Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Skole og opplæring
  • Forskrift om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringsforskrifta)
  • § 22-3 Satsar for refusjon av utgifter til opplæring i institusjonar

Opplæringsforskrifta

  • Til første side

§ 22-3 Satsar for refusjon av utgifter til opplæring i institusjonar

Ved refusjon for dei som bur i barneverninstitusjonar, og for innlagde og for barn eller søsken til innlagde i helseinstitusjonar etter opplæringslova § 28-3 og § 28-4, skal fylkeskommunen bruke utrekningsnøklane i vedlegg 2 til å rekne ut satsane.

Tvistar om val av utrekningsnøkkel i vedlegg 2 kan leggjast fram til avgjerd for statsforvaltaren i fylkeskommunen der institusjonen ligg.

Vis på Lovdata.no

Merknader til forskriften

Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 28‑3 andre ledd andre punktum og § 28‑4 tredje ledd tredje punktum. Den viderefører delvis §§ 19‑7 og 19‑8 i den tidligere forskriften. Reglene i denne paragrafen gjelder bare så langt andre løsninger ikke er avtalt mellom fylkeskommunene.

Første ledd fastholder at utregningsnøklene i vedlegg 2 skal brukes for å regne ut refusjonssatsene for de som bor i barnevernsinstitusjoner etter opplæringsloven § 28‑3, og for innlagte og for barn eller søsken til innlagte i helseinstitusjoner etter opplæringsloven § 28‑4. Vedlegg 2 i opplæringsforskriften er å anse som en del av opplæringsforskriften.

Hvilken utregningsnøkkel i vedlegg 2 som skal brukes til å regne ut refusjonssatsen, avhenger om eleven har behov for individuelt tilrettelagt opplæring /personlig assistanse/fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemiddel, og om behovet i så fall er moderat eller omfattende, jf. vedlegg 2 bokstav a, b og c. Om elevens behov er moderat eller omfattende, kan være vanskelig å angi i det konkrete tilfellet. Institusjonsfylket må derfor kreve refusjon ut fra den utregningsnøkkelen i bokstav b eller c som ligger nærmest de reelle utgiftene for hver enkelt elev som får individuelt tilrettelagt opplæring/personlig assistanse/fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemiddel.

Andre ledd presiserer at hvis det oppstår tvist om hvilken av utregningsnøklene i vedlegg 2 bokstav a, b eller c som skal velges, kan det legges frem til avgjørelse for statsforvalteren i fylkeskommunen der institusjonen ligger. Statsforvalterens kompetanse er begrenset til å velge hvilken av utregningsnøklene som skal brukes til å regne ut refusjonen. Avgjørelsen regnes ikke som et enkeltvedtak og kan derfor heller ikke påklages, jf. forvaltningsloven § 2 første ledd bokstav a og b og § 28.

Neste side
Forrige side

Relatert innhold

Vedlegg – utrekningsnøkkel for å rekne ut satsane

Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring