Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Skole og opplæring
  • Forskrift om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringsforskrifta)
  • § 4-20 Individuell behandling ved fordeling av plassar til vidaregåande trinn 1

Opplæringsforskrifta

  • Til første side

§ 4-20 Individuell behandling ved fordeling av plassar til vidaregåande trinn 1

Ved fordeling av plassar til vidaregåande trinn 1 skal desse søkjarane behandlast individuelt:

  1. søkjarar som manglar vurdering med karakter i meir enn halvparten av faga på vitnemålet frå grunnskolen
  2. søkjarar som har gått på ein godkjend tiårig grunnskole og har fått vitnemål utan bokstav- eller talkarakterar
  3. andre søkjarar som ikkje har eit samanliknbart karaktergrunnlag
  4. søkjarar som etter ei realkompetansevurdering har fått godkjent meir enn halvparten av faga som krevst for vitnemål etter § 15-26.

Ved inntak av søkjarar som fell inn under bokstav b, skal fylkeskommunen rangere søkjarane på grunnlag av fråsegner frå grunnskolane dei kjem frå.

Fylkeskommunen kan også behandle søkjarar individuelt dersom det ligg føre tungtvegande grunnar og søkjaren har eit særleg behov for det.

Vis på Lovdata.no

Merknader til forskriften

Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 5‑1 sjuende ledd. Paragrafen viderefører delvis §§ 6‑22 til 6‑26 i den tidligere forskriften. Når søkeren oppfyller vilkårene etter denne paragrafen, skal fylkeskommunen behandle søkeren individuelt ved fordeling av plasser. Søkeren skal ikke konkurrere etter poeng, og det skal ikke beregnes poengsum.

Første ledd regulerer hvilke søkere som skal behandles individuelt:

Bokstav a omfatter søkerne som ble omfattet av §§ 6‑22, 6‑23 og 6‑26 i den tidligere forskriften. Dette er søkere som i grunnskolen har hatt enkeltvedtak om individuelt tilrettelagt opplæring, og som er fritatt for vurdering med karakter i mer enn halvparten av fagene etter § 9‑19. Bokstav a omfatter også søkere som har enkeltvedtak om særskilt språkopplæring etter opplæringsloven § 3‑6 og mangler karakterer i mer enn halvparten av fagene. Disse søkerne vil normalt være fritatt fra vurdering med karakter etter forskriftens § 9‑20. Bokstav a omfatter også søkere som av andre årsaker, mangler vurdering med karakter i mer enn halvparten av fagene. Det er antallet karakterer på vitnemålet som er avgjørende. For fag som har flere standpunktkarakterer, som norsk, vil disse telle som flere karakterer, ikke som en.

Bokstav b omfatter for eksempel steinerskolene samt internasjonale skoler som har en karakterskala fra 1 til 7. Her må fylkeskommunen gjøre en vurdering av dokumentasjonen til søkeren etter andre ledd.

Bokstav c omfatter for eksempel søkere som har hatt privat grunnskoleopplæring i hjemmet, eller søkere som har fullført grunnskoleopplæringen i utlandet. Et eksempel er nyankomne minoritetsspråklige som oppfyller vilkårene for inntak i § 4‑12. Karakteren fra utlandet vil ikke kunne brukes direkte i inntaket etter poeng, og fylkeskommunen må ta søkeren inn etter en individuell vurdering. Bokstav c omfatter ikke utenlandske utvekslingselever som fylkeskommunen reserverer plasser til etter § 4‑4.

Bokstav d omfatter søkere som etter en realkompetansevurdering har fått godkjent mer enn halvparten av fagene som kreves for vitnemål etter § 15‑26. Dette kan gjelde både for søkere som er realkompetansevurdert i alle fag, jf.§ 4‑1 første ledd bokstav c, og søkere som har vært deltaker i forberedende opplæring for voksne i noen fag etter opplæringsloven § 18-2.

Tredje ledd gir fylkeskommunen i særskilte tilfeller hjemmel til å behandle andre søkere individuelt. Dette er en regel som vil omfatte svært få søkere, og som kan brukes som en sikkerhetsventil.

Neste side
Forrige side
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring