Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Skole og opplæring
  • Forskrift om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringsforskrifta)
  • § 20-5 Ikkje-anonyme skolemiljøundersøkingar

Opplæringsforskrifta

  • Til første side

§ 20-5 Ikkje-anonyme skolemiljøundersøkingar

Skolen kan bruke ikkje-anonyme skolemiljøundersøkingar som ein del av det førebyggjande skolemiljøarbeidet etter opplæringslova § 12-3. Dette kan gjerast i tilfelle der slike undersøkingar er formålstenlege for å kartleggje skolemiljøet, finne eigna tiltak for å betre relasjonar og sikre eit trygt og godt skolemiljø for alle elevar.

Skolen kan bruke ikkje-anonyme skolemiljøundersøkingar når dei skal følgje opp konkrete mistankar etter opplæringslova § 12-4 og § 12-5 ved langvarige, uoversiktlege eller kompliserte utfordringar i skolemiljøet, når andre slags undersøkingar ikkje har ført fram.

Ikkje-anonyme skolemiljøundersøkingar må gjennomførast slik at dei grip minst mogleg inn i personvernet til elevane. Undersøkingar etter første ledd kan berre omfatte spørsmål om negative relasjonar der enkeltelevar ikkje kan namngivast. Skolen skal på eigna måte kontrollere om opplysningane som kjem fram i undersøkingane, er rette, før dei blir lagde til grunn for val av tiltak.

Vis på Lovdata.no

Merknader til forskriften

Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 25‑1 sjette ledd og viderefører § 22A‑5 i den tidligere forskriften.

Første ledd slår fast ett av formålene ikke-anonyme skolemiljøundersøkelser kan brukes til. Dersom det er hensiktsmessig, kan ikke-anonyme skolemiljøundersøkelser være en del av arbeidet med å kartlegge skolemiljøet, finne egnede tiltak for å bedre relasjoner og sikre et trygt og godt skolemiljø for alle elever. Før skolene tar i bruk ikke-anonyme skolemiljøundersøkelser, må de vurdere om de konkrete undersøkelsene egner seg til dette formålet.

Andre ledd slår fast at ikke-anonyme skolemiljøundersøkelser også kan brukes når skolene skal følge opp konkrete skolemiljøsaker etter opplæringsloven §§ 12‑4 og 12‑5. Undersøkelsene kan brukes ved langvarige, uoversiktlige eller kompliserte utfordringer i skolemiljøet. Dette innebærer at ikke-anonyme skolemiljøundersøkelser er forbeholdt saker med relativt omfattende utfordringer, og at de kun kan tas i bruk dersom andre undersøkelser ikke har fungert for å kartlegge saken. Det vil være opp til den enkelte skole å vurdere om en enkeltsak er langvarig, uoversiktlig eller komplisert, og gjennomføre andre undersøkelser.

Tredje ledd første punktum handler om prinsippet om dataminimering, se GDPR artikkel 5 nr. 1 bokstav c. Undersøkelsene skal gjennomføres slik at det ikke behandles flere opplysninger enn nødvendig for å oppfylle formålet med paragrafen. I andre punktum står det at de undersøkelsene som gjennomføres som en del av det forebyggende skolemiljøarbeidet etter paragrafens første ledd, kun kan omfatte spørsmål om negative relasjoner som stilles på en slik måte at enkeltelever ikke kan navngis. Tredje punktum er en henvisning til prinsippet om at personvernopplysninger skal være riktige, se GDPR artikkel 5 nr. 1 bokstav d. Selv om det ikke står spesifikt, skal naturligvis også de øvrige prinsippene for behandling av personopplysninger i GDPR følges.

Neste side
Forrige side
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring