Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Skole og opplæring
  • Forskrift om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringsforskrifta)
  • § 19-9 Ferdigheitsprøver i svømming

Opplæringsforskrifta

  • Til første side

§ 19-9 Ferdigheitsprøver i svømming

Utdanningsdirektoratet kan fastsetje ferdigheitsprøver i svømming. Prøvene skal vise om svømmeopplæringa til elevane må styrkjast.

Skolen kan gjere vedtak om å frita ein elev for heile eller delar av ferdigheitsprøva dersom det ikkje er mogleg å leggje prøva til rette for eleven. Ferdigheitsprøva må ikkje leggjast så mykje til rette at elevane ikkje blir prøvde i kompetansemål som ferdigheitsprøva skal måle.

Utdanningsdirektoratet kan fastsetje nærare retningslinjer for gjennomføringa av ferdigheitsprøvene.

Vis på Lovdata.no

Merknader til forskriften

Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 25‑4, og viderefører § 2‑9 i den tidligere forskriften.

Første ledd slår fast at det er Utdanningsdirektoratet som kan utarbeide ferdighetsprøvene i svømming. Prøven skal sikre at skolens opplæring er i tråd med læreplanen i kroppsøving, men skal også gjøre det lettere for skolen å sette inn nødvendige tiltak så tidlig som mulig for elever med dårlige svømmeferdigheter. Prøven skal videre gi skolene informasjon de kan bruke i arbeidet med å forbedre svømmeopplæringen, og vil slik sett også være en del av skolens evaluering av svømmeopplæringen.

Andre ledd inneholder vilkårene for å frita en elev fra hele eller deler av ferdighetsprøven i svømming. For at en elev skal kunne fritas, må det ikke være mulig å tilrettelegge prøven for eleven. Det må vurderes konkret i det enkelte tilfellet om det er behov for fritak, for eksempel etter fremleggelse av legeerklæring eller ut fra eventuelt vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring. Ettersom ferdighetsprøven består av flere delprøver, kan det gis fritak for deler av prøven dersom det ikke er mulig å tilrettelegge. For eksempel kan noen av delprøvene tilrettelegges for en med klorallergi ved at opplæringen skjer i sjøen. Tilretteleggingen av ferdighetsprøven kan ikke strekke seg så langt at eleven ikke prøves i kompetansemål. Da må eleven fritas isteden.

Tredje ledd slår fast at Utdanningsdirektoratet kan fastsette nærmere retningslinjer for gjennomføringen av ferdighetsprøvene i svømming.

Neste side
Forrige side

Relatert innhold

Ferdighetsprøve i svømming

Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring