Siste nytt
Elevene opplever praktiske og estetiske fag som unike
Denne rapporten viser at praktiske og estetiske fag skiller seg fra andre skolefag gjennom skapende prosesser, sosialt samspill og fysisk aktivitet. Elevene trekker frem unike aspekter som innsats, deltakelse og kreativitet i både læring og vurdering.
Videreutdanning 2025 – behandling av søknader
Barnehage- og skoleeiere må behandle alle søknader om videreutdanning senest lørdag 15. mars.
Hjelpemiddelbruk i langtidsoppgaven – hvilke ressurser bruker elevene?
Rapporten stiller spørsmål om hvordan elevene bruker hjelpemidler i langtidsoppgaven, og hvilke ressurser de opplever som mest nyttige. Det er tydelige forskjeller i bruk av hjelpemidler både mellom fagene og skolene. Funnene belyser også utfordringer knyttet til kunstig intelligens (KI) i opplæringen.
Langtidsoppgaven som alternativ til eksamen – hva viser første utprøving?
Denne rapporten viser resultatene fra utprøvingen av langtidsoppgave. Elevene uttrykker at de fikk vist bredere kompetanse og hadde større motivasjon enn ved tradisjonelle eksamensformer, mens lærernes erfaringer varierte mellom fag.
Endring av læreplanen for vg3 veg- og anleggsfaget
Læreplanen er tilpasset flere virksomheter innenfor områdesikring. Læreplanen trer i kraft 1.8.2025.
Skandinavisk barnehageforskning vokser i omfang
En forskningskartlegging viser at skandinavisk barnehageforskning har økt betydelig i omfang i løpet av 2022 og 2023.
Hva er et trygt og godt barnehagemiljø?
Et trygt og godt barnehagemiljø handler om mer enn fravær av mistrivsel og krenkelser. Et slikt miljø skal også fremme helsen, trivselen, leken og læringen til barna. Å skape et trygt og godt miljø i barnehagen er et kontinuerlig, forebyggende arbeid.
Styrerutdanningen setter avtrykk i praksis
I sluttrapporten for evaluering av den nasjonale styrerutdanningen, anbefaler Fafo at studietilbudet opprettholdes og videreutvikles.
- Viktig å handle raskt hvis barnehagebarn ikke har det bra
De aller fleste foreldre svarer at barnet deres trives i barnehagen. – Det er gledelig og takket være den gode jobben personalet gjør hver dag. Samtidig vet vi at det er barn som ikke har det trygt og godt, og vi ønsker å støtte de som jobber i barnehagene, sier Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet.
Foreldre er fornøyde med barnehagen, men en del mener bemanningstettheten kan bli bedre
De aller fleste foreldre er fornøyde med barnehagetilbudet, de mener barna trives og har god relasjon til de ansatte, det viser Foreldreundersøkelsen for barnehagen 2024. Samtidig er 1 av 5 misfornøyd med hvor mange barn det er per ansatt.