Siste nytt
GSI-innsamling 2024
Innsamlingen starter 18. september. For skolene, voksenopplæringsenhetene og kulturskolene varer den til 10. oktober. For skoleeierne varer innsamlingen til til 24. oktober.
Endring i Læreplan i vg3 hudpleiar
Læreplan i vg3 hudpleiar endrar namn til Læreplan i vg3 hudterapi og yrkesnemninga blir endra frå hudpleiar til hudterapeut. Endringa gjeld frå 1. august 2024.
Sluttvurdering i historie
Her finn du informasjon om grunnlaget for standpunktvurdering og munnleg eksamen i historie på studieførebuande utdanningsprogram etter vg3.
Godt digitalt arbeid i norske klasserom
Rapporten viser at det er store forskjeller i elevenes digitale ferdigheter. Samtidig er det mange skoler som håndterer KI godt, og det digitale gir gode muligheter til å tilpasse undervisningen.
Dårligere skolemiljø for elever med annen kjønnsidentitet
Elevundersøkelsen 2023 viser at elevene som krysser av for kjønnskategorien «annet» skårer betydelig lavere på samtlige læringsmiljøindekser. De opplever også mer mobbing enn elever som betegner seg som jente eller gutt.
Eksamen og standpunkt utfyller hverandre
Tilpasset opplæring er viktig. Dagens eksamensordning setter imidlertid klare rammer for oppgavene som kan gis. Standpunkt gir større rom for tilpasninger, variasjon og bredde, skriver avdelingsdirektør Per Kristian Larsen-Evjen i dette innlegget på utdanningsnytt.no.
Arbeid med nytt rammeverk for innhold og struktur i videregående
Udir har startet et arbeid med nytt rammeverk for innhold og struktur i videregående opplæring.
86 prosent har fått tilbud om førsteønsket sitt
94 prosent av søkere har fått tilbud om plass etter førsteinntaket til offentlige videregående skoler skoleåret 2024–25. De fleste av disse har fått tilbud om sitt førsteønske.
Nytt forskingsprogram om digitalisering i barnehage og skole
Udir har starta opp eit forskingsprogram som skal gi betre og meir systematisk kunnskap om digitalisering og digital kompetanse i barnehage og skole.
Gjennomføring av videregående opplæring
Den langvarige trenden med at flere og flere elever fullfører og består videregående opplæring fortsetter. Den største endringen fra i fjor er at flere gjennomfører på normert tid.