Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Skole og opplæring
  • Forskrift om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringsforskrifta)
  • § 18-3 Når og kvar forsikringa skal gjelde

Opplæringsforskrifta

  • Til første side

§ 18-3 Når og kvar forsikringa skal gjelde

Forsikringa skal gi dekning for ulykkesskade som har hendt

  1. på opplæringsstaden i opplæringstida
  2. på veg mellom heimen og opplæringsstaden
  3. på veg mellom heimen og staden der arbeidet blir gjort i regi av lærebedrifta.

Andre opphaldsstader er likestilte med heim i første ledd bokstav b og c.

For elevar ved internatskolar gjeld forsikringa heile døgnet i den tida elevane oppheld seg på skolen, men ikkje i feriar og under liknande fråvær når elevane ikkje er under tilsyn av internatskolen. Forsikringa gjeld likevel på reiser mellom heimen og internatskolen i samband med slikt fråvær.

Vis på Lovdata.no

Merknader til forskriften

Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 28‑8 tredje ledd og viderefører delvis § 8‑4 i den tidligere forskriften.

I opplæringsloven § 28‑8 andre ledd er det presisert at plikten til å sørge for ulykkesforsikring ikke gjelder leksehjelp, skolefritidsordningen (SFO) eller kulturskolen. Dette hindrer imidlertid ikke at kommunen frivillig dekker dette.

Etter første ledd bokstav a gjelder forsikringen for ulykkesskade som har skjedd på opplæringsstedet i opplæringstiden. Det inkluderer i utgangspunktet ethvert arrangement, herunder sosiale sammenkomster, som er i skolens regi. Dette gjelder ikke bare selve skolebygget, men alle områder som er tilrettelagt for eller naturlig brukes av elevene i tilknytning til opplæringen. Det omfatter derfor også arealer ute og tilstøtende rom og bygninger som elever eller deltakere kan oppholde seg i. Dette inkluderer blant annet skoleturer, idrettsdager, leirskoler og lignede som skolen er ansvarlig for, samt Operasjon dagsverk og andre lignende elevaktiviteter. I tillegg inkluderer det digital undervisning i regi av skolen, men på privat sted.

Forutsetningen er at ulykken skjer i opplæringstiden. Normal opplæringstid er på dagtid, men det finnes tilfeller der skoler gir opplæring på alternative tidspunkter. Forskriften omtaler ikke hvilken tid på døgnet opplæringen skjer. Det som er avgjørende, er innholdet i aktiviteten og om skolen har et tilsynsansvar. Opplæringstiden omfatter også friminutter og andre pauser.

Første ledd bokstav b viser til en normal forflytning mellom hjemmet og opplæringsstedet. Det avgjørende for om forsikringsplikten gjelder, er om eleven eller deltakeren er i en situasjon hvor det ikke er naturlig at skolen bærer risikoen for eventuelle ulykker. Selv om plikten ikke gjelder for leksehjelp, SFO og kulturskole, skal ulykkesforsikringen dekke skoleveien. Det bør derfor ikke være avgjørende for dekning om barnet går mellom hjemmet eller tilsvarende oppholdssted og skolen eller SFO eller lignende tilbud, hvis tilbudene er på samme sted som skolen.

Første ledd bokstav c viser til at plikten for å sørge for ulykkesforsikring gjelder på veien mellom hjemmet og arbeidsstedet for de som har læretid i bedrift, ettersom skader som oppstår på denne strekningen, ikke dekkes i henhold til yrkesskadeforsikringsloven.

I andre ledd står det at forsikringsplikten ikke bare gjelder mellom hjemmet og opplæringsstedet eller arbeidsstedet. Forsikringen skal også gi dekning ved forflytning fra skolen til venner, organisert trening eller andre steder. Forsikringsplikten avbrytes når eleven, de som har læretid i bedrift, eller deltakeren har kommet frem til et sted der de driver en privat aktivitet. Det er uten betydning om forflytningen på skoleveien skjer sammen med foreldre eller andre ansvarspersoner.

Tredje ledd viser til internatskoler. Om skolen er en internatskole, går som regel frem av skolens vedtekter. Dersom skolen tilbyr kost og losji, kan den regnes som internatskole. At skolen er behjelpelig med å skaffe innkvartering for elevene, og at leien betales gjennom skolen, er ikke nok til å anse elevene som omfattet av internat. Disse elevene må likestilles med elever som bor hjemme eller på hybel.

Neste side
Forrige side
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring