Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Skole og opplæring
  • Forskrift om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringsforskrifta)
  • § 4-26 Individuell behandling ved fordeling av plassar til vidaregåande trinn 2 og vidaregåande trinn 3

Opplæringsforskrifta

  • Til første side

§ 4-26 Individuell behandling ved fordeling av plassar til vidaregåande trinn 2 og vidaregåande trinn 3

Ved fordeling av plassar til vidaregåande trinn 2 og trinn 3 skal desse søkjarane behandlast individuelt:

  1. søkjarar som har dokumentasjon utan bokstav- eller talkarakterar, eller som ikkje har samanliknbart karaktergrunnlag
  2. søkjarar som blir tatt inn etter § 4-13 andre ledd bokstav a og b
  3. søkjarar som blir tatt inn etter § 4-13 sjette ledd.

Ved inntak av søkjarar som fell inn under bokstav a fordi dei ikkje har bokstav- eller talkarakterar, skal fylkeskommunen rangere søkjarane på grunnlag av fråsegner frå skolane dei kjem frå.

Vis på Lovdata.no

Merknader til forskriften

Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 5‑1 sjuende ledd og viderefører delvis §§ 6‑35 til 6‑38 i den tidligere forskriften. Paragrafen regulerer fordeling av plasser til videregående opplæring trinn 2 og trinn 3 etter individuell behandling, altså hvilke elever som ikke skal poengberegnes eller ikke skal tas inn basert på fortrinnsrett. Paragrafen må sees i sammenheng med § 4‑13.

Første ledd bokstav a slår fast at søkere uten bokstav- eller tallkarakterer eller sammenlignbart karaktergrunnlag skal tas inn til etter en individuell vurdering. Dette tilsvarer § 4‑20 første ledd bokstav b og c om individuell vurdering ved inntak til videregående trinn 1. Vi viser til merknaden til § 4‑20 første ledd bokstav b og c. I tillegg omfatter det søkere som har tatt videregående trinn 1 og/eller trinn 2 i utlandet og får godkjent et opplæringsår i utlandet som en del av norsk videregående opplæring, jf. § 5‑11 andre ledd. Søkerne uten bokstav- og tallkarakterer etter bokstav a skal etter andre ledd rangeres på grunnlag av uttalelser fra skolene de kommer fra. Dette gjelder ikke de uten sammenlignbart karaktergrunnlag.

Etter første ledd bokstav b og c skal søkere som tas inn etter § 4‑13 andre ledd bokstav a og b og sjette ledd, ikke poengberegnes, men tas inn på individuelt grunnlag.

Neste side
Forrige side
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring