Faglige endringer som følge av nye læreplaner
Vi gjør endringer i eksamen i de fleste fag med bakgrunn i de faglige endringene i læreplanene. I mange fag vil erfaringer vi gjør oss underveis være en viktig del av arbeidet med å fornye og videreutvikle eksamen. Endringer i eksamen følger innføringen til de nye læreplanene, og den faglige utviklingen av eksamen vil derfor strekke seg over flere år.
De gamle læreplanene fra 2006 fases gradvis ut. Det betyr at det i noen år vil være kandidater som har krav til å ta eksamen etter læreplaner fra 2006 (LK06), også etter at læreplanene fra 2020 (LK20) er tatt i bruk. Til eksamen vil det derfor være bruk for oppgavesett etter både LK06 og LK20.
Digitalisering av eksamen
De nye læreplanene bruker et utvidet kompetansebegrep, som gjør det nødvendig å vise kompetanse til eksamen på en bredere måte enn før. Dette gis det mulighet for gjennom en ny digital løsning for å utvikle og gjennomføre eksamen.
Kompetansebegrepet i overordnet del av læreplanverket.
En heldigital eksamen er noe mer enn en pdf-fil av oppgaver og besvarelser, som mange kjenner fra for eksempel dagens eksamensløsning.
Heldigitale eksamener gir blant annet muligheter for
- mer varierte oppgavetyper der eleven får vist bredde i kompetansen sin.
- å vise kompetanse på nye måter.
- bruk av lyd og video i oppgavene.
- å lage gode oppgaver som ivaretar lovkravene for universell utforming.
- automatisk svarkontroll som gir oppgavene økt reliabilitet.
- analyse av resultater som hever kvaliteten på oppgavene.
Alt arbeid med eksamener gjennom året fra oppgaveutvikling til gjennomføring og vurdering, skal fremover gjøres i det samme systemet fremfor i flere ulike system. Sensorer skal fortsatt registrere karakterene i PAS. Det er fortsatt oppgaveutviklerne som står for det faglige arbeidet med oppgavene, og faglig skjønn er fortsatt viktig for vurderingsarbeidet.
Eksempeloppgaver
I eksempeloppgavene får du informasjon om de ulike forslagene til oppgavetyper etter nye læreplaner, og hva som er nytt for gjennomføringen av eksamen i hvert fag.
Eksempeloppgavene kan dere bruke til å forberede elevene på de ulike oppgavetypene som de kan møte til eksamen.
Utprøvinger med elever
I mange fag blir oppgavetypene prøvet ut på skoler over hele landet, blant annet for å undersøke vanskelighetsgraden til oppgavene. Resultatene fra tilbakemeldingene utgjør grunnlaget for utvikling av endelige eksamensoppgaver og vurderingskriterier.
Vi gjennomfører brukertester av den nye gjennomføringsløsningen. Vi undersøker blant annet om elevene og kandidatene klarer å bruke hjelpemidlene de er vant med og om de får til å levere digitale besvarelser.
Relevante lenker