Siste nytt
Elever i private videregående skoler og avvik fra fag- og timefordelingen
I denne tolkningsuttalelsen svarer vi på spørsmål om hvilke plikter fylkeskommunen har når elever i private videregående skoler har behov for å fordele fag over flere år av helsemessige årsaker.
Standpunktvurdering: kjennetegn på måloppnåelse
Vi har oppdatert teksten med hva kjennetegnene på måloppnåelse er, hvordan dere kan jobbe med dem i fellesskap og hvordan dere kan lage egne.
Vurdering av strukturendringene i fellesfag
Med de nye læreplanene ble det gjort strukturendringer i fellesfagene norsk og engelsk på yrkesfaglig utdanningsprogram. Denne rapporten redegjør for hvilke opplevelser, erfaringer og synspunkter fellesfaglærere, yrkesfaglærere og elever har med denne strukturendringen.
Foreslår endringer i ordning for tilskudd til skoleturer
Denne rapporten viser at tilskudd ofte er avgjørende for at skoleturer til minnesteder etter andre verdenskrig kan gjennomføres. Men det er ingen automatikk i at skoleturene fører til økt kunnskap.
Nytt til barnehage- og skolestart høsten 2025
Her finner du en oversikt over endringer og nyheter for barnehage, SFO og skole. Denne artikkelen blir oppdatert ut august.
Ressurser for å støtte skolenes arbeid med læreplanene
Her finner du filmer og refleksjonsspørsmål om sammenhenger i læreplanene, tverrfaglige temaer, verdigrunnlag i læreplanverket og profesjonsfaglig ledelse.
Foreslå kandidater til Benjaminprisen
Benjaminprisen er en antirasistisk skolepris. Prisen deles ut hvert år til en skole som arbeider godt mot rasisme og diskriminerende holdninger og handlinger. Nå kan du foreslå kandidater til prisen for 2025.
Veileder om overganger for barn og elever med behov for tilrettelegging
Denne veilederen handler om hvordan barn og elever kan få trygge og gode overganger fra barnehage til skole, og mellom barneskole, ungdomsskole og videregående opplæring.
Tilsyn ved Samfundets skoler og Gamleveien skole
I de pågående tilsynene ved menigheten Samfundets fire skoler og Det Almindelige Samfunds skole er tilsynsrapportene klare. Skolene bryter regelverket på flere områder. Vi har bedt skolene om å rette opp forholdene.
Kommunenes vurderinger av samarbeidet i den desentraliserte kompetansemodellen
Dette temanotatet ser blant annet på om kommunens størrelse, sentralitet og økonomi har noe å si for tilfredsheten med den desentraliserte modellen for kompetanseutvikling i skole og i oppfølgingsordningen.