Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Skole og opplæring
  • Forskrift om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringsforskrifta)
  • § 6-5 Kven godskrivingsreglane gjeld for, og når godskrivingsreglane gjeld

Opplæringsforskrifta

  • Til første side

§ 6-5 Kven godskrivingsreglane gjeld for, og når godskrivingsreglane gjeld

Godskrivingsreglane gjeld godskriving i læretida for lærlingar og lærekandidatar og godskriving av praksis for praksiskandidatar og kandidatar for fagbrev på jobb.

Godskrivingsreglane gjeld ved

  1. vurdering av praksis for praksiskandidatar og kandidatar for fagbrev på jobb
  2. godkjenning av kontrakt om læretid som vik av frå det fastsette opplæringsløpet, jf. opplæringslova § 7-2 femte ledd.

Fylkeskommunen gjer vedtak om godskriving. Dei kan ikkje godskrive gjennomgått opplæring og praksis etter § 6-7 til § 6-9 dersom det er gitt godskriving etter § 6-10 eller § 6-11.

Vis på Lovdata.no

Merknader til forskriften

Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 5‑4 tredje ledd og viderefører delvis § 11‑8 i den tidligere forskriften.

Første ledd regulerer uttømmende hvem godskrivingsreglene gjelder for. Det innebærer at godskrivingsreglene ikke gjelder for praksisbrevkandidater. Kravene til kandidater for fagbrev på jobb må sees i sammenheng med de samlede kravene til praksis etter § 9‑58.

Ordlyden «i læretida» og ordlyden «av praksis» innebærer at godskrivingsreglene ikke gjelder de lærefagene som etter læreplanverket har tre års opplæring som elev og ikke har læretid i bedrift. For disse lærefagene vil tidligere bestått opplæring kunne bli godkjent etter § 5‑11.

Andre ledd fastsetter når godskrivingsreglene gjelder. Fylkeskommunen vurderer søknaden om godskriving, vurderer hva og hvor mye av den dokumenterte opplæringen eller praksisen som kan godskrives, og treffer enkeltvedtak. Ordlyden «ved vurdering av praksis» i bokstav a og ordlyden «ved godkjenning av kontrakt» i bokstav b tydeliggjør på hvilket tidspunkt fylkeskommunen kan godskrive tidligere opplæring eller praksis.

Tredje ledd skal sikre at fylkeskommunen ikke gir godskriving for samme opplæring eller praksis to ganger. Det er ikke anledning til å gi godskriving for mer enn tolv måneder i løpet av ett år. Paragrafen er likevel ikke til hinder for at fylkeskommunen kan godskrive samme opplæring eller praksis dersom en kandidat ønsker et annet fag- eller svennebrev senere. Forutsetningen er at opplæringen og/eller praksisen kan godskrives i henhold til læreplanen for det aktuelle faget.

Neste side
Forrige side
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring