Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
    • Temasider

      • Barn og unge fra Ukraina
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk og tilrettelegging
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
      • Korona
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Fag- og svenneprøver
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet og kompetanse

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Hva er kvalitet?
      • Faser i kvalitetsutvikling
      • Å velge kompetansetiltak
      • Utvikle praksis sammen
      • Ansvar og roller
    • Verktøy og tiltak

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Ståstedsanalyser
      • Mal for tilstandsrapport
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Temasider

      • Læremidler
      • Digitalisering
      • Sikkerhet og beredskap
      • Samarbeid med andre
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Utdanningsspeilet
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Vetuva
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Voksenopplæringsundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
      • Lærebedriftsundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Regelverkstolkingar frå Udir
      • Spesielt for private skoler
      • Maler for enkeltvedtak
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Egenvurdering (RefLex)
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Læring og trivsel
  • Rammeplan for barnehagen
  • 9. Barnehagens fagområder
  • Kunst, kultur og kreativitet

Rammeplan for barnehagen

  • Til første side

Kunst, kultur og kreativitet

Opplevelser med kunst og kultur i barnehagen kan legge grunnlag for tilhørighet, deltakelse og eget skapende arbeid. I barnehagen skal barna få estetiske erfaringer med kunst og kultur i ulike former og organisert på måter som gir barna anledning til utforsking, fordypning og progresjon. Barna skal støttes i å være aktive og skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk. Barnehagen skal legge til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk.

Fagområdet omhandler uttrykksformer som billedkunst og kunsthåndverk, musikk, dans, drama, språk, litteratur, film, arkitektur og design. Barnehagen skal la barna møte ulike kunstneriske og kulturelle uttrykk som gjenspeiler et mangfoldig samfunn og ulike tidsepoker. I arbeid med fagområdet skal personalet stimulere barnas nysgjerrighet, utvide deres forståelse og bidra til undring, undersøkelser, utprøvinger og eksperimentering. Barnehagen må legge til rette for og videreutvikle barnas kreative prosesser og uttrykk.

Gjennom arbeid med kunst, kultur og kreativitet skal barnehagen bidra til at barna

  • har tilgang til ting, rom og materialer som støtter opp om deres lekende og estetiske uttrykksformer
  • tar i bruk fantasi, kreativ tenkning og skaperglede
  • bearbeider inntrykk og følelser i møte med kunst, kultur og estetikk gjennom skapende virksomhet ute og inne
  • møter et mangfold av kunstneriske og kulturelle uttrykksformer og utforsker og deltar i kunst- og kulturopplevelser sammen med andre
  • bruker ulike teknikker, materialer, verktøy og teknologi til å uttrykke seg estetisk
  • opplever glede og stolthet over egen kulturell tilhørighet.

Personalet skal

  • samtale med barna om deres og andres kunstneriske og kulturelle uttrykk
  • gi rom for, støtte og berike barnas bearbeiding av møter med kunst og kultur
  • være lydhøre, anerkjenne og imøtekomme barns egen tradisjonskultur og barnekultur
  • være lyttende og oppmerksomme på barnas ulike kulturelle uttrykk, vise respekt for deres ytringsformer og fremme lyst til å gå videre i utforsking av de estetiske områdene
  • motivere barna til å uttrykke seg gjennom musikk, dans, drama og annen skapende virksomhet, og gi dem mulighet til å utvikle varierte uttrykksformer
  • synliggjøre og skape estetiske dimensjoner i barnehagens inne- og uterom
  • gi barna anledning til å bli kjent med et mangfold av tradisjoner og kunst- og kulturuttrykk fra fortid og samtid
  • bidra til at kulturelt mangfold blir en berikelse for hele barnegruppen.

Støttemateriell

Støttemateriellet er frivillig å bruke.

Oversikt

Oversikt over støttemateriellet til alle kapitlene i rammeplanen

Temasider og artikler

Fagprat om barnehagens fagområder

Vetuva: Sang, musikk og språkutvikling

Film

Kreativitet

Refleksjonsspørsmål

  • Hvordan gir vi barna tilgang til ting, rom, materialer og opplevelser som støtter opp om deres lekende og estetiske uttrykksformer? 
  • Hvordan bruker vi planer og spontane situasjoner til å gi barna erfaring med billedkunst, kunsthåndverk, musikk, dans, drama, språk, litteratur, film, teknologi, arkitektur og design? 
  • I hvilke aktiviteter og situasjoner kan vi legge til rette for estetiske erfaringer med utgangspunkt i barnas interesser, utforskning, fordypning og progresjon? 
  • Hvordan åpner vi opp for kreativitet hos barna ved undring, undersøkelser, utprøvinger og eksperimentering? 
  • Hvordan legger vi til rette for at barna får oppleve samhørighet ved å delta i fellesskap om å skape kunstneriske og kulturelle uttrykk?
  • Hvordan stimulerer vi barnas nysgjerrighet og undring?
  • På hvilken måte legger vi til rette for å velge aktiviteter som gjør det mulig for barna å videreutvikle sin fantasi, kreative tenkning og skaperglede?
  • Hva gjør vi for å sikre at barna møter et mangfold av kulturelle og kunstneriske uttrykksformer?
  • Hvordan anerkjenner og imøtekommer vi barnas tradisjonskultur og barnekultur?

 

Andre nyttige ressurser

Lag plakat

Neste
Forrige
Til toppen

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding. Kom gjerne med et utdypende svar nedenfor.
0 / 250 tegn
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring