Spørsmål til Skole-Norge våren 2020
Nesten alle videregående skoler har egne rutiner for å forebygge rusmisbruk. 74 prosent av de videregående skolene har en rutine for å følge opp elever som har forsøkt rusmidler. 44 prosent av ungdomskolene har en tilsvarende rutine.
NIFU gjennomfører to ganger i året en spørring på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Spørringen stilles til skoleeiere og skoleledere i både fylkeskommuner og kommuner. Spørringen gir direktoratet viktig informasjon i oppfølgingen av satsingsområder.
Temaene i undersøkelsen
- Fagfornyelsen
- Desentralisert ordning for kompetanseutvikling
- Eksamen i programfag og studieforberedende
- Implementering av digitalisering i skolen
- Kompetanseheving for lærere
- Kompetansedeling og kombinerte stillinger i kulturskolen
- Skolen som rusforebyggende arena
- Læreplassituasjonen
- Fysisk aktivitet på 5. – 7. trinn
- Kartlegging av foreldrestøtte
- Skolebibliotek
- Trivselsundersøkelser på 1. – 4. trinn.
I tillegg til disse temaene ble det stilt spørsmål om evaluering av fagfornyelsen. Det vil komme en egen rapport om dette i Program for evaluering av fagfornyelsen fra UiO.
Noen funn fra undersøkelsen
Skolen som rusforebyggende arena
Nesten 3 av 4 ungdomskoler og 9 av 10 videregående skolene har egne rutiner for å forebygge rusmisbruk. Blant 1–10 skolene har halvparten en slik rutine, mens 31 prosent av barneskolene har dette. 74 prosent av de videregående skolene har egne rutiner for å følge opp elever som har forsøkt rusmidler, fulgt av 44 prosent av ungdomskolene.
Fysisk aktivitet på 5. – 7. trinn
92 prosent av skolene har timeplanfestet fysisk aktivitet på 5. – 7. trinn. Majoriteten av skolene har valgt å fordele tiden likt på alle tre trinnene. Det er 28 prosent av skolene som oppgir at fysisk aktivitet planlegges av kroppsøvingslærer. Fysisk aktivitet foregår som oftest i skolegården eller i kroppsøvingssalen.
Trivselsundersøkelser på 1. – 4. trinn
De fleste skolene gjennomfører trivselsundersøkelser på minst ett trinn mellom 1. og 4. Over halvparten av barneskolene gjennomfører trivselsundersøkelser på alle trinn mellom 1.-4. Andelen er lavere blant 1-10 skoler. Det lite variasjon i hvordan resultatene fra undersøkelsene brukes, men resultatene brukes i noe større grad til lokal kvalitetsutvikling enn i foreldresamarbeid og i elevsamtaler.