Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Skole og opplæring
  • Forskrift om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringsforskrifta)
  • § 9-61 Gjennomføring av fag- og sveineprøva

Opplæringsforskrifta

  • Til første side

§ 9-61 Gjennomføring av fag- og sveineprøva

Prøva skal starte med eit møte mellom kandidaten og heile prøvenemnda. I møtet skal prøvenemnda levere oppgåva til kandidaten og sørgje for at kandidaten har forstått oppgåva. Møtet skal normalt haldast på prøvestaden, men kan gjennomførast digitalt dersom prøvenemnda i samråd med fylkeskommunen og kandidaten finn at det er forsvarleg.

Prøvenemnda skal vurdere arbeidet til kandidaten undervegs. Heile prøvenemnda skal vere på prøvestaden ved prøveslutt.

Prøvenemnda og kandidaten skal ved behov ha ein oppsummerande samtale til slutt for å avklare spørsmål som har oppstått under prøva. Både kandidaten og prøvenemnda kan be om ein slik samtale. Samtalen skal dreie seg om den gjennomførte oppgåva.

Prøvenemnda skal føre protokoll over gjennomføringa av prøva undervegs. Fylkeskommunen skal sørgje for tilsyn med at heile prøva blir halden i tråd med reglane.

Vis på Lovdata.no

Merknader til forskriften

Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 5‑4 og viderefører delvis § 3‑51 i den tidligere forskriften, og er delvis ny.

Første ledd regulerer at prøven skal starte med et møte mellom kandidaten og hele prøvenemnda. Første ledd tredje punktum presiserer at hovedregelen er at møtet skal være fysisk der prøven skal avholdes, men at det kan gjennomføres digitalt i unntaksvise tilfeller dersom det er forsvarlig. Prøvenemnda, i samråd med fylkeskommunen og kandidaten må da vurdere om det er forsvarlig, før de eventuelt gjennomfører møtet digitalt. Hva som er forsvarlig må vurderes i det enkelte tilfellet, blant annet ut ifra lærefagets og prøvens karakter. Eksempler kan være prøver i fag der store deler av prøven foregår på PC, eller for heldigitale prøver, der det er lite behov for at prøvenemnda er til stede fra start. At avgjørelsen må skje i samråd med kandidaten, innebærer at individuelle forhold hos kandidaten kan avgjøre hvorvidt digital oppstart er forsvarlig. Økonomi kan ikke være et avgjørende moment. Det kan også vurderes at det er forsvarlig at ett av prøvenemndsmedlemmene møter fysisk ved prøvestart. Et digitalt møte innebærer bruk av både video og lyd. Det vil ikke være tilstrekkelig å gjennomføre møtet kun med lyd.

Det presiseres i tillegg i andre ledd at hele prøvenemnda uansett skal være fysisk til stede ved prøveslutt.

Protokollen som skal føres av prøvenemnda etter fjerde ledd, skal gi et så utfyllende bilde av gjennomføringen av prøven at den kan tjene som fullgod dokumentasjon i en eventuell klagesak. Protokollen vil også være viktig for å vurdere hvilken opplæring kandidater som ikke består prøven, har behov for, jf. § 5‑2.

Neste side
Forrige side
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring