Før eksamen

  • Ny påloggingsside for eksamenskandidater

    Kandidater skal på eksamensdagen logge seg på kandidat.udir.no.

    Første gjennomføring i nytt eksamens- og prøvesystem

    Våren 2021 skal noen kandidater gjennomføre eksamen i ett nytt eksamens- og prøvesystem. Det gjelder kandidater som skal ta eksamen i engelsk og matematikk vg1 etter ny læreplan i disse fagkodene: 

    • Engelsk: ENG1007, ENG1009
    • Matematikk 1T: MAT1021, MAT1131
    • Matematikk 1P: MAT1019, MAT1111, MAT1113, MAT1115, MAT1117, MAT1123, MAT1125, MAT1127, MAT1129 

    Vi har samlet informasjon som det er viktig at eksamensansvarlige og privatister kjenner til i forkant av eksamen.

    De aller fleste kandidatene til eksamen i vg1 våren 2021 skal ta eksamen i den gamle gjennomføringsløsningen (PGS – eksamen). Alle kandidater skal uavhengig av gjennomføringsløsning logge på kandidat.udir.no for å ta eksamen.

  • Studieforberedende

    Nye eksamensveiledninger for våren og høsten og annet materiell

    Alle yrkesfagene har en felles veiledning

    Yrkesfagveiledning til sentralt gitt skriftlig eksamen

    Eksamen skal besvares på norsk eller samisk dersom annet ikke er oppgitt
  • Oppgavene skal ikke være hemmelige for elevene, men de er passordbeskyttet på grunn av opphavsretten. Skolene har fått tilsendt passord de skal dele med sine elever.

    De som er privatister, må kontakte eksamenskontoret i sitt fylke for å få passord.

    Vi legger bare ut oppgaver og materiell for de tre siste årene.

    Finn gamle eksamensoppgaver

    Fasit

    Vi utarbeider ikke fasiter til eksamensoppgavene. Alle sentralt gitte fag har en eksamensveiledning, som gir informasjon om hvordan eksamen skal vurderes. Noen fag har i tillegg sensorveiledning, vurderingsskjema og forhåndssensurrapport.

  • Eksamensrapporter

    Vi har laget eksamensrapporter i et utvalg fag med sentral sensur på grunnskolen og i videregående.

    Vi lager eksamensrapportene for å

    • vise hvordan læreplanen i faget, eksamensoppgavene og eksamensveiledningen henger sammen
    • vise karakterstatistikk fra sensuren
    • gi konkrete tips til undervisningen 

    Lærere kan bruke rapportene som et utgangspunkt for samtaler med elevene slik at de får støtte og hjelp til å forstå hvilken kompetanse elevene blir prøvd i og skal vise til eksamen.

    Eksamensrapporter

    Eksamenssvar med karakter

    Vi har i noen fag valgt ut eksamenstekster som har fått ulike karakterer og gitt en begrunnelse for disse karakterene.

    Eksamenssvarene kan brukes i samtaler med elevene slik at dere får en felles forståelse for hva som kjennetegner kvaliteten ved eksamenssvar på ulike nivåer i faget.

    Spørsmål til refleksjon:

    • Med utgangspunkt i eksamensoppgaven: Hvilke kompetansemål i læreplanen mener du eleven får anledning til å vise sin kompetanse i?
    • Hva er styrken i eksamensbesvarelsen, og hva kunne vært bedre?
    • Hvilke råd ville du ha gitt til eleven for å løfte kvaliteten på eksamensbesvarelsen?
    • Hvilken karakter mener du besvarelsen burde få? Begrunn karakteren ut fra kjennetegnene på måloppnåelse som du finner i eksamensveiledningen.
    • Ta utgangspunkt i eksamensoppgaven: Hva kan være relevante oppgavespesifikke kjennetegn på at eleven har oppnådd målene på ulike nivåer.

    Eksamenssvar med karakter - grunnskole

    Eksamenssvar med karakter - videregående

  • Noen elever trenger at forholdene blir lagt til rette slik at de får vist kompetansen sin. Eksempler på det er at elevene:

    • får lengre tid
    • får hvilerom
    • får lest opp oppgaveteksten 
    • får oppgaven på tegnspråk eller punktskrift
    • får bruke tale til tekst-program

    Hvordan kan elevene få tilrettelagt eksamen?

    Eleven eller foreldrene må sende en søknad til rektor. Rektor avgjør om og hvordan forholdene skal bli lagt til rette. Eleven kan få tilrettelagt eksamen selv om hun eller han ikke har vedtak om spesialundervisning.

  • Trekkregler for våreksamen 2021

    På grunn av korona er det spesielle trekkregler for eksamen våren 2021.

    Eksamen i grunnskolen

    På 10. trinn i grunnskolen skal elevene og de voksne deltakerne trekkes ut til

    • en sentralt gitt skriftlig eksamen i ett fag 
    • en lokalt gitt muntlig eksamen

    Kommunen har ansvaret for trekk til eksamen.

    Eksamen i videregående

    Hvilke fag og hvor mange fag elever kan komme opp i, er ulikt for de enkelte utdanningsprogrammene og for vg1, vg2, vg3 og vg4.

    Fylkeskommunen har ansvaret for trekk til eksamen.

    Om høsten er det bare eksamenstrekk for elever som har rett til ny, utsatt eller særskilt eksamen.

    Trekkordning ved eksamen

Under eksamen

  • Forberedelsesdeler for videregående

    Elevene har møteplikt på forberedelsesdagen. Skolen gir elevene forberedelsesdelen når de møter opp på forberedelsesdagen.

    Ikke alle fag på videregående har forberedelsesdel. Skolen informerer om hvilke fag dette gjelder. 

    Privatister finner forberedelsesdelene på forberedelsesdagen kl. 09.00.

  • Elevene får fem klokketimer til å ta eksamen. Unntak: Operatørfag har eksamen i seks timer.

    Eksamen starter klokka 09:00 og avsluttes klokka 14:00 norsk tid.

    Hvis elevene møter etter klokka 10:00, får de ikke gjennomføre eksamen. Kommer de for seint, men før klokka 10:00, får de ikke lagt til den tapte tiden.

  • Logg inn for å ta eksamen

    Her skal elevene logge seg inn via Feide eller med brukernavn og passord som skolen har delt ut.

  • Forberedelsesdagen

    På forberedelsesdagen er alle hjelpemidler tillatt, inkludert kilder på internett.

    På eksamensdagen

    Det er ikke tillatt å samskrive, chatte eller å kommunisere med andre under eksamenen. Dette gjelder eksamen i alle fag.

    I de fleste fagene er det lov å bruke hjelpemidler som krever tilgang til internett, men i et begrenset utvalg. Utvalget gjøres på forhånd, og skal være kilder som det er relevant å bruke for å svare på eksamensoppgaven.

    Hvilke hjelpemidler det er lov å bruke under eksamen avhenger av faget. Eksamenene kan deles i tre kategorier:

    • todelt eksamen med begrenset tilgang til internett
    • eksamen med begrenset tilgang til internett
    • eksamen med fri tilgang til internett

    Todelt eksamen med begrenset tilgang til internett

    Enkelte fag i grunnskolen og videregående har todelt eksamen. Da har eleven tilgang til ulike typer hjelpemidler på del en og to.

    For grunnskolen gjelder dette eksamen i matematikk.

    For videregående gjelder dette eksamen etter LK 06:

    • matematikk
    • fysikk 
    • kjemi 
    • biologi 
    • samfunnsøkonomi 

    Under del en er skrivesaker, passer, linjal og vinkelmåler tillatt.
    Under del to er alle hjelpemidler tillatt, inkludert nettbaserte hjelpemidler.

    Eksamen med begrenset tilgang til internett

    I eksamener som ikke er todelte, er alle hjelpemidler som notater, bøker og andre kilder tillatt, inkludert et begrenset utvalg av hjelpemidler som krever tilgang til internett.
    Det er ikke tillatt å bruke oversettelsesprogrammer som hjelpemiddel i språkfag (norsk, samisk, finsk som andrespråk, engelsk og fremmedspråk).

    Det er bestemt på forhånd hvilke nettbaserte hjelpemidler det er lov å bruke.

    Eksamen med fri tilgang til internett

    I videregående er det fri tilgang til internett i sju fag:  

    • SAM3020 Politikk og menneskerettigheter
    • SAM3009 Medie- og informasjonskunnskap 2 
    • SPR3008 Internasjonal engelsk
    • SPR3010 Samfunnsfaglig engelsk
    • SPR3015 Kommunikasjon og kultur 2     
    • SPR3017 Kommunikasjon og kultur 3
    • SPR3020 Reiseliv og språk 2  

    Selv om det er fri tilgang til internett i disse fagene, er det ikke tillatt å kommunisere med andre på nettet eller på andre måter. Å publisere tekst på internett regnes som kommunikasjon.

  • Bruk av kilder

    Hvis elevene eller privatisten bruker kilder, skal kildene oppgis på en etterrettelig måte. Hvordan elevene  skal gjøre dette, er omtalt både i eksamensveiledningene og i informasjonsdelen til eksamensoppgaven.

    Hva kan være konsekvensen ved uselvstendig kildebruk?

    Når eleven og privatisten i stor grad klipper og limer fra andres tekster i besvarelsen, kan det være vanskelig å se elevens individuelle kompetanse. Resultatet kan bli at eleven får en lavere måloppnåelse på eksamen enn eleven ellers ville ha fått. Derfor er det viktig at elevene lærer å vise til kildene på en ryddig måte, og at de viser at de kan bruke kildene i teksten sin.

  • Hva er juks?

    Elevene bør få vite at det kan være ulike regler for hva som er juks på prøver underveis i skoleåret, og hva som er juks (fusk) til eksamen:

    • Det er juks å kommunisere med andre.
    • I fag som har todelt eksamen, er det juks å bruke andre hjelpemidler på del 1 av eksamen enn de som er beskrevet i informasjonsteksten på eksamensoppgaven.

    Bruk av oversettelsesprogrammer er juks

    Til eksamen i norsk og andre språkfag skal sensor vurdere elevens egen språkkompetanse. Det er derfor forbudt å bruke oversettelsesprogrammer til eksamen. Det er viktig at elever som skal ta eksamen kjenner retningslinjene for bruk av hjelpemidler og at de vet hva som er konsekvensen av juks og forsøk på juks.

    På side 2 i oppgavesettet er det informasjon om retningslinjene om hjelpemidler:

    Alle hjelpemidler er tillatt, bortsett fra åpent Internett og andre verktøy som kan brukes til kommunikasjon. For norsk, samisk, finsk som andrespråk og fremmedspråkene er heller ikke oversettelsesprogrammer tillatt. Når du bruker nettbaserte hjelpemidler under eksamen, har du ikke lov til å kommunisere med andre. Samskriving, chat og andre måter å utveksle informasjon med andre på er ikke tillatt.

    Hvis det blir oppdaget at noen bruker oversettelsesprogrammer eller på andre måter prøver å jukse til eksamen, kan det få store konsekvenser.

    Noen programmer, blant andre Apertium som oversetter fra bokmål til nynorsk, er gratis og nedlastbart slik at det kan brukes uten oppkobling mot internett. Dette må de som har ansvar for gjennomføringen av eksamen være oppmerksomme på. 

    Eksamensvaktene må informeres om at det er juks å bruke slike oversettelsesprogram.

    Eksamenskandidatene må få informasjon om de alvorlige konsekvensene av juks og forsøk på juks

    Hva er konsekvensene av å jukse på eksamen?

    Konsekvensene av juks eller forsøk på juks er at elevene

    • får eksamenen sin i faget annullert
    • mister standpunktkarakteren i faget
    • tidligst kan ta eksamen ett år etter (gjelder videregående)
  • Fjern forfatternavn på dokumenter

    Pass på at elevene bare bruker kandidatnummeret i eksamensbesvarelsen. De skal ikke oppgi navnet sitt eller navnet på skolen i besvarelsen.

  • Etter eksamensdagen kan elevene se besvarelsen sin

    For å se besvarelsen sin, må eleven logge seg inn enten med Feide eller med ID-porten.

Etter eksamen

  • Elever får vanligvis vite karakteren noen dager etter fellessensuren, det vil si at sensorene møtes for å fastsette endelige eksamenskarakter. For å få eksamensresultatet må elevene kontakte skolen eller stedet der de meldte seg opp til eksamen.

    Datoer for fastsetting av karakter.

    Se eksamensveiledningene for hvordan sensor skal vurdere besvarelser i ditt fag.

  • En elev som er misfornøyd med karakteren, kan klage i tråd med disse kriteriene:

    • Eleven må klage innen ti dager etter at karakteren er gjort tilgjengelig
    • Eleven bør rådføre seg med en lærer før han eller hun klager
    • Eleven må levere klagen skriftlig
    • Eleven trenger ikke å begrunne klagen
    • Eleven må skrive under på klagen
    • Eleven skal levere klagen til skolen

    Resultatet av klagen kan være at eleven beholder karakteren, eller at eleven får en bedre eller dårligere karakter. Skolen informerer eleven om resultatet av klagen.

    Privatister skal sende klagen til eksamenskontoret/privatistkontoret i fylket, eventuelt til skolen der privatisten tok eksamen.

    Mer om klagebehandlingen

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!