Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Skole og opplæring
  • Forskrift om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringsforskrifta)
  • § 4-25 Poengutrekning ved fordeling av plassar til vidaregåande trinn 2 og vidaregåande trinn 3

Opplæringsforskrifta

  • Til første side

§ 4-25 Poengutrekning ved fordeling av plassar til vidaregåande trinn 2 og vidaregåande trinn 3

I utrekninga av poengsum skal alle standpunktkarakterar, eksamenskarakterar og halvårsvurderingar med karakter i faga på vidaregåande trinn 1 og eventuelt trinn 2 leggjast til grunn, på denne måten:

  1. Kvar av talkarakterane skal telje med sine respektive talverdiar. Samla poeng for karakterane blir eit utrekna gjennomsnitt, med to desimalar, multiplisert med ti.
  2. Dersom det er fastsett i læreplanen i eit fag at sluttvurderingsuttrykket er «deltatt» eller «bestått», skal faget ikkje reknast med.
  3. Dersom søkjaren har vore fritatt frå opplæring i eit fag etter § 5-9 eller § 5-10 eller har vore fritatt frå vurdering med karakter etter § 9-20, § 9-21, § 9-22 eller § 9-23, skal faget ikkje reknast med.
  4. Dersom søkjaren har «ikkje vurderingsgrunnlag» (IV) som sluttvurdering eller halvårsvurdering med karakter eller «ikkje møtt til eksamen» (IM) i eit fag, skal faget vere med i utrekninga med talverdien null.
  5. Dersom søkjaren har tatt fag som privatist, skal det beste utvalet av karakterar leggjast til grunn.
  6. Dersom søkjaren har gått fleire ulike utdanningsprogram på vidaregåande trinn 1 eller programområde på trinn 2, som alle dannar grunnlag for inntak på det vidaregåande trinnet, skal det beste utvalet av karakterar leggjast til grunn.

Vis på Lovdata.no

Merknader til forskriften

Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 5‑1 sjuende ledd. Paragrafen viderefører innholdet i §§ 6‑33 og 6‑34 i den tidligere forskriften og regulerer hvordan inntak etter poeng til videregående trinn 2 og trinn 3 skal gjennomføres.

Prinsippene for utregning er i hovedsak de samme som ved inntak til videregående trinn 1, se merknad til § 4‑19. Paragrafen må sees i sammenheng med inntaksrekkefølgen som er fastsatt i § 4‑14.

Første ledd regulerer hvordan fylkeskommunen skal forholde seg dersom det melder seg flere søkere enn det er skoleplasser til. Dette er tilsvarende som ved inntak til videregående trinn 1, og vi viser her til merknadene til § 4‑19 første ledd.

Andre ledd regulerer hvordan poengene skal regnes ut ved inntak basert på elevens karakterer. Alle standpunktkarakterene, eksamenskarakterene og halvårsvurderingen med karakter i fagene på videregående trinn 1 og eventuelt trinn 2 skal legges til grunn. Vi understreker at disse bare skal trekkes inn i poengberegningen i fag der det er fastsatt i læreplanen for faget at det skal settes en halvårsvurdering med karakter ved avslutningen av opplæringsåret. Dette vil i hovedsak være i fellesfag. For søkere til videregående trinn 3 hvor det er fastsatt i læreplanen for faget at standpunktkarakteren skal fastsettes etter trinn 3, som for eksempel norsk, vil det kun være halvårsvurderingene på trinn 2 i norsk som inngår i poengberegningen. Halvårsvurderingene med karakter som eleven fikk ved avslutningen av faget etter trinn 1, skal ikke inngå i poengberegningen ved inntak til trinn 3. Andre avsnitt bokstav a til f regulerer poengberegningen nærmere:

Andre ledd bokstav a, b og c er tilsvarende som ved inntak til videregående trinn 1, og vi viser her til merknad til § 4‑19 andre ledd bokstav a, c og d.

Etter andre ledd bokstav d skal det i fag hvor søkeren har fått «ikkje vurderingsgrunnlag» (IV) og/eller «ikkje møtt til eksamen» (IM), legges til en nullverdi. Dette tilsvarer merknad til § 4‑19 andre ledd bokstav e. Søkere som har fått IV i ett eller flere fag, oppfyller ikke vilkårene for å tas inn til neste trinn etter § 4‑13 første ledd. Dersom fylkeskommunen kommer til at søkeren likevel kan tas inn etter § 4‑13 andre ledd bokstav c, skal poengsummen beregnes.

Andre ledd bokstav e regulerer poengberegningen for søkere som har avlagt eksamen i et fag som privatist. Fylkeskommunen skal ved poengberegning legge til grunn den beste karakteren.

Andre ledd bokstav f regulerer poengberegningen for søkere som har gjort omvalg eller lignende. Ved poengutregningen skal de beste karakterene legges til grunn. Ved inntak til programområder til trinn 2 innenfor yrkesfaglige utdanningsprogram kan det bare legges til grunn karakterer fra det samme utdanningsprogrammet eller karakterer fra utdanningsprogram det er kryssløp mellom dersom søkeren har flere fag fra trinn 1 sammenlignet med minimumskravet i fag- og timefordelingen.

Neste side
Forrige side
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring