Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Skole og opplæring
  • Forskrift om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringsforskrifta)
  • § 8-3 Oppgåvene til oppfølgingstenesta

Opplæringsforskrifta

  • Til første side

§ 8-3 Oppgåvene til oppfølgingstenesta

Fylkeskommunen skal gjennom oppfølgingstenesta

  1. ha fortløpande oversikt over alle i målgruppa for oppfølgingstenesta og aktuelle tilbod til desse
  2. gi skriftleg informasjon til alle i målgruppa om kva rettar dei har
  3. etablere kontakt med kvar enkelt ungdom i målgruppa med sikte på rettleiing og oppfølging
  4. etter behov følgje opp ungdommar som tar imot tilbod gjennom oppfølgingstenesta, med rettleiingssamtalar.

Foreldra til ungdommar som ikkje er myndige, skal ha same informasjon etter første ledd bokstav b med mindre informasjonen er underlagd teieplikt etter anna lovgiving.

Vis på Lovdata.no

Merknader til forskriften

Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 9‑4. Paragrafen viderefører delvis § 13‑3 i den tidligere forskriften om oppfølgingstjenestens arbeidsoppgaver.

Etter første ledd bokstav a skal oppfølgingstjenesten ha en fortløpende oversikt over alle i målgruppen til oppfølgingstjenesten og aktuelle tilbud for disse. Målgruppen til oppfølgingstjenesten er presisert i opplæringsloven § 9‑4 første ledd andre og siste punktum.

Etter bokstav b skal alle i målgruppen få informasjon om sine rettigheter så snart som mulig etter at det er klart at de er i målgruppen. Kravet om at informasjonen skal gis skriftlig, sikrer at målgruppen tidlig kan sette seg inn i hvilke muligheter de har.

Etter bokstav c skal oppfølgingstjenesten etablere kontakt med hver enkelt i målgruppen. Ordlyden «etablere kontakt» innebærer at oppfølgingstjenesten faktisk får kontakt med hver enkelt i målgruppen. Det er ikke tilstrekkelig å sende brev/e-post/SMS uten å følge opp dersom personen ikke svarer. Plikten må sees i sammenheng med formålet med oppfølgingstjenesten, som er å få de i målgruppen inn i kompetansefremmende opplæring eller lignende. Dersom oppfølgingstjenesten har forsøkt å etablere kontakt uten å lykkes, kan informasjon fra samarbeidspartnere for oppfølgingstjenesten, eller fra foreldre til de som ikke er myndige, brukes til å beskrive ungdommens situasjon. Det er særlig aktuelt at oppfølgingstjenesten samarbeider med grunnskolene, de videregående skolene, pedagogisk-psykologisk tjeneste (PP-tjenesten), opplæringsadministrasjonen i fylkeskommunen, arbeids- og velferdsforvaltningen og helse- og sosialtjenestene.

Bokstav d fastsetter at fylkeskommunen skal ha «rettleiingssamtalar». Bokstaven presiserer ikke innholdet i eller omfanget av samtalen, da dette vil variere ut fra behov.

Andre ledd viser til et krav om at foreldre til de som ikke er myndige skal få samme informasjon, med mindre informasjonen er underlagt taushetsplikt. Det er ikke meningen at foreldre skal få kopi av all informasjon som blir sendt til de i målgruppen som ikke er myndige i målgruppen. Informasjonsplikten gjelder kun det første, generelle brevet om hvilke rettigheter målgruppen har.

Neste side
Forrige side
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring