Siste nytt
Elever må lese mer for å bli gode lesere
Nasjonale prøver viser små endringer fra i fjor. På 5. trinn presterer elevene litt svakere i lesing og engelsk, og omtrent likt i regning. På 8. trinn gjør elevene det litt bedre i regning og engelsk, og likt i lesing.
Avpubliserer resultater fra nasjonale prøver 2015–2021
Analyseverktøyet som ble brukt på nasjonale prøver i perioden fram til og med 2021 har gitt feil i resultatene. Disse årgangene blir nå fjernet fra Udirs statistikkbank. Det er ikke grunn til å tro at elever har fått feil oppfølging i skolen på grunn av dette.
Endringer i eksamenstrekket og standpunkt for videregående
Fra 1. januar 2026 er det Utdanningsdirektoratet som setter trekkdatoen for videregående skoler. Det gjelder alle eksamener, både skriftlig, muntlig, muntlig-praktisk og praktisk eksamen.
Elevenes leseferdigheter fortsetter å gå litt ned
Elevenes leseprestasjoner går litt ned fra i fjor, slik de også har gjort de to foregående årene. Prestasjonene i engelsk og regning har endret seg lite fra 2022.
Elevene blir stadig bedre i engelsk
Elevene presterer stadig bedre i engelsk. I lesing og regning presterer elevene fremdeles litt lavere enn i 2022.
Utdanningsdirektoratet tar Riksrevisjonens konklusjoner på alvor
I sin årlige gjennomgang av statens regnskaper, har Riksrevisjonen konkludert med at Utdanningsdirektoratet ikke gjennomfører økonomiske tilsyn og veiledning av private barnehager og skoler fullt ut i tråd med gjeldende regelverk.
Særskilt språkopplæring
Elever som har et annet morsmål enn norsk eller samisk, har rett til særskilt språkopplæring frem til de kan norsk godt nok til å følge den vanlige opplæringen. Artikkelen er oppdatert med informasjon om reglene for fritak fra opplæring i fag i grunnskolen.
Søknadsordning for private barnehager med høye pensjonsutgifter
I denne tolkningsuttalelsen svarer Kunnskapsdepartementet på hvordan regelverket skal tolkes for private barnehager som har høye pensjonsutgifter, og flere pensjonsavtaler.
Prosjektstøtte til private og frivillige organisasjonar for 2026
Private og frivillige organisasjonar kan no søkje om tilskot til prosjekt som støttar prioriterte mål for barnehagar, grunnskolar og vidaregåande opplæring. I 2025 prioriteres tiltak for å fremme lesing, og tiltak mot mobbing. Søknadsfrist: 19.12.2025
Justering i kompetansemål i læreplanene for barne- og ungdomsarbeiderfaget
Vi har endret begrepene "brukermedvirkning og medbestemmelse" til "medvirkning".