Siste nytt
Tilsyn ved Samfundets skoler og Gamleveien skole
I de pågående tilsynene ved menigheten Samfundets fire skoler og Det Almindelige Samfunds skole er tilsynsrapportene klare. Skolene bryter regelverket på flere områder. Vi ber om at skolene retter opp forholdene.
Kommunenes vurderinger av samarbeidet i den desentraliserte kompetansemodellen
Dette temanotatet ser blant annet på om kommunens størrelse, sentralitet og økonomi har noe å si for tilfredsheten med den desentraliserte modellen for kompetanseutvikling i skole og i oppfølgingsordningen.
Viktige datoar for Elevundersøkelsen
Her finn du datoar for gjennomføring og publisering av Elevundersøkelsen 2025.
Arbeidet med felles digitale rammer er godt i gang
I et debattinnlegg i Dagsavisen 6. juni etterlyser forskere ved Universitetet i Agder felles digitale rammer i skolen. Vi er glade for å kunne fortelle at et slikt arbeid er godt i gang. Målet er å gjøre det enklere å ta gode, trygge og pedagogisk funderte valg i klasserommet, til beste for både elever og lærere.
Implementering i praksis: Lærerutdanningens rolle i fagfornyelsen
Implementeringen av fagfornyelsen i lærerutdanningene skjer hovedsakelig på fagnivå. Særlig samfunnsfag og matematikk har tatt inn sentrale elementer som dybdelæring og tverrfaglighet. Både faglærere og studenter er generelt positive til intensjonene med læreplanen, men fremhever behovet for tettere kobling mellom utdanning og praksis.
Tilskudd til veiledning for nyutdannede lærere og barnehagelærere
Tilskuddet skal bidra til at nyutdannede lærere i barnehage, grunnskole og videregående skole skal få god veiledning, og gjøre at overgang fra utdanning til læreryrket blir enklere. Målet er at nyutdannede lærere blir værende i skolen/barnehagen. Målgruppen er lærere i sitt første og andre år i barnehage eller skole.
Digitalt kurs om norsk barnehage, SFO og skole for flyktninger og innvandrere
Kurset er for flyktninger og innvandrere som ønsker å jobbe med barn og elever. Kurset er nå oversatt til fransk, dari, arabisk og tigrinja. Det er også tilgjengelig på norsk, engelsk og ukrainsk.
Råd og kunnskap om lesing
Elever blir bedre til å lese når de bruker tid på å lese, blir lest høyt for og opplever mestring. Vi har har laget temasider der vi har samlet ressurser og forskning om leseferdigheter og leselyst.
Private grunnskoler uten statstilskudd
Vi har oppdatert vår veiledning om privatskoler som er godkjent etter opplæringsloven § 22-1. Dette gjelder skoler som tilbyr grunnskoleopplæring, men som ikke får tilskudd fra staten.
Færre læringsressursar på nynorsk enn på bokmål
Rapporten viser at det er færre læringsressursar på nynorsk enn på bokmål. Det er ofte vanskeleg å finne fram til innhald på nynorsk. Samtidig blir læringsressursar brukt i eit mindre omfang enn læreboka.