke støtte i det profesjonelle læringsfellesskapet og hos PP-tjenesten. Sørg for å involvere eleven og foreldrene i arbeidet med å tilpasse opplæringen, men stol på vurderingene deres. Det er dere i skolen som er den profesjonelle parten.

Hvis dere gir lekser, gjelder plikten til tilpasset opplæring også for leksearbeidet.

Nedenfor følger noen eksempler på tiltak og virkemidler som kan hjelpe dere å tilpasse opplæringen. Det er ikke en uttømmende liste, men ment som støtte for å komme i gang.

Intensiv opplæring

Intensiv opplæring for 1.–4. trinn er en del av den tilpassede opplæringen. Det skal være en kortvarig og målrettet innsats fra skolen i lesing, skriving eller regning for elevene som har behov for det. Målet er at elevene raskt skal få egnet støtte og oppfølging, slik at problemene ikke får mulighet til å utvikle og forsterke seg videre i opplæringsløpet.

Hvordan dere bør gjennomføre den intensive opplæringen, må dere vurdere ut ifra behovene til eleven og andre mulige tiltak i opplæringen. Intensiv opplæring kan skje i grupper og i noen tilfeller én-til-én. Det er dere som er nærmest til å vurdere hvordan intensiv opplæring best kan organiseres og gjennomføres. Vi vil likevel understreke at eleven skal bli hørt, at hensynet til elevens beste skal ivaretas og at inkludering er et grunnleggende prinsipp i norsk skole.

Elever med stort læringspotensial

Tilpasset opplæring er også viktig for elever med stort læringspotensial. Dette er elever som lærer raskere og kan tilegne seg mer kompleks kunnskap sammenliknet med jevnaldrende, innenfor ett eller flere områder. Begrepet omfatter både de elevene som presterer på et høyt og avansert nivå, og de elevene som har et potensial for å gjøre det.

Les mer: Elever med stort læringspotensial

Inkluderende læringsmiljø

Et raust og støttende læringsmiljø er grunnlaget for en positiv kultur der elevene oppmuntres og stimuleres til faglig og sosial utvikling. Hvis en elev ikke har det trygt og godt på skolen, kan det også gå ut over læringen. Dere som jobber på skolen, foreldrene og elevene må samarbeide for at miljøet på skolen fremmer helse, inkludering, trivsel og læring, og for å forebygge mobbing og andre krenkelser.

I det daglige arbeidet spiller elevenes faglige og sosiale læring og utvikling sammen. Dette skjer gjennom arbeid med fag og ellers i skolehverdagen.

Les mer: Fremme et godt skolemiljø og forebygge krenkelser

Filmen nedenfor viser sammenhengen mellom god praksis og regelverket når det kommer til ansvaret og mulighetene skolen har for å tilpasse opplæringen, også i samarbeid med PP-tjenesten.