Siste nytt
Høring – modulstrukturert opplæring i frisørfaget
Vårt forslag til en modulstrukturert opplæring for voksne i frisørfaget er nå på høring. Høringsfristen er 20. februar 2026.
Barnehageansatte trives – men opplever stress og ønsker mer kompetanse
Den internasjonale barnehageundersøkelsen TALIS Starting Strong viser at ansatte og ledere i norske barnehager opplever et sterkt profesjonelt fellesskap og høy grad av trivsel, men at de ønsker mer kompetanse og bedre støtte.
Metodehåndbok for tilsyn
Metodehåndbok for tilsyn er revidert. Vi har forbedret språket og presiserisert metoden i en rekke kapitler. Vi har også tatt inn et nytt kapittel om oppfølgingstilsyn. Selve metoden for tilsyn er ikke endret.
Hva bidrar til god læring i matematikk og naturfag? Funn fra TIMSS-undersøkelsen
Ulikhetene i norske elevers prestasjoner i matematikk og naturfag har økt, og sosioøkonomisk bakgrunn spiller en stadig større rolle for hvordan elevene presterer. Samtidig har faktorer som god skoleledelse, godt samarbeid mellom skole og hjem og høy undervisningskvalitet positiv betydning for elevenes læring.
Skolens digitale paradoks: Mer teknologi – mindre kompetanse. Funn fra ICILS
Mange elever mestrer digitale verktøy godt. Men til tross for omfattende digitalisering i norsk skole, mangler fire av ti elever tilfredsstillende digital kompetanse, og én av tre har svake ferdigheter i algoritmisk tenkning. Samtidig ser vi at økende sosiale forskjeller, kjønnsforskjeller og digitale distraksjoner skaper utfordringer.
Flere fag skal ta i bruk sikker nettleser på eksamen
Bakgrunnen er utviklingen av kunstig intelligens og stadig mer avanserte hjelpemidler. Her kan du lese om hva det innebærer, og hvilke nye fagkoder som skal gjennomføre eksamen i sikker nettleser i 2026.
Lærlingundersøkelsen 2025: Færre oppgir å bli mobbet
Analyse av årets undersøkelse viser at de aller fleste lærlinger trives på arbeidsplassen og er motiverte for å lære. 75 prosent gleder seg til å gå på jobb i lærebedriften. Færre oppgir å bli mobbet på arbeidsplassen i år enn tidligere.
Landslinjer i videregående opplæring
Fylkeskommuner kan søke om å opprette eller utvide landslinjer. Fristen for 2026 er 14. februar. Vi legger ut søknadsskjemaet 15. januar.
Miniforedrag: Lekens betydning for barns livsmestring og helse
I denne filmen forteller lege og barnepsykiater Charlotte Lunde om hvor viktig leken er for barns utvikling. Dette er det siste av totalt tre korte foredrag om livsmestring og helse i barnehagen.
Miniforedrag om å bygge robuste barn
Cecilie Evertsen forteller i denne filmen om hvordan dere som jobber i barnehage kan bygge robuste barn gjennom å arbeide med det hun kaller barnas ikke-forhandlingsbare behov, gode relasjoner og positivt stress.