Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Skole og opplæring
  • Forskrift om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringsforskrifta)
  • § 15-13 Realkompetansevurdering som sluttvurdering

Opplæringsforskrifta

  • Til første side

§ 15-13 Realkompetansevurdering som sluttvurdering

Realkompetansevurdering kan brukast som sluttvurdering i fag, med unntak av på vidaregåande trinn 3 i yrkesfaglege utdanningsprogram. Der kan realkompetansevurdering berre brukast for å avklare kva slags opplæring vaksne deltakararar treng, jf. § 13-2, § 13-4 og § 13-5.

Realkompetansevurdering kan brukast som sluttvurdering i modular i førebuande opplæring.

Vis på Lovdata.no

Merknader til forskriften

Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 18‑8 tredje ledd og viderefører § 4‑11 i den tidligere forskriften.

At realkompetansevurdering kan brukes som sluttvurdering i fag, som angitt i første ledd, innebærer at hele faget er godkjent gjennom realkompetansevurderingen. Dette er da likeverdig med de andre sluttvurderingene som følger av forskriften. Voksne deltakere følger ikke opplæring i faget på det trinnet hen har fått faget godkjent, og trenger ikke gå opp til eksamen i dette faget.

Det er fastsatt at det ikke er mulig å få godkjent fag innenfor yrkesfaglige utdanningsprogram i videregående trinn 3 som sluttvurdering. I disse tilfellene må den voksne deltakeren få standpunktkarakter og så gå opp til tverrfaglig praktisk eksamen. Det er heller ikke mulig å godkjenne realkompetanse slik at den voksne deltakeren får godkjent en eksamen som er på nivå med videregående trinn 3. Resultatet av realkompetansevurdering på nivå med videregående trinn 3 skal behandles i enkeltvedtaket, men skal ikke føres på kompetansebeviset siden godkjent realkompetanse ikke er en sluttvurdering for fag på videregående trinn 3 i yrkesfaglige utdanningsprogram.

For voksne som får opplæring etter modulstrukturerte læreplaner, kan realkompetansevurdering brukes som sluttvurdering i moduler i forberedende opplæring for voksne etter andre ledd. Moduler på nivå med videregående trinn 3 kan også godkjennes gjennom realkompetanse, men uten at det gjøres som sluttvurdering. Det er eksamen og fag- og svenneprøve som utgjør sluttvurderingen på videregående trinn 3. Det er ikke mulig å få godkjent fag- eller svenneprøven gjennom realkompetansevurdering.

Neste side
Forrige side
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring