Siste nytt
Evaluering av orden og oppførsel
Rapporten undersøker dagens ordning med vurdering i orden og oppførsel med karakter. Den belyser og diskuterer sentrale kjennetegn rundt dagens praksis, hvilke faktorer som bidrar til at noen elever får nedsatt karakterer i orden og oppførsel, og hvilken betydning nedsatt karakter har for blant annet standpunktvurdering.
Skoledemokratiet
I denne artikkelen finner dere informasjon om skoledemokratiet. Vi oppfordrer lærere til å dele siden med elever i både grunnskole og videregående skole.
Elevene opplever praktiske og estetiske fag som unike
Denne rapporten viser at praktiske og estetiske fag skiller seg fra andre skolefag gjennom skapende prosesser, sosialt samspill og fysisk aktivitet. Elevene trekker frem unike aspekter som innsats, deltakelse og kreativitet i både læring og vurdering.
Videreutdanning 2025 – behandling av søknader
Barnehage- og skoleeiere må behandle alle søknader om videreutdanning senest lørdag 15. mars.
Hjelpemiddelbruk i langtidsoppgaven – hvilke ressurser bruker elevene?
Rapporten stiller spørsmål om hvordan elevene bruker hjelpemidler i langtidsoppgaven, og hvilke ressurser de opplever som mest nyttige. Det er tydelige forskjeller i bruk av hjelpemidler både mellom fagene og skolene. Funnene belyser også utfordringer knyttet til kunstig intelligens (KI) i opplæringen.
Langtidsoppgaven som alternativ til eksamen – hva viser første utprøving?
Denne rapporten viser resultatene fra utprøvingen av langtidsoppgave. Elevene uttrykker at de fikk vist bredere kompetanse og hadde større motivasjon enn ved tradisjonelle eksamensformer, mens lærernes erfaringer varierte mellom fag.
Endring av læreplanen for vg3 veg- og anleggsfaget
Læreplanen er tilpasset flere virksomheter innenfor områdesikring. Læreplanen trer i kraft 1.8.2025.