Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Skole og opplæring
  • Forskrift om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringsforskrifta)
  • § 19-5 Nasjonale prøver

Opplæringsforskrifta

  • Til første side

§ 19-5 Nasjonale prøver

På oppdrag frå departementet utarbeider Utdanningsdirektoratet nasjonale prøver som skal gi kunnskap om elevane sine grunnleggjande ferdigheiter i lesing, rekning og engelsk. Informasjonen frå prøvene skal gi grunnlag for undervegsvurdering og kvalitetsutvikling på alle nivå i skolesystemet. Det er obligatorisk for elevane å delta i slike prøver.

Kommunen skal sørgje for at prøver etter første ledd blir gjennomførte. For private skolar som er godkjende etter opplæringslova § 22-1, ligg ansvaret for at prøvene blir gjennomførte, til det øvste organet på skolane, jf. opplæringslova § 22-2 tredje ledd.

Utdanningsdirektoratet kan behandle personopplysningar om personar som deltar i nasjonale prøver, og personopplysningar knytte til resultata på slike prøver når det er nødvendig for formål som er omtalte i første ledd, jf. opplæringslova § 25-4. Opplysningane kan også brukast som grunnlag for forsking, analyse og statistikk. Utdanningsdirektoratet kan levere ut prøveresultata for kvar enkelt elev til skolen eleven går på.

Vis på Lovdata.no

Merknader til forskriften

Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 25‑4, og viderefører § 2‑5 i den tidligere forskriften og § 14‑4 andre ledd i den tidligere opplæringsloven.

Første ledd slår fast at det er Utdanningsdirektoratet som utarbeider de nasjonale prøvene, på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. De nasjonale prøvene skal måle elevenes grunnleggende ferdigheter i lesing, regning og engelsk. Prøvene gjennomføres elektronisk, og gir resultater om elever på individ-, gruppe- og skolenivå. Informasjonen fra prøvene kan brukes på alle nivåer i skolesystemet. Lærere kan bruke resultatene for å følge opp elevene sine og i arbeidet med underveisvurdering og tilpasset opplæring. Kommuner og skoler kan bruke resultatene som grunnlag for kvalitetsutvikling i opplæringen. Det er obligatorisk for elevene å delta i de nasjonale prøvene med mindre de får fritak etter § 19‑8.

Andre ledd slår fast at kommunene har ansvaret for at de nasjonale prøvene gjennomføres på offentlige skoler. For private skoler som er godkjent etter opplæringsloven § 22‑1, er det det øverste organet ved den enkelte skole som har ansvaret. Dette er i tråd med regelen i opplæringsloven § 22‑2 tredje ledd.

Tredje ledd slår fast hvilke formål personopplysninger om personer som deltar i de nasjonale prøvene, og resultatene fra de nasjonale prøvene kan brukes til. Dette peker tilbake til første ledd, hvor det er slått fast at disse formålene er underveisvurdering og kvalitetsutvikling på alle nivåer i skolesystemet. Henvisningen til opplæringsloven § 25‑4 innebærer også at opplysningene kan brukes for å evaluere opplæringen som er omfattet av opplæringsloven. Opplysningene kan også brukes som grunnlag for forskning, analyse og statistikk. Tredje punktum slår fast at Utdanningsdirektoratet kan utlevere resultatene for enkeltelever til den skolen eleven går på.

Neste side
Forrige side
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring