Siste nytt
Delrapport – evaluering av endringer i velferdstjenestelovene
Endringene er nå godt kjent i sektor, men familiene av barn og unge med behov for velferdstjenester, opplever lite endring i tjenesteapparatet. De opplever også at de ikke får den støtten de trenger fra barnekoordinator.
Fortsatt økning i søkere til yrkesfag
Denne statistikkanalysen viser at fjorårets økning i søkere til yrkesfag fortsetter. Til skoleåret 2025–26 har hele 54 prosent av søkerne til videregående opplæring yrkesfag som førsteønske. Dette er den høyeste andelen noensinne.
Hva kjennetegner barnehagemiljøer hvor barn trives godt?
Denne kunnskapsoversikten viser at det er en rekke fellestrekk blant barnehagemiljøer hvor barna trives godt. Disse gjelder blant annet barnas selvbestemmelse og personalets omsorg.
Ny veileder om tilstrekkelig bemanning i barnehagen
Denne veilederen skal hjelpe barnehagene med å vurdere om bemanningen til enhver tid er tilstrekkelig, og når det skal settes inn vikar.
Prosjektstøtte til antimobbeprogrammer og læringsmiljøprogrammer i grunnopplæringen for 2025–2027
Eiere av antimobbeprogrammer og læringsmiljøprogrammer kan søke om prosjektstøtte til prosjekt som støtter prioriterte mål i grunnopplæringen.
Informasjonsplikten
Kommuner og fylkeskommuner har en plikt til å informere elever og foreldre. I praksis er det skolen som oppfyller informasjonsplikten. Informasjonsplikten skal bidra til at elever og foreldre er kjent med de rettigheter og plikter som opplæringsloven gir dem.
Én av seks skoler bidrar mer enn forventet til å løfte elevenes resultater
Statistikken viser at en stor del av forskjellene i resultater på nasjonale prøver og eksamen, kan forklares med hvilke elever skolene har. Likevel ser noen skoler ut til å bidra mer til elevenes resultater enn andre.
Fullføringsretten for elever med individuelt tilrettelagt opplæring
På denne siden finner du informasjon om regelverket knyttet til fullføringsretten i videregående opplæring for elever med individuelt tilrettelagt opplæring, og individuell opplæringsplan (IOP) med avvikende kompetansemål.
Kan jeg få videregående opplæring?
Nå har det blitt lettere å fullføre videregående opplæring. Vi har laget en side du kan bruke når du skal snakke med ungdom eller voksne som tidligere har falt fra, eller som ønsker å rekvalifisere seg. Teksten er oppdatet.
Veileder om praksiskandidatordningen
Denne veilederen erstatter tidligere retningslinjer for praksiskandiatordningen. Praksiskandidatordningen er en dokumentasjonsordning for personer som har lang og allsidig yrkespraksis.