Siste nytt
Hjelpemiddelbruk i langtidsoppgaven – hvilke ressurser bruker elevene?
Rapporten stiller spørsmål om hvordan elevene bruker hjelpemidler i langtidsoppgaven, og hvilke ressurser de opplever som mest nyttige. Det er tydelige forskjeller i bruk av hjelpemidler både mellom fagene og skolene. Funnene belyser også utfordringer knyttet til kunstig intelligens (KI) i opplæringen.
Langtidsoppgaven som alternativ til eksamen – hva viser første utprøving?
Denne rapporten viser resultatene fra utprøvingen av langtidsoppgave. Elevene uttrykker at de fikk vist bredere kompetanse og hadde større motivasjon enn ved tradisjonelle eksamensformer, mens lærernes erfaringer varierte mellom fag.
Endring av læreplanen for vg3 veg- og anleggsfaget
Læreplanen er tilpasset flere virksomheter innenfor områdesikring. Læreplanen trer i kraft 1.8.2025.
Skandinavisk barnehageforskning vokser i omfang
En forskningskartlegging viser at skandinavisk barnehageforskning har økt betydelig i omfang i løpet av 2022 og 2023.
Hva er et trygt og godt barnehagemiljø?
Et trygt og godt barnehagemiljø handler om mer enn fravær av mistrivsel og krenkelser. Et slikt miljø skal også fremme helsen, trivselen, leken og læringen til barna. Å skape et trygt og godt miljø i barnehagen er et kontinuerlig, forebyggende arbeid.
Styrerutdanningen setter avtrykk i praksis
I sluttrapporten for evaluering av den nasjonale styrerutdanningen, anbefaler Fafo at studietilbudet opprettholdes og videreutvikles.
- Viktig å handle raskt hvis barnehagebarn ikke har det bra
De aller fleste foreldre svarer at barnet deres trives i barnehagen. – Det er gledelig og takket være den gode jobben personalet gjør hver dag. Samtidig vet vi at det er barn som ikke har det trygt og godt, og vi ønsker å støtte de som jobber i barnehagene, sier Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet.
Foreldre er fornøyde med barnehagen, men en del mener bemanningstettheten kan bli bedre
De aller fleste foreldre er fornøyde med barnehagetilbudet, de mener barna trives og har god relasjon til de ansatte, det viser Foreldreundersøkelsen for barnehagen 2024. Samtidig er 1 av 5 misfornøyd med hvor mange barn det er per ansatt.
Råd og kunnskap om barnehagemiljø
Utdanningsdirektoratet har utviklet nye temasider og samlet ressurser og forskning for å støtte personalet i barnehagen når de skal håndtere saker der barn ikke har det trygt og godt i barnehagen.
Hva gjør du når et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø?
Hvis dere mistenker eller kjenner til at et barn ikke har det trygt og godt i barnehagen, skal dere snarest melde fra og undersøke saken. Her følger råd om hva dere kan gjøre.