Digitalisering i barnehage og skole
På disse sidene har vi samlet ressurser om digitalisering for deg som jobber med barnehage og skole.
Kunstig intelligens i skolen
Her finner du støtte til skoler og skoleeiere i arbeidet med kunstig intelligens (KI). Innholdet blir revidert jevnlig.
Anbefalinger om regulering av mobiler og smartklokker i skolen
Udir anbefaler å strengt regulere elevers tilgang til og bruk av private mobiltelefoner og smartklokker, gjennom skoleregler. Denne veilederen viser hvordan dette kan gjøres.
Kompetansepakker og andre ressurser
Kompetansepakker
Ressurser
- Veiledere for å vurdere kvaliteten i læremidler
- Du bestemmer - lær om personvern, nettvett og kildekritikk
- Algoritmisk tenkning - en problemløsningsmetode
- Selvevalueringsverktøy for skoler laget av EU (SELFIE)
- TET-SAT: Selvevalueringsverktøy for lærere
- Programmering i skolen (2016)
- Veileder for klasseledelse i teknologirike omgivelser
Kunnskap og strategi
Digitalisering
Hva vet vi fra forskning om digitale verktøy i skolen? Forskere har gått gjennom 32 politiske norske dokumenter, 262 internasjonale vitenskapelige forskningsoversikter som dekker mer enn 8000 enkeltstudier, og gjennomført en spørreundersøkelse blant mer enn 2600 deltakere.
Den digitale tilstanden i skole og barnehage
I Utdanningsspeilet for 2022 finner du oppdaterte tall og oppsummering av kunnskap om den digitale tilstanden i norske barnehager og skoler.
Strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole
Regjeringens strategi skal støtte ledere og ansatte i kommunene og fylkeskommunene i møte med nye teknologier, digitale verktøy i opplæringen og det økende presset på barn og unges personvern.
Hvordan utvikle digital kompetanse
Utviklingsarbeid og det digitale i læreplan og rammeplan
Til dere som skal lede arbeidet med kompetanseutvikling i skole og barnehage.
Utvikle digital kompetanse i barnehage
Hva skiller utvikling av det digitale området fra andre utviklingsområder i barnehagen?
Utvikle digital kompetanse i skolen
Hva skiller utvikling av det digitale området fra andre utviklingsområder i skolen?