Siste nytt
Hvordan lykkes med lokal kompetanseutvikling i praksis?
I et nytt temanotat tar OsloMet for seg en casestudie av fire skolers tiltak knyttet til desentralisert ordning for kompetanseutvikling. Notatet viser blant annet at gjennomføringen i stor grad blir tilpasset lokale forhold og at det er varierende grad av forståelse, ledelse og organisering på tvers av kompetansenettverk og UH-miljøer.
Stort behov for tilskuddsordningen for læremidler og barnehagemateriell uten markedsgrunnlag
Tilskuddsordningen er et hensiktsmessig virkemiddel, viser Deloitte i sin evaluering.
Flere elever går rett fra vg2 til vg3/lære
I 2024 gikk 79,8 prosent av elevene på yrkesfag rett fra vg2 til vg3 eller lære. Dette er en økning på ett prosentpoeng fra i fjor, viser ny statistikk om overganger i videregående opplæring.
Endring av læreplanen for vg3 veidrift- og veivedlikeholdsfaget
Utdanningsdirektoratet har revidert læreplanen for vg3 veidrift- og veivedlikeholdsfaget.
Fra matte til musikk: – Videreutdanning har gjort meg tryggere i rollen som musikklærer
Les intervju med en lærer med videreutdanning i musikk.
Fleire elevar på helse- og oppvekstfag
Hausten 2024 er det fleire som går yrkesfag enn studieførebuande på vg1. Det har ikkje begynt så mange elevar på helse- og oppvekstfag vg1 sidan skoleåret 2020–21. På studieførebuande er det stadig færre som vel realfag.
Digitalt kurs om norsk barnehage, SFO og skole for flyktninger og innvandrere
Kurset er for flyktninger og innvandrere som ønsker å jobbe med barn og elever.
Standpunktvurdering
Vi har oppdatert informasjonen om standpunktvurdering med henvisning til regelverket. Vi har også oppdatert innholdet med nye ressurser og refleksjonsspørsmål.
Føring av vitnemål og kompetansebevis 2025
Vi har oppdatert retningslinjene for føring av vitnemål og kompetansebevis for både grunnskole og videregående opplæring.
Videreutdanning: Søknadssystemet er åpent
Fra og med 1. februar er det mulig å søke om midler til videreutdanning, og studieplass til styrer- og rektorutdanningen.