Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Skole og opplæring
  • Forskrift om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringsforskrifta)
  • § 19-3 Nasjonale undersøkingar om skole- og læringsmiljøet til elevane

Opplæringsforskrifta

  • Til første side

§ 19-3 Nasjonale undersøkingar om skole- og læringsmiljøet til elevane

På oppdrag frå departementet utarbeider Utdanningsdirektoratet nasjonale undersøkingar om skole- og læringsmiljøet til elevane. Kommunen og fylkeskommunen skal sørgje for at undersøkingane blir gjennomførte og følgde opp lokalt. Utdanningsdirektoratet kan godkjenne lokale tilleggsspørsmål frå kommunen og fylkeskommunen. Det skal vere frivillig for elevane å delta i slike undersøkingar.

Det som står i første ledd andre, tredje og fjerde punktum, gjeld også for private skolar godkjende etter opplæringslova § 22-1. Det øvste organet ved skolane skal sørgje for at undersøkingane blir gjennomførte og følgde opp lokalt, jf. opplæringslova § 22-2.

Dei endelege resultata frå undersøkingane skal ikkje innehalde direkte identifiserbare personopplysningar.

Utdanningsdirektoratet kan behandle personopplysningar når det er nødvendig for å gjennomføre undersøkingane. Utdanningsdirektoratet kan også behandle endelege resultat som indirekte kan knytast til enkeltpersonar, når det er nødvendig for å kartleggje skole- og læringsmiljøet til elevane, jf. opplæringslova § 25-4. Opplysningane kan også brukast som grunnlag for forsking, analyse og statistikk.

Vis på Lovdata.no

Merknader til forskriften

Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 25‑4 og viderefører § 2-3 i den tidligere forskriften.

Første ledd slår i første punktum fast at det er Utdanningsdirektoratet som utarbeider nasjonale undersøkelser om skole- og læringsmiljøet til elevene. Paragrafen er hjemmel for den årlige Elevundersøkelsen, som det er obligatorisk for kommunen og fylkeskommunen å gjennomføre på nærmere bestemte trinn. Skolene velger selv om de vil gjennomføre på flere trinn enn de obligatoriske, og kan invitere elever fra 5. trinn til og med videregående trinn 3 til å delta. Det er kommunen og fylkeskommunen som har ansvaret for at undersøkelsene blir gjennomført på henholdsvis grunnskolen og videregående. Dersom den enkelte kommune eller fylkeskommune ønsker å ha med tilleggsspørsmål utover de som allerede er del av undersøkelsen, må disse godkjennes av Utdanningsdirektoratet. Fjerde punktum slår fast at det er frivillig for elevene å delta, og det er også mulig å hoppe over spørsmål.

Andre ledd slår fast at private skoler som er godkjent etter opplæringsloven har samme plikt til å sørge for at Elevundersøkelsen blir gjennomført, som kommunen og fylkeskommunen. Private skoler kan også få godkjent lokale tilleggsspørsmål. Det vil også være frivillig for elever ved slike private skoler å delta i undersøkelsen, og det er også mulig å hoppe over spørsmål. Det øverste organet på skolen har ansvaret for at elevundersøkelsen blir gjennomført og fulgt opp lokalt på slike private skoler, jf. opplæringsloven § 22‑2 tredje ledd.

Tredje ledd slår fast at de endelige resultatene fra undersøkelsene ikke kan inneholde direkte identifiserbare personopplysninger. Direkte identifiserbare personopplysninger kan for eksempel være navn eller personnummer. Utdanningsdirektoratet kan imidlertid behandle direkte identifiserbare personopplysninger i forbindelse med gjennomføringen av Elevundersøkelsen. Det er nødvendig å mellomlagre svar mens eleven gjennomfører undersøkelsen, slik at det aktuelle systemet husker svarene dersom eleven av ulike årsaker ikke gjør seg ferdig med en gang. Når eleven er ferdig med undersøkelsen, brytes koblingen mellom elevens innlogging og elevens svar på undersøkelsen. De endelige resultatene vil være svarene på de fullførte undersøkelsene etter at koblingen er brutt. Svarene på hvert enkelt spørsmål under gjennomføringen vil ikke omfattes av ordlyden «dei endelege resultata».

Fjerde ledd slår fast hvilke formål de endelige resultatene fra de nasjonale undersøkelsene kan brukes til. De kan blant annet brukes i forbindelse med selve gjennomføringen, som nevnt over.

Neste side
Forrige side
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring