Siste nytt
Store forskjeller i hva 15-åringer kan om økonomi
Det er store ulikheter i hvor mye norske 15-åringer kan om økonomiske begreper og det å styre og planlegge egen økonomi. Det viser resultatene fra den siste PISA-undersøkelsen, der norske elever for første gang har svart på spørsmål om økonomiforståelse.
«Et bevis på at man trenger skolen, egentlig»
Denne rapporten viser at pandemien forsterket allerede eksisterende forskjeller blant elever, og at sårbare elever ble spesielt påvirket. Videre uttrykker ungdomsskolelærere bekymring for elevenes faglige progresjon, spesielt i norsk og matematikk, og elevene opplevde læringstap.
Utvikling av støtte til arbeid med læreplanverket
Utdanningsdirektoratet skal i 2024 og 2025 lage støtte- og rettleiingsressursar til arbeidet til skolane. Vi vil gjerne ha innspel til kva som vil vere nyttig for dykk.
Klasserommets praksisformer 20 år etter
De fleste førsteklassinger trives på skolen. Klasserommet preges av varierte arbeidsformer og elevaktiv læring, men seksåringene leker mindre på skolen enn de gjorde i 2001. Det viser sluttrapporten i evalueringen av seksårsreformen.
Utredning av alternativer for rapportering og statistikk om vold og trusler
Utdanningsdirektoratets svar til Kunnskapsdepartementet på oppdrag 2023-022 "Rapportering og statistikk om vold i skolen", sendt 31. mai 2024.
Viktige datoar for Elevundersøkelsen
Her finn du datoar for gjennomføring og publisering av Elevundersøkelsen 2024.
Fleire opplever skuleleiarutdanninga som særs relevant
Deltakarane på den nasjonale rektorutdanninga har høgt læringsutbytte og er veldig tilfredse med utdanninga. Fleire enn i fjor hevdar at studiet i svært stor grad har vore relevant.
Bruk muligheten som Pride gir
Norsk skole er bygget på grunnleggende verdier som inkludering, respekt for menneskeverd, likestilling og likeverd. Å markere Pride for å lære barn og ungdom om dette, er helt i tråd med skolens formål. Det skriver Udirs direktør, Morten Rosenkvist, i en kronikk i Aftenposten.
Vedtak om spesialpedagogisk hjelp og tilrettelegging og kravet til uavhengig organisering
Kan enhetsleder for kommunale barnehager ha ansvaret for å fatte disse vedtakene? Eller bryter dette med kravet til uavhengighet i barnehageloven? Dette svarer Udir på i en ny tolkningsuttalelse.
Høg tilfredsheit med tilskotsordninga for kompetanseutvikling i fag- og yrkesopplæringa
Fylkeskommunane er tilfredse med tilskotsordninga for kompetanseutvikling i fag- og yrkesopplæringa. Ordninga har vorte betre kjent og forankra hos aktørane det siste året. Samtidig er det stor variasjon i korleis fylkeskommunane gjennomfører ordninga. Det viser eit temanotat frå OsloMet.