Siste nytt
Veileder om gratisprinsippet i grunnskolen og videregående opplæring
Det er et grunnleggende prinsipp at offentlig grunnskoleopplæring og videregående opplæring skal være gratis i Norge. Denne veilederen erstatter vår tidligere informasjon om gratisprinsippet.
Kostnader i barnehagene 2023
Rapporten presenterer kostnader og kostnadsutvikling i kommunale og private barnehager. I årets temakapittel ser Telemarksforsking nærmere på økonomien til de barnehagene som har endret organisering til selvstendig rettssubjekt som følge av lovendringen som trådte i kraft 1.1.2023.
Rett til mer opplæring
Her kan du lese om rett til mer opplæring for elever og de som har læretid i bedrift. De som har gjennomført opplæringen, men ikke har bestått standpunktkarakter, eksamenskarakter eller fag- eller svenneprøve, har rett til mer opplæring. Teksten er oppdatert.
Rett til mer opplæring for voksne
Voksne som ikke har bestått standpunktkarakter eller eksamenskarakter i ett eller flere fag, har rett til å få mer opplæring. Teksten er oppdatert.
Veileder om realkompetansevurdering i grunnopplæringen
Denne veilederen erstatter tidligere nasjonale retningslinjer for realkompetansevurdering i grunnskoleopplæringen og i videregående opplæring for voksne.
Webinar om ledelse av profesjonelle læringsfellesskap
I overordnet del i læreplanverket står det at “skolen skal være et profesjonsfaglig fellesskap der lærere, ledere og andre ansatte reflekterer over felles verdier, og vurderer og videreutvikler sin praksis”. Hvordan lykkes med dette? Vi har med oss forskere og skoleledere for å se hvordan dette kan gjøres i praksis.
Funn fra tilsyn med privatskolene i 2024
I 2024 gjennomførte vi 53 tilsyn med private skoler. I tilsynene har vi blant annet sett etter brudd på skolemiljø, bruk av tilskudd og om undervisningen er i samsvar med læreplanene.
Mal for tiltaksplan i barnehage
Situasjoner der barn opplever å ikke ha et trygt og godt barnehagemiljø utløser plikten til å sette inn tiltak. Samtidig utløses plikten til å sette inn en skriftlig tiltaksplan. Udir har laget en mal som inneholder anbefalinger til hva en tiltaksplan bør inneholde, og hva som er minimumskravene.
Delrapport – evaluering av endringer i velferdstjenestelovene
Endringene er nå godt kjent i sektor, men familiene av barn og unge med behov for velferdstjenester, opplever lite endring i tjenesteapparatet. De opplever også at de ikke får den støtten de trenger fra barnekoordinator.
Fortsatt økning i søkere til yrkesfag
Denne statistikkanalysen viser at fjorårets økning i søkere til yrkesfag fortsetter. Til skoleåret 2025–26 har hele 54 prosent av søkerne til videregående opplæring yrkesfag som førsteønske. Dette er den høyeste andelen noensinne.