Siste nytt
Hva kjennetegner barnehagemiljøer hvor barn trives godt?
Denne kunnskapsoversikten viser at det er en rekke fellestrekk blant barnehagemiljøer hvor barna trives godt. Disse gjelder blant annet barnas selvbestemmelse og personalets omsorg.
Ny veileder om tilstrekkelig bemanning i barnehagen
Denne veilederen skal hjelpe barnehagene med å vurdere om bemanningen til enhver tid er tilstrekkelig, og når det skal settes inn vikar.
Prosjektstøtte til antimobbeprogrammer og læringsmiljøprogrammer i grunnopplæringen for 2025–2027
Eiere av antimobbeprogrammer og læringsmiljøprogrammer kan søke om prosjektstøtte til prosjekt som støtter prioriterte mål i grunnopplæringen.
Informasjonsplikten
Kommuner og fylkeskommuner har en plikt til å informere elever og foreldre. I praksis er det skolen som oppfyller informasjonsplikten. Informasjonsplikten skal bidra til at elever og foreldre er kjent med de rettigheter og plikter som opplæringsloven gir dem.
Én av seks skoler bidrar mer enn forventet til å løfte elevenes resultater
Statistikken viser at en stor del av forskjellene i resultater på nasjonale prøver og eksamen, kan forklares med hvilke elever skolene har. Likevel ser noen skoler ut til å bidra mer til elevenes resultater enn andre.
Hvordan snakke med barn og unge om atomsikkerhet
Siden starten av august har vi sett militære kamphandlinger rundt kjernekraftverk i Ukraina. Barn i barnehage- og skolealder får med seg nyheter og kan bli bekymret. Da er det viktig at voksne tar seg tid til å snakke med barna.
Forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme
Hva gjør du hvis du er bekymret for at en elev står i fare for å bli radikalisert? Regjeringen har laget en veileder som kan hjelpe deg.
Bekymring for om ansatte har utsatt barn for vold eller seksuelle overgrep
Bufdir har oppdatert veilederen om hvordan barnehager, skoler og SFO kan håndtere bekymring for at ansatte har utsatt barn for vold eller seksuelle overgrep .
Råd til skoleleder i arbeid med beredskapsplaner
Skoleleder har hovedansvar for å initiere og oppdatere skolens beredskapsplaner i samarbeid med de ansatte. Personalet drøfter og kjenner til beredskapsplanen.
Hvordan beskytte elever mot skadelig innhold på nett
Utdanningsdirektoratet anbefaler at skoler og skoleeiere styrer og begrenser tilgang til internett og apper ut fra elevenes alder og modenhet. Denne veilederen inneholder råd om hvordan dette kan gjøres.