Endringer i eksamen etter nye læreplaner

Her finner du informasjon om digitalisering og om faglige endringer i eksamen, eksempeloppgaver etter nye læreplaner og bruk av hjelpemidler. Endringene innføres over flere år.

Faglige endringer som følge av nye læreplaner

Vi gjør endringer i eksamen med bakgrunn i de faglige endringene i læreplanene. I mange fag vil erfaringer vi gjør oss underveis være en viktig del av arbeidet med å fornye og videreutvikle eksamen. Endringer i eksamen følger innføringen til de nye læreplanene, og den faglige utviklingen av eksamen vil derfor strekke seg over flere år. I noen fag krever det mer endringer enn andre fordi læreplanene krever det.

De gamle læreplanene fra 2006 fases gradvis ut. Det betyr at det i noen år vil være kandidater som har krav til å ta eksamen etter læreplaner fra 2006 (LK06), også etter at læreplanene fra 2020 (LK20) er tatt i bruk. Til eksamen vil det derfor være bruk for oppgavesett etter både LK06 og LK20. Oppgavene etter LK06 er merket for privatister.

Digitalisering av eksamen

De nye læreplanene bruker et utvidet kompetansebegrep, som gjør det nødvendig å vise kompetanse til eksamen på en bredere måte enn før. Det nye digitale gjennomføringssystemet gir mulighet for mer varierte oppgaver.

Kompetansebegrepet i overordnet del av læreplanverket.

En heldigital eksamen er noe mer enn en pdf-fil av oppgaver og besvarelser, som mange kjenner fra dagens eksamensløsning.

Heldigitale eksamener gir blant annet muligheter for

  • mer varierte oppgavetyper der eleven får vist bredde i kompetansen sin
  • å vise kompetanse på nye måter
  • bruk av mediefiler i oppgavene
  • å lage gode oppgaver som ivaretar lovkravene for universell utforming
  • automatisk svarkontroll når det er hensiktsmessig
  • analyse av resultater som hever kvaliteten på oppgavene

Sensorer skal fortsatt registrere karakterene i PAS. Det er fremdeles oppgaveutviklerne som står for det faglige arbeidet med oppgavene, og faglig skjønn er fortsatt viktig for vurderingsarbeidet.

Eksempeloppgaver

I eksempeloppgavene får du informasjon om de ulike forslagene til oppgavetyper etter nye læreplaner, og hva som er nytt for gjennomføringen av eksamen i hvert fag.

Eksempeloppgavene kan dere bruke til å forberede elevene på de ulike oppgavetypene som de kan møte til eksamen. Eventuelle svar som legges inn direkte i eksempeloppgavene blir ikke lagret og kan derfor ikke hentes ut i etterkant. Deler av forberedelsesmateriell er tilrettelagt for utskrift.

Utprøvinger med elever

I mange fag blir oppgavetypene prøvd ut på skoler over hele landet, blant annet for å undersøke vanskelighetsgraden til oppgavene. Utprøvinger og tilbakemeldingene fra lærere og elever utgjør grunnlaget for videre utvikling av eksamensoppgaver og vurderingskriterier.

Vi gjennomfører også brukertester av den nye gjennomføringsløsningen. Vi undersøker blant annet om kandidatene klarer å bruke hjelpemidlene de er vant med og om de får til å levere digitale besvarelser.

Bruk av hjelpemidler til eksamen.