Siste nytt
Én av seks skoler bidrar mer enn forventet til å løfte elevenes resultater
Statistikken viser at en stor del av forskjellene i resultater på nasjonale prøver og eksamen, kan forklares med hvilke elever skolene har. Likevel ser noen skoler ut til å bidra mer til elevenes resultater enn andre.
Fullføringsretten for elever med individuelt tilrettelagt opplæring
På denne siden finner du informasjon om regelverket knyttet til fullføringsretten i videregående opplæring for elever med individuelt tilrettelagt opplæring, og individuell opplæringsplan (IOP) med avvikende kompetansemål.
Kan jeg få videregående opplæring?
Nå har det blitt lettere å fullføre videregående opplæring. Vi har laget en side du kan bruke når du skal snakke med ungdom eller voksne som tidligere har falt fra, eller som ønsker å rekvalifisere seg. Teksten er oppdatet.
Veileder om praksiskandidatordningen
Denne veilederen erstatter tidligere retningslinjer for praksiskandiatordningen. Praksiskandidatordningen er en dokumentasjonsordning for personer som har lang og allsidig yrkespraksis.
De fleste som tar fagbrev kommer raskt ut i jobb
83 prosent av de som tar fag- og svenneprøven er i jobb etter ett år, viser tall fra Utdanningsdirektoratet. – Det er stor etterspørsel etter fagarbeidere i Norge, og mange yrkesfag gir gode muligheter for å komme i jobb raskt, sier direktør Morten Rosenkvist.
Fakta om fagopplæringa 2024
29 400 søkte om læreplass i 2024, det viser ny statistikk. Det var både fleire søkarar til læreplassar og fleire som inngjekk lærekontrakt enn i 2023.
Evaluering av orden og oppførsel
Rapporten undersøker dagens ordning med vurdering i orden og oppførsel med karakter. Den belyser og diskuterer sentrale kjennetegn rundt dagens praksis, hvilke faktorer som bidrar til at noen elever får nedsatt karakterer i orden og oppførsel, og hvilken betydning nedsatt karakter har for blant annet standpunktvurdering.
Skoledemokratiet
I denne artikkelen finner dere informasjon om skoledemokratiet. Vi oppfordrer lærere til å dele siden med elever i både grunnskole og videregående skole.
Elevene opplever praktiske og estetiske fag som unike
Denne rapporten viser at praktiske og estetiske fag skiller seg fra andre skolefag gjennom skapende prosesser, sosialt samspill og fysisk aktivitet. Elevene trekker frem unike aspekter som innsats, deltakelse og kreativitet i både læring og vurdering.
Videreutdanning 2025 – behandling av søknader
Barnehage- og skoleeiere må behandle alle søknader om videreutdanning senest lørdag 15. mars.