Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Skole og opplæring
  • Forskrift om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringsforskrifta)
  • § 4-6 Inntak til einskilde utdanningsprogram

Opplæringsforskrifta

  • Til første side

§ 4-6 Inntak til einskilde utdanningsprogram

Fylkeskommunen kan fastsetje at opp til 50 prosent av plassane på vidaregåande trinn 1 på utdanningsprogramma musikk, dans og drama og idrettsfag skal tildelast på grunnlag av dokumentasjon av ferdigheit eller eventuell inntaksprøve, i tillegg til poeng. Det same gjeld ved inntak til utdanningsprogram som er særskilt tilrettelagt for å gjennomførast i kombinasjon med toppidrett.

Fylkeskommunen kan fastsetje at inntak til yrkesfaglege utdanningsløp som fører fram til både yrkeskompetanse og studiekompetanse, og til utdanningsløp som fører fram til praksisprøve, skal fordelast etter poeng og intervju.

Vis på Lovdata.no

Merknader til forskriften

Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 5-1 sjuende ledd, og viderefører § 6-11 i den tidligere forskriften.

Etter første ledd kan fylkeskommunen fastsette at for opptil 50 prosent av plassene på videregående trinn 1 på utdanningsprogrammene musikk, dans og drama og idrettsfag, og til utdanningsprogram som er særskilt tilrettelagt for å gjennomføres i kombinasjon med toppidrett skal plassene tildeles på grunnlag av dokumentasjon av ferdighet eller eventuell inntaksprøve, i tillegg til poeng som er regnet ut på grunnlag av karakterer. Dette gjelder kun ved inntak til videregående trinn 1, ikke til trinn 2 eller trinn 3, og kun for de nevnte utdanningsprogrammene. Fylkeskommunen kan ikke legge vekt på dokumentasjon eller ferdighetsprøver i tillegg til poengsummen dersom det ikke går frem av den lokale forskriften. Fylkeskommunen må i den lokale forskriften også fastsette om alle skoler som tilbyr for eksempel idrettsfag, skal legge vekt på dokumentasjon eller ferdighetsprøver, eller om det bare er noen. Fylkeskommunen må også fastsette hva som skal vektlegges og hvordan. Det må komme frem om det skal være inntaksprøve, og hvordan rammene for inntaksprøvene skal være, herunder antall tilleggspoeng som søkerne får basert på prestasjon. Dersom det legges vekt på dokumentasjon, må det presiseres hvem som kan skrive ut slik dokumentasjon, hva dokumentasjonen skal inneholde, og hvordan dokumentasjonen vurderes. Kriteriene bør være objektive og etterprøvbare for å i så stor grad som mulig sikre søkerne forutsigbarhet og likebehandling.

Etter andre ledd kan fylkeskommunen fastsette at inntak til yrkesfaglige utdanningsløp som fører frem til både yrkeskompetanse og studiekompetanse, og inntak til utdanningsløp som leder frem til praksisbrevprøve, skal fordeles etter poeng og intervju. Fylkeskommunen avgjør selv hvor stor vekt som skal legges på intervjuet og poengsummen, og om alle plassene de har, fordeles etter intervju og poengsum, eller bare noen. Fylkeskommunen må regulere eventuell bruk av intervju, inkludert vektleggingen av intervjuet, i den lokale forskriften om inntak. De som søker slikt inntak, må i likhet med andre søkere tas inn til ett av de 15 utdanningsprogrammene i tilbudsstrukturen først. Deretter må det inngås en avtale om annen organisering av opplæringen i tråd med § 7‑7.

Neste side
Forrige side
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring