Siste nytt
Deltakerundersøkelsen for modulbasert videreutdanning for ledere
Undersøkelsen viser at deltakerne på den modulbasert videreutdanningen er høyt motiverte for utdanningen. De opplever at studiet er relevant for arbeidet sitt og vurderer læringsutbyttet som høyt.
5. trinn: Leseferdighetene går ned
Utviklingen i femteklassingenes prestasjoner i lesing, regning og engelsk siste år fortsetter i samme retning som i fjor. Prestasjonene i lesing har gått mest ned siden trendmålingen startet på nytt i 2022.
8. trinn: Klar nedgang i regneferdighetene
Åttendeklassingenes prestasjoner i regning går ned for andre året på rad. Antallet elever på laveste mestringsnivå har økt med 3 100 siden trendmålingen startet på ny i 2022.
For mange elever på 9. trinn har svake digitale ferdigheter
I den internasjonale studien ICILS presterer norske elever over gjennomsnittet i digital kompetanse. Samtidig er 40 prosent av elevene på laveste nivå. Sosioøkonomisk bakgrunn har stor påvirkning på elevenes prestasjoner.
- Ungdommen er ikke så digitale som vi tror
Norske 14-åringer gjør det bedre enn det internasjonale snittet i digital kompetanse. Samtidig presterer 40 prosent av elevene på et lavt nivå.
Informasjonsmøte om Basil og Foreldreundersøkelsen
Her kan du se opptak fra webinar om Basil og Foreldreundersøkelsen i barnehage. Målgruppen er barnehagestyrere, barnehageiere, kommuner og statsforvaltere.
Algoritmisk tenkning
Algoritmisk tenkning er en problemløsningsmetode. Algoritmisk tenkning innebærer å tilnærme seg problemer på en systematisk måte, både når vi formulerer hva det er vi ønsker å løse og når vi foreslår mulige løsninger. Litt forenklet kan vi si at det er 'å tenke som en informatiker' når vi skal løse problemer eller oppgaver.
Kunstig intelligens i skolen
Vi har publisert en samleside om KI i skolen med nye sider om vurdering, læreplan, alderstilpasning og personvern. KI-rådene er også oppdatert.
Nye kompetansepakker om digitalisering
Vi har oppdatert kompetansepakken om kunstig intelligens i skolen, og publisert en ny kompetansepakke om systematisk arbeid med digital dømmekraft.
Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse
Udir har i samarbeid med lærerutdanninger, kommuner, parter i arbeidslivet og relevante forskningsmiljøer oppdatert rammeverket.