Siste nytt
Standpunktvurdering
Vi har oppdatert informasjonen om standpunktvurdering med henvisning til regelverket. Vi har også oppdatert innholdet med nye ressurser og refleksjonsspørsmål.
Føring av vitnemål og kompetansebevis 2025
Vi har oppdatert retningslinjene for føring av vitnemål og kompetansebevis for både grunnskole og videregående opplæring.
Videreutdanning: Søknadssystemet er åpent
Fra og med 1. februar er det mulig å søke om midler til videreutdanning, og studieplass til styrer- og rektorutdanningen.
Skolevalget 2025: Til fylkeskommunene og videregående skoler
2025 er valgår – også i skolen. Utdanningsdirektoratet inviterer alle landets videregående skoler til å gjennomføre skolevalget 1. og 2. september.
Samisk i barnehagen
Rammeplanen har tydelige krav til hvordan barnehager skal ivareta samisk kultur og tradisjon. Her er ressurser for å jobbe med samisk i barnehagen.
Utdanningsdirektoratet trekker tilbake godkjenningen til Tana Montessoriskole
Utdanningsdirektoratet har besluttet å trekke tilbake godkjenningen til Tana Montessoriskole etter gjentatte alvorlige brudd på regelverket. Tilsyn med skolen har avdekket flere kritikkverdige forhold som har hatt konsekvenser for flere elevers trygghet og trivsel.
Tilskudd til utstyr og læringsarenaer på 5.–10. trinn
I 2025 er det bevilget 160 mill. kroner til å stimulere til mer praktisk, variert og relevant læring på 5.–10. trinn. Alle kommuner som ønsker å forbedre sine praktiske læringsarenaer kan søke om tilskudd.
Digitalisering og videreutvikling av engelskeksamen: Nye rammeverk og vurderingsmetoder
Høsten 2024 leverte Udir en rapport om utvikling av eksamen i engelsk på 10. trinn og vg1 i perioden 2020-2022. Oppdraget fokuserte på å videreutvikle eksamen i tråd med nye læreplaner og teknologisk utvikling. Arbeidet inkluderte utvikling av nye eksempeloppgaver, vurderingskriterier og et heldigitalt system for gjennomføring av eksamen.
Utvikling av norskeksamen: Nye rammeverk og vurderingsmetoder
Denne rapporten omhandler utvikling av eksamen i norsk i perioden 2020-2023. Oppdraget fokuserte på å videreutvikle eksamen i tråd med nye læreplaner og behovet for et nytt rammeverk. Arbeidet inkluderte utvikling av nye eksempeloppgaver, eksamensoppgaver med støttemateriell, og tiltak for å heve kvaliteten på sensuren gjennom analytisk vurdering.
Spørsmål til Skole-Norge høsten 2024
Denne rapporten viser funn fra Spørsmål til Skole-Norge høsten 2024. Kunstig intelligens, russefeiring og skjermbruk i skolen er blant temaene denne gangen.