Siste nytt
9131 ansatte i barnehage og skole får støtte til videreutdanning
Udir har nå fullført søknadsbehandlingen for videreutdanning studieåret 2025-2026. Det er flest godkjente søknader om videreutdanning for lærere, etterfulgt av videreutdanning for barnehagelærere.
Tilskudd til gratis SFO og redusert foreldrebetaling i SFO ved private grunnskoler
Tilskuddet er oppdatert med søknadsskjema for skoleåret 2025–2026. Søknadsfristen er 1. oktober 2025.
Lite endring etter innføring av algoritmisk tenkning og programmering i matematikkfaget
Rapporten viser at lærerne er usikre på hvordan de skal forstå begrepet algoritmisk tenkning, og mener de har begrenset kompetanse i programmering. Innføringen av disse begrepene i læreplanen har så langt gitt få endringer i klasserommet.
Veileder om gratisprinsippet i grunnskolen og videregående opplæring
Det er et grunnleggende prinsipp at offentlig grunnskoleopplæring og videregående opplæring skal være gratis i Norge. Denne veilederen erstatter vår tidligere informasjon om gratisprinsippet.
Kostnader i barnehagene 2023
Rapporten presenterer kostnader og kostnadsutvikling i kommunale og private barnehager. I årets temakapittel ser Telemarksforsking nærmere på økonomien til de barnehagene som har endret organisering til selvstendig rettssubjekt som følge av lovendringen som trådte i kraft 1.1.2023.
Rett til mer opplæring for voksne
Voksne som ikke har bestått standpunktkarakter eller eksamenskarakter i ett eller flere fag, har rett til å få mer opplæring. Teksten er oppdatert.
Rett til mer opplæring
Her kan du lese om rett til mer opplæring for elever og de som har læretid i bedrift. De som har gjennomført opplæringen, men ikke har bestått standpunktkarakter, eksamenskarakter eller fag- eller svenneprøve, har rett til mer opplæring. Teksten er oppdatert.
Veileder om realkompetansevurdering i grunnopplæringen
Denne veilederen erstatter tidligere nasjonale retningslinjer for realkompetansevurdering i grunnskoleopplæringen og i videregående opplæring for voksne.
Webinar om ledelse av profesjonelle læringsfellesskap
I overordnet del i læreplanverket står det at “skolen skal være et profesjonsfaglig fellesskap der lærere, ledere og andre ansatte reflekterer over felles verdier, og vurderer og videreutvikler sin praksis”. Hvordan lykkes med dette? Vi har med oss forskere og skoleledere for å se hvordan dette kan gjøres i praksis.
Maler for opplæringsloven
Vi har oppdatert siden med nye maler for enkeltvedtak for realkompetansevurdering.