Siste nytt
SFO – støtte til rammeplan
Vi har oppdatert en rekke av tekstene i vårt støttemateriell til rammeplan for SFO.
Filmer om elevens beste og retten til å bli hørt
I disse filmene snakker jurist i Utdanningsdirektoratet Siri Rødevand Aass om hva det innebærerer å vurdere elevens beste.
Erasmus+
Erasmus+ gir norske barnehager og skoler mulighet til å søke om midler til å samarbeide med andre i Europa. Fristene for 2025 er nå klare.
Sosial læring og utvikling for elever som trenger ekstra støtte og veiledning
Skolen har et kollektivt ansvar for å sørge for at eleven får mulighet til å lære og utvikle seg. Hvis eleven har behov for individuell tilrettelegging og støtte og dette skjer uavhengig av faglig opplæring, faller tilretteleggingen inn under personlig assistanse. Denne tolkningsuttalelsen utdyper dette regelverket.
Verknadstidspunkt for endringsvedtak
Vi svarer her på spørsmål knytt til vedtak om tilskot til private opne barnehagar. Det gjeld forbodet mot tilbakeverkande kraft og vedtak, verknadstidspunkt for vedtak, og at kva barnetal kommunen kan leggje til grunn ved berekninga av tilskot ved starten av tilskotsåret.
Bekymret over leseferdighetene til femteklassinger
Årets femteklassinger gjør det litt bedre i engelsk, mens resultatene i regning og lesing går ned, viser nye tall. – Å kunne lese er helt avgjørende for å forstå og lære i alle fag. Barn må bruke tid på å lese, både på skolen og hjemme, sier Morten Rosenkvist.
Deltakerundersøkelsen for modulbasert videreutdanning for ledere
Undersøkelsen viser at deltakerne på den modulbasert videreutdanningen er høyt motiverte for utdanningen. De opplever at studiet er relevant for arbeidet sitt og vurderer læringsutbyttet som høyt.
5. trinn: Leseferdighetene går ned
Utviklingen i femteklassingenes prestasjoner i lesing, regning og engelsk siste år fortsetter i samme retning som i fjor. Prestasjonene i lesing har gått mest ned siden trendmålingen startet på nytt i 2022.
8. trinn: Klar nedgang i regneferdighetene
Åttendeklassingenes prestasjoner i regning går ned for andre året på rad. Antallet elever på laveste mestringsnivå har økt med 3 100 siden trendmålingen startet på ny i 2022.
For mange elever på 9. trinn har svake digitale ferdigheter
I den internasjonale studien ICILS presterer norske elever over gjennomsnittet i digital kompetanse. Samtidig er 40 prosent av elevene på laveste nivå. Sosioøkonomisk bakgrunn har stor påvirkning på elevenes prestasjoner.