Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Barn og unge fra Ukraina
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Tall og forskning
  • Publikasjoner
  • Vetuva

Vetuva

Vetuva er Udirs magasin med forskning og ny kunnskap om barnehagen. Vi ønsker å bringe forskning og praksis tettere sammen for at ny kunnskap deles og brukes i arbeidshverdagen i barnehagen. Skandinavisk forskning om barn (NB-ECEC) har mer om barnehageforskning.

Alle
Nyeste først
  • Mangfold med merverdi
  • Å leke på et nytt språk
  • Kampen for å bevare et språk
  • Personalet er trekkplaster for aktivitet
  • Engasjement for alle
  • Kongar og dronningar i barnehagen
  • Fra pasta og kjøttboller, til fisk og sellerirot
  • Å formidle kultur uten å gjøre den eksotisk
  • Kan vi snakke om mobbing i barnehagen?
  • Trygge huler og skjermede kroker
  • Hva er det som gjør en barnehage god?
  • Slik løses konflikter mellom barn i barnehagen
  • Kunsten å involvere seg
  • «Det er som å gråte inni seg»
  • Kompetente barn, kreative vaksne
  • Digitale ressursar kan løfte fram minoritetsspråka
  • Mer enn brunost og ski
  • Slik vekkjer dei songen til live
  • Barn som er gode til å leke, har også gode ferdigheter i matematikk
  • Den kjekkaste leiken
  • Å være mye ute i naturen gir kunnskap om miljø
  • En barnehage med plass til alle
  • Rammeplanen har fått en viktig plass i barnehagen
  • En barnehage med bærekraft satt i system
  • Risikoleik for barn som er 1-3 år
  • De yngste barna får lite støtte på læring og språk
  • Kommunikasjon mellom barnehage og foreldre
  • Opplever barna at barnehagen er et sted med mye støy?
  • Når barnet har et annet morsmål
  • Har aldersblanding noe å si for barns språkutvikling?
  • Å lese bøker betyr mykje for språkutviklinga
  • Slik kan personalet stimulere leiken
  • Mamma, pappa og barn: Den tradisjonelle kjernefamilien dominerer i barns rollelek
  • Tillitsarbeidet mellom foreldrene og barnehagen
  • Pedagogiske ledere har en krevende dobbeltrolle
  • Korleis kan vi vite om dei minste trivst i barnehagen?
  • Hvorfor snakker vi ikke lenger om omsorg i barnehagen?
  • Barnehagen må ta vare på barns engasjement for naturen
  • Noen barn trenger hjelp til å leke
  • Fysisk lek smitter
  • Utfordrende å finne balansen mellom barnets og fellesskapets behov
  • Lek og læring er like viktig
  • Barna lærer kritisk tenkning gjennom diskusjoner
  • Ikke alle barn har medbestemmelse i barnehagen
  • Klar – Ferdig – Skolestart
  • Trivsel i barnehage og på skole går hand i hand
  • Hvem gjør hva i barnehagen?
  • Få verdikonflikter mellom foreldre og barnehage
  • Hvilestunden – så mye mer enn vi tror
  • Et matematikkeventyr
  • Sang og musikk – kan bidra til bedre språkutvikling
  • Tid til å snakke og leke
  • Medvirkning er mer enn å bestemme selv
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring