Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Barn og unge fra Ukraina
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Skole og opplæring
  • Forskrift til privatskolelova (privatskoleforskrifta)
  • § 3-10 Inntak til utdanningsprogram og programområde

Privatskoleforskrifta

  • Til første side

§ 3-10 Inntak til utdanningsprogram og programområde

Søkjarar skal takast inn til eit fullstendig utdanningsprogram på vidaregåande trinn 1 eller eit fullstendig programområde på vidaregåande trinn 2 eller trinn 3. Dette gjeld også søkjarar som gjer omval eller som forserer fag.

Ein elev kan søkje skolen om å ikkje delta i opplæringa i eit eller fleire fag for å ta eksamen som privatist. Skolen kan innvilge søknaden om det ligg føre tungtvegande grunnar.

Avgjerda av om ein elev ikkje skal delta i opplæringa, er eit enkeltvedtak. Statsforvaltaren er klageinstans.

Endra ved forskrift 2 april 2025 nr. 575.

Vis på Lovdata.no

Merknader til forskriften

02.04.2025: Kunnskapsdepartementet har endret første i paragrafen, slik at det går frem elever i private skoler ikke kan bruke lengre enn normert tid på trinnet.

Endret 06.05.2024: Det er gjort endringer i merknaden som tydeliggjør hvilken opplæring eleven har rett til etter inntak.

Paragrafen er gitt med hjemmel i privatskoleloven § 3-1 og viderefører § 11-8 i den tidligere forskriften.

Paragrafen tilsvarer delvis opplæringsforskriften § 4-2. Se merknaden til den paragrafen så langt den passer.

Paragrafen regulerer hva elevene skal tas inn til, ikke hvilken opplæring som skal gis/elevene skal følge/har rett til å få. Retten til videregående opplæring følger av opplæringsloven § 5-1, jf. privatskoleloven § 3-2 andre ledd. Det følger av opplæringsloven § 5-1 femte ledd at retten til videregående opplæring ikke gjelder opplæring i fag som allerede er bestått, med mindre noe annet er fastsett i forskrift etter siste ledd. At en søker blir tatt inn til et fullstendig utdanningsprogram betyr altså ikke at vedkommende vil få rett til opplæring i fag hen allerede har sluttvurdering eller realkompetansevurdering i. Det betyr at f.eks. elever som starter på yrkesfag etter å ha fullført studiekompetanse, skal tas inn til et fullstendig utdanningsprogram selv om de bare skal ta programfag og ikke har rett til opplæring i fellesfaga. Det samme vil gjelder for voksne uten rett til videregående opplæring.

Økonomiforskrifta til privatskoleloven § 4-7 tredje ledd fastslår at elever som ikke får opplæring i hele programområdet, skal omregnes til deltidselever.

Private videregående skoler har ikke mulighet til å tilby individuelt tilpasset løp med en fag- og timefordeling som avviker fra allerede godkjente læreplaner. Opplæringa skal være i samsvar med de læreplanene, og tilhørende fag- og timefordeling, som skolen har fått godkjent, jf. privatskoleloven § 2-3.

Opplæringsforskriften § 5-1 åpner for at fylkeskommunen kan tilby tilpassa løp for enkeltelever, med ei annen fag- og timefordeling enn den ordinære, dersom hensynet til eleven tilsier det. Dette er ikke en individuell rettighet for elevene, men en mulighet for fylkeskommunene.

Privatskoler har ikke samme mulighet som fylkeskommunen til å tilby individuelt tilpassede løp. Privatskoleforskriften § 4-1 har derfor ikke en tilsvarende bestemmelse som opplæringsforskriften § 5-1 andre og tredje ledd.

Neste side
Forrige side
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring