Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Skole og opplæring
  • Forskrift om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringsforskrifta)
  • § 22-1 Definisjonar i dette kapittelet

Opplæringsforskrifta

  • Til første side

§ 22-1 Definisjonar i dette kapittelet

Med gjesteelev er meint ein elev som er tatt inn til vidaregåande opplæring i ein annan fylkeskommune enn der eleven er folkeregistrert per 1. januar det året opplæringa tar til.

Med vertsfylke er meint den fylkeskommunen som gir gjesteelevar vidaregåande opplæring.

Med heimfylke er meint den fylkeskommunen der ein elev er folkeregistrert per 1. januar det året opplæringa tar til.

Vis på Lovdata.no

Merknader til forskriften

Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 28‑2 fjerde og femte ledd. Paragrafen viderefører § 19-2 i den tidligere forskriften. Som det følger av overskriften, gjelder disse definisjonene for dette kapittelet.

Første ledd definerer begrepet «gjesteelev». Paragrafen må sees i lys av opplæringsloven § 28‑2 fjerde ledd. Her har departementet kompetanse til å gi forskrift om refusjon av utgiftene til vertsfylket for de som får skoleplass i et annet fylke enn det de bor i.

Med «gjesteelev» menes en elev som er tatt inn til videregående opplæring i en annen fylkeskommune enn der eleven er folkeregistrert. I motsetning til § 21‑1 første ledd er det elevens folkeregistrerte adresse, og ikke der eleven faktisk bor, som avgjør om eleven er gjesteelev. Skjæringstidspunktet er 1. januar det året opplæringen begynner.

Andre ledd definerer «vertsfylke». Med vertsfylke menes den fylkeskommunen som gir gjesteelever videregående opplæring. Definisjonen må forstås i lys av de øvrige definisjonene i paragrafen, samt forskriftshjemmelen i opplæringsloven § 28‑2 fjerde ledd andre punktum.

Tredje ledd definerer «heimfylke» som den fylkeskommunen der en elev er folkeregistrert per 1. januar det året opplæringen begynner. Paragrafen henger sammen med definisjonen av «gjesteelev» i første ledd.

Neste side
Forrige side
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring