Siste nytt
Kronikk: Skolen er ikke verdinøytral
Skolen skal være et trygt sted for alle barn og unge. Å heise regnbueflagget og markere pride er helt i tråd med de grunnleggende verdiene skolen er bygget på, skriver Udirs direktør Morten Rosenkvist.
Endring i § 3-10 Inntak til utdanningsprogram og programområde
Grete Ollila skal lede Udirs nye samiske avdeling i Tromsø
Utdanningsdirektoratet skal opprette en ny avdeling for samisk i grunnopplæringen i Tromsø. Avdelingen skal følge opp de samiske videregående skolene og Sørsamisk kunnskapspark, og vil gjøre direktoratet bedre rustet til å følge opp utdanning i samisk språk og kultur. Grete Ollila er ansatt som leder for avdelingen fra august 2025.
Gjør nye grep mot KI på eksamen
Til årets eksamen har Udir fjernet forberedelsesdelen og strammet inn tilgangen til hjelpemidler. – Vi er godt forberedt. Samtidig er det viktig å huske på at eksamen er et så stort arrangement at det kan oppstå feil, sier Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet.
Rundskriv om godkjenning av tidligere bestått videregående opplæring i Norge og utlandet
Elever som tidligere har bestått videregående opplæring i Norge eller utlandet, kan søke fylkeskommunen om å få opplæringen godkjent. Rundskrivet tar for seg reglene for godkjenning både av enkeltfag og av hele opplæringsår, og erstatter tidligere rundskriv Udir-6-2012.
Konrad Lillevevang skal leie nytt nasjonalt senter for yrkesfag
Yrkesfaglege utdanningar er meir populære enn nokon gong. No etablerer Utdanningsdirektoratet eit nytt nasjonalt senter i Molde, som skal bidra til å utvikle og styrkje fag- og yrkesopplæringa i heile det yrkesfaglege utdanningsløpet. Senteret opnar dørene i august.
Lærere svarer om fagfornyelsen
Denne rapporten er basert på spørsmål til lærere om deres oppfatning av fagfornyelsen, og sammenligner med tilsvarende spørsmål i 2020. En høyere andel lærere svarer nå at de har tilstrekkelig kompetanse til å gjennomføre fagfornyelsen.
Rundskriv om skolefritidsordninga
Kommunane kan i utgangspunktet utforme skolefritidstidsordninga ut frå lokale forhold, ønske og behov. Dei er likevel bundne av reglane som gjeld for skolefritidsordninga i opplæringslova og opplæringsforskrifta. Les meir i dette nye rundskrivet.
Praksisreisen: Inspirasjon fra skolers arbeid med læreplanverket
I filmserien Praksisreisen møter vi elever, lærere, og skoleledere som forteller om hvordan de i fellesskap har arbeidet med læring og utvikling i fagene. Her deler de praksisnære historier fra skolehverdagen, som kan være til inspirasjon.