Siste nytt
Ansatte savner kompetanse i å forebygge vold og trusler
En ny undersøkelse gir mer kunnskap om vold og trusler mot ansatte i skolen. Problemet er særlig utbredt i grunnskolen, der 80 prosent av skolelederne rapporterer at det har vært voldshendelser i løpet av det siste året.
Gjennomføring av videregående opplæring
En ny analyse viser at det generelt er små endringer i andelen elever som fullfører og består videregående opplæring.
21 nominert til Dronning Sonjas skolepris
21 skoler fra 11 fylker konkurrerer om Dronning Sonjas skolepris 2025. Prisen deles ut annethvert år til en skole som har utmerket seg ved å praktisere likeverd og inkludering.
Samarbeid, elevmedvirkning og utfordringer i tverrfaglig undervisning
Tverrfaglige temaer har fått en tydelig plass i undervisningen, og mange lærere tolker dem som en invitasjon til samarbeid og tverrfaglige prosjekter. Det viser en ny rapport som evaluerer fagfornyelsen. Samtidig viser rapporten behov for mer støtte til å koble elevenes erfaringer til fagkunnskap og til å bruke uenighet som en ressurs.
Lite endring i karakterene til elever på 10. trinn
Nye tall viser at årets avgangselever i grunnskolen fikk i snitt 42,2 grunnskolepoeng, likt som i fjor. Karakterene har stabilisert seg på samme nivå som før pandemien.
Økt tilskudd til beredskapsteam
Tilskuddet skal bidra til å forebygge barne- og ungdomskriminalitet og utrygge skolemiljø. Rammen er økt med 10 millioner og flere kommuner har fått støtte.
Fag- og timefordeling og tilbudsstruktur for Kunnskapsløftet Udir-1-2025
Dette rundskrivet erstatter Rundskriv Udir-1-2024. Forskrift om fag- og timefordeling og tilbudsstruktur for Kunnskapsløftet vil sendes på høring i løpet av 2025.
Hvordan jobbe med sterke språkopplæringsmodeller i samiskundervisningen?
Her finner du filmer på norsk og samisk om å arbeide med språkopplæringsmodeller.
De fleste søkerne får tilbud om skoleplass ved første inntak
94 prosent av søkerne har fått tilbud om plass etter førsteinntaket til offentlige videregående skoler skoleåret 2025–26. De fleste fikk plass ved utdanningsprogrammet de helst ville inn på.
Skole, kunnskap og unges holdninger til demokrati
Hva vet unge om demokrati og hva former holdningene deres? Denne nye forskningsantologien gir innsikt i hvordan skolen, lærernes egne oppfatninger og sosiale medier påvirker elevenes kunnskap, holdninger og engasjement.