Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Skole og opplæring
  • Forskrift om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringsforskrifta)
  • § 9-62 Særskild tilrettelegging av fag- og sveineprøva, praksisbrevprøva og kompetanseprøva

Opplæringsforskrifta

  • Til første side

§ 9-62 Særskild tilrettelegging av fag- og sveineprøva, praksisbrevprøva og kompetanseprøva

Dei som har opplæring i bedrift, elevar og praksiskandidatar har rett til særskild tilrettelegging av prøva dersom dei treng det for å få vist kompetansen sin i faget. Tilrettelegginga må vere tilpassa behova til kvar enkelt kandidat så langt det er mogleg, men kandidaten må bli prøvd i kompetansemåla i faget og skal ikkje få fordelar framfor andre kandidatar.

Der det i læreplanen i faget er lagt særleg vekt på skriftlege, munnlege eller praktiske ferdigheiter, skal prøva ikkje leggjast til rette på ein slik måte at desse ferdigheitene ikkje blir prøvde.

Dei som ønskjer særskild tilrettelegging av prøva, må søkje fylkeskommunen om det. Fylkeskommunen kan krevje at ein sakkunnig instans gir fråsegn om behovet for tilrettelegging. Fylkeskommunen avgjer kva slags tilretteleggingstiltak som skal setjast inn.

Vis på Lovdata.no

Merknader til forskriften

Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 5‑4 og viderefører § 3‑58 i den tidligere forskriften.

Første ledd første punktum fastsetter at de som har opplæring i bedrift, elever og praksiskandidater som har behov for å få prøven særskilt tilrettelagt for å få vist kompetansen sin på eksamen i faget etter læreplanverket, skal få det. Tilretteleggingstiltakene må være egnet til å avhjelpe kandidatens behov, for eksempel ved allergi eller funksjonsnedsettelse. Dette må vurderes konkret. I vurderingen av hvilken særskilt tilrettelegging som gis, kan både økonomiske og praktiske hensyn trekkes inn.

Første ledd andre punktum angir at tilretteleggingen ikke må gi kandidaten fordeler fremfor kandidater som ikke får prøven tilrettelagt. Særskilt tilrettelegging av prøven skal avhjelpe sykdom eller funksjonsnedsettelse, men ikke manglende kompetanse i fag. Manglende ferdigheter i norsk er eksempelvis ikke grunnlag for særskilt tilrettelegging av prøven. Tilretteleggingen kan heller ikke være så omfattende at kandidaten ikke blir prøvd i kompetansemålene i læreplanen. Det er prøven og rammene for denne som avgjør hvilke tilpasninger som er mulig.

Tredje ledd fastsetter fremgangsmåten for å søke om særskilt tilrettelegging av fag- og svenneprøven, praksisbrevprøven og kompetanseprøven. Kandidater kan få tilrettelagt prøven selv om de ikke har vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring. Fylkeskommunen, som avgjør søknaden, vurderer om det er behov for en uttalelse fra en sakkyndig instans. Denne uttalelsen må ikke nødvendigvis komme fra PP-tjenesten.

Avgjørelsen om særskilt tilrettelegging av prøven er et enkeltvedtak som kan påklages.

Neste side
Forrige side
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring