Rammeplan for barnehagen
Tilrettelegging av det allmennpedagogiske tilbudet for barn som trenger ekstra støtte
Barnehagen skal tilpasse det allmennpedagogiske tilbudet etter barnas behov og forutsetninger, også når noen barn har behov for ekstra støtte i kortere eller lengre perioder. Barnehagen skal sørge for at barn som trenger ekstra støtte, tidlig får den sosiale, pedagogiske og/eller fysiske tilretteleggingen som er nødvendig for å gi barnet et inkluderende og likeverdig tilbud. Tilretteleggingen skal vurderes underveis og justeres i tråd med barnets behov og utvikling.
Inkludering i barnehagen handler også om tilrettelegging for sosial deltakelse. Barnehagens innhold må formidles på en måte som gjør at ulike barn kan delta ut fra egne behov og forutsetninger. Barnehagens viktigste sosialiseringsarena er leken. For noen barn kan tidlig innsats innebære at personalet arbeider særlig målrettet og systematisk - over kortere eller lengre perioder - med å inkludere barnet i meningsfulle fellesskap.
Hvis det er grunn til å tro at barnets behov ikke kan dekkes innenfor det allmennpedagogiske tilbudet, skal barnehagen opplyse foreldrene om retten til å kreve en sakkyndig vurdering av om barnet har behov for spesialpedagogisk hjelp.
Barnehagen skal sørge for at barn som mottar spesialpedagogisk hjelp, inkluderes i barnegruppen og i det allmennpedagogiske tilbudet.
Støttemateriell
Støttemateriellet er frivillig å bruke.
Temasider og artikler
Refleksjonsspørsmål
- Hvordan jobber vi med inkludering i vår barnehage?
- Hvordan sikrer vi at barn som trenger ekstra støtte er en del av fellesskapet?
- Hvordan kvalitetssikrer vi at vi har en felles forståelse av begrepet inkludering?
- Hva kan hver enkelt ansatt gjøre for å skape et positivt miljø for hvert enkelt barn og gi alle barn like muligheter?
- Hvordan tilrettelegger vi aktiviteter slik at alle kan delta?
- Hvordan jobber vi med det forebyggende arbeidet i vår barnehage?