Siste nytt
Endring av læreplanen for vg3 veg- og anleggsfaget
Læreplanen er tilpasset flere virksomheter innenfor områdesikring. Læreplanen trer i kraft 1.8.2025.
Skandinavisk barnehageforskning vokser i omfang
En forskningskartlegging viser at skandinavisk barnehageforskning har økt betydelig i omfang i løpet av 2022 og 2023.
Hva er et trygt og godt barnehagemiljø?
Et trygt og godt barnehagemiljø handler om mer enn fravær av mistrivsel og krenkelser. Et slikt miljø skal også fremme helsen, trivselen, leken og læringen til barna. Å skape et trygt og godt miljø i barnehagen er et kontinuerlig, forebyggende arbeid.
Styrerutdanningen setter avtrykk i praksis
I sluttrapporten for evaluering av den nasjonale styrerutdanningen, anbefaler Fafo at studietilbudet opprettholdes og videreutvikles.
- Viktig å handle raskt hvis barnehagebarn ikke har det bra
De aller fleste foreldre svarer at barnet deres trives i barnehagen. – Det er gledelig og takket være den gode jobben personalet gjør hver dag. Samtidig vet vi at det er barn som ikke har det trygt og godt, og vi ønsker å støtte de som jobber i barnehagene, sier Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet.
Foreldre er fornøyde med barnehagen, men en del mener bemanningstettheten kan bli bedre
De aller fleste foreldre er fornøyde med barnehagetilbudet, de mener barna trives og har god relasjon til de ansatte, det viser Foreldreundersøkelsen for barnehagen 2024. Samtidig er 1 av 5 misfornøyd med hvor mange barn det er per ansatt.
Råd og kunnskap om barnehagemiljø
Utdanningsdirektoratet har utviklet nye temasider og samlet ressurser og forskning for å støtte personalet i barnehagen når de skal håndtere saker der barn ikke har det trygt og godt i barnehagen.
Hva gjør du når et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø?
Hvis dere mistenker eller kjenner til at et barn ikke har det trygt og godt i barnehagen, skal dere snarest melde fra og undersøke saken. Her følger råd om hva dere kan gjøre.
Hvordan lykkes med lokal kompetanseutvikling i praksis?
I et nytt temanotat tar OsloMet for seg en casestudie av fire skolers tiltak knyttet til desentralisert ordning for kompetanseutvikling. Notatet viser blant annet at gjennomføringen i stor grad blir tilpasset lokale forhold og at det er varierende grad av forståelse, ledelse og organisering på tvers av kompetansenettverk og UH-miljøer.
Stort behov for tilskuddsordningen for læremidler og barnehagemateriell uten markedsgrunnlag
Tilskuddsordningen er et hensiktsmessig virkemiddel, viser Deloitte i sin evaluering.