Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
    • Temasider

      • Barn og unge fra Ukraina
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk og tilrettelegging
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
      • Korona
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Fag- og svenneprøver
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet og kompetanse

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Hva er kvalitet?
      • Faser i kvalitetsutvikling
      • Å velge kompetansetiltak
      • Utvikle praksis sammen
      • Ansvar og roller
    • Verktøy og tiltak

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Ståstedsanalyser
      • Mal for tilstandsrapport
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Temasider

      • Læremidler
      • Digitalisering
      • Sikkerhet og beredskap
      • Samarbeid med andre
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Utdanningsspeilet
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Vetuva
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Voksenopplæringsundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
      • Lærebedriftsundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Regelverkstolkingar frå Udir
      • Spesielt for private skoler
      • Maler for enkeltvedtak
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Egenvurdering (RefLex)
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Læring og trivsel
  • Rammeplan for barnehagen
  • 3. Barnehagens formål og innhold
  • Samiske barnehager

Rammeplan for barnehagen

  • Til første side

Samiske barnehager

Samiske barnehager skal fremme barnas samiskspråklige kompetanse, styrke barnas samiske identitet og videreføre samiske verdier, samisk kultur og tradisjonskunnskap. I samiske barnehager er samisk hovedspråk. Barnehageeieren skal vedtektsfeste at barnehagen har som formål å styrke barnas identitet i et barnehagemiljø med samisk språk og samisk kultur. Barnehagetilbudet skal være en integrert del av det samiske samfunnet. Det er en forutsetning at personalet behersker samisk språk og har kunnskap om samisk kultur.

Samiske barnehager skal bidra til å bevare og videreutvikle den samiske kulturarven og synliggjøre samisk språk, kultur, levemåter og verdier i vår tid. Barnehagen skal bidra til at barna kan bli kjent med mangfoldet i egen og andres kultur, og at barna kan utvikle respekt og fellesskapsfølelse for hele det samiske mangfoldet.

Samiske barnehager skal ta i bruk tradisjonelle lærings- og arbeidsmetoder, på barnas premisser i vår tid. Barnehagen skal gi barna mulighet til aktiv deltakelse i tradisjonelle aktiviteter der personalet gir veiledning og slik hjelper barna til å bli selvstendige. Barnehagen skal bygge på en samisk forståelse av naturen og bidra til at barna kan leve i harmoni med naturen, nyttiggjøre seg og høste av naturen og utvikle respekt for naturfenomener. Samisk historie og kulturytringer som duodji, joik og fortellinger skal inngå som en del av barnehagens innhold, tilpasset barnas alder og utviklingsnivå.

Rammeplanens føringer for samiske barnehager gjelder tilsvarende for samiske avdelinger i andre barnehager.

Kommunen har ansvar for at barnehagetilbudet til samiske barn i samiske distrikt bygger på samisk språk og kultur.

Støttemateriell

Støttemateriellet er frivillig å bruke.

Oversikt

Oversikt over støttemateriellet til alle kapitlene i rammeplanen

Temasider og artikler

Samisk i barnehagen

Refleksjonsspørsmål

  • Hvordan arbeider vi med samisk kultur og tradisjonskunnskap?
  • Hvordan organiserer vi arbeidet med å bevare og utvikle barns samiske språk?
  • Hvordan legger vi til rette for tradisjonelle lærings- og arbeidsmetoder på barnas premisser i vår tid?

Andre nyttige ressurser

Samisk barnehagetilbud

Sametinget

Nordsamiske plakatmaler

  • Fuolahus
  • Stoahkan
  • Čuvgehus
  • Oahppan
  • Ustitvuohta ja searvevuohta
  • Gulahallan ja giella
  • Mánáid mielváikkuheapmi
  • Sirdin mánáidgárddis skuvlii
  • Gulahallan, giella ja teaksta
  • Rumaš, lihkadeapmi, biebmu ja dearvvašvuohta
  • Dáidda, kultuvra ja hutkáivuohta
  • Luondu, biras ja teknologiija
  • Lohku, sadji ja hápmi
  • Etihkka, osku ja filosofiija
  • Lagabiras ja servodat

Sørsamiske plakatmaler

  • Såjhtoe
  • Stååkedimmie
  • Skearkagimmie
  • Lïerehtimmie
  • Vïenesvoete jïh ektievoete
  • Govlesadteme jïh gïele
  • Maanah meatan årroeh
  • Skuvlese sertiestidh
  • Govlesadteme, gïele jïh teekste
  • Kråahpe, svihtjeme, beapmoeh jïh healsoe
  • Kåanste, kultuvre jïh kreativiteete
  • Eatneme, byjrese jïh teknologije
  • Låhkoe, romme jïh hammoe
  • Etihke, religijovne jïh filosofije
  • Voenges byjrese jïh siebriedahke

Lulesamiske plakatmaler

  • Hukso
  • Ståhkam
  • Ávddam
  • Oahppam
  • Ráddnavuohta ja aktisasjvuohta
  • Guládallam ja giella
  • Mánáj oassálasstem
  • Gárvvánit skåvllåj
  • Guládallam, giella ja tæksta
  • Rumáj, labudibme ja varresvuohta
  • Dájdda, kultuvrra ja sjuggelisvuohta
  • Luonndo, birás ja teknologijja
  • Låhko, ladnja ja hábme
  • Etihkka, religijåvnnå ja filosofijja
  • Lahkabirás ja sebrudahka

Faglig påfyll

Studietilbud: Samisk språk, kultur og tradisjon i alle barnehager

Neste
Forrige
Til toppen

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding. Kom gjerne med et utdypende svar nedenfor.
0 / 250 tegn
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring