Oppfølgingstenesta skal hjelpe ungdom som avbryt eller ikkje kjem i gang med vidaregåande opplæring eller arbeid. I juni 2022 var 13 500 ungdommar registrerte i oppfølgingstenesta. Dette er omlag like mange som året før.
Sist endret: 05.07.2022
Her finner du en oversikt over endringer og nyheter for barnehager. Vi oppdaterer artikkelen ut august om det kommer noe nytt.
Sist endret: 01.07.2022
Sterkt svaksynte og blinde elever har rett på opplæring i punktskrift, bruk av tekniske hjelpemidler og mobilitet, ofte omtalt som kompenserende ferdigheter.
Sist endret: 01.07.2022
For elever med synsnedsettelser er det viktig med synspedagogisk tilrettelegging og målrettet opplæring i viktige ferdigheter for å få et godt utbytte av skolehverdagen.
Sist endret: 01.07.2022
Denne rapporten peker blant annet på behov for arenaer for å videreutvikle profesjonsfellesskap og samarbeidskulturer i forbindelse med fagfornyelsen.
Sist endret: 01.07.2022
Fagmiljøene har i liten grad undervisningen, men heller tolket og omfortolket det de har gjort tidligere. Det er ett av funnene i denne evalueringen.
Sist endret: 01.07.2022
Rettingen gjelder læreplanen med kode SBF03-01.
Sist endret: 01.07.2022
Det er stor forskjell på det å se og det å observere noe. Alle dere som jobber med barn, både ser og observerer som en del av yrkeshverdag deres. Observasjon handler om å se etter noe med en særlig oppmerksomhet og registrere det som skjer. Dette kan dere gjøre på en systematisk eller usystematisk måte.
Sist endret: 30.06.2022
Nyankomne elever til Norge, læreplassituasjonen og kompetansebehov knyttet til psykisk helse er noen av temaene i vårens spørreundersøkelse.
Sist endret: 30.06.2022
En ny rapport fra evalueringen i fagfornyelsen viser at samfunnsutfordringene er for vagt beskrevet i overordnet del og i læreplanene i fagene. Det er også store forskjeller mellom hvor tydelig sammenhengen mellom kompetansemål i fagene og de tverrfaglige temaene er definert.
Sist endret: 29.06.2022